26. Dni Bachowskie
Tradycja, różnorodność, nowoczesność. Oto trzy słowa, które najlepiej charakteryzują oblicze tegorocznej odsłony Dni Bachowskich. Tym razem postanowiliśmy powrócić do oryginalnej formuły festiwalu i skoncentrować się na artystycznej działalności naszych studentów. Dlatego też w większości koncertów to oni właśnie wystąpią w głównych rolach, wspomagani niekiedy tylko przez naszych znakomitych profesorów. Spektrum programowe koncertów jest bogate oraz różnorodne i zapewne zadowoli muzyczne upodobania każdego z melomanów. Usłyszymy muzykę XVII i XVIII wieku w najprzeróżniejszych konfiguracjach instrumentalnych – od recitali solowych do koncertów orkiestrowych. Nie zabraknie także śpiewu, czy to w kantatach, czy ariach solowych. Przedstawimy cały splendor oraz bogactwo muzyki dawnej w przepięknym wnętrzu akademickiej auli Florianka.
Koncert inauguracyjny festiwalu to jednocześnie koncert Orkiestry Barokowej AMKP, w którym zaprezentowane zostaną dzieła instrumentalne oraz kantatowe Jana Sebastiana Bacha. Solistów oraz instrumentalistów poprowadzi od klawesynu dr Andrzej Zawisza. Jestem niezmiernie szczęśliwy, że nasza Katedra poszczycić się może tak liczną, a zarazem znakomitą reprezentacją studentów, którzy z wielkim sukcesem współtworzą Orkiestrę Barokową AMKP.
Niebagatelny wkład w życie Katedry Muzyki Dawnej wnosi także studenckie Koło Naukowe Historycznych Praktyk Wykonawczych, które w trakcie Dni Bachowskich, 25 oraz 26 marca zaprasza na I Międzyuczelniane Forum Muzyki Dawnej.
Nowoczesność to bardzo ciekawa w moim mniemaniu próba połączenia muzyki Jana Sebastiana Bacha z jazzem. Przedostatni, piątkowy koncert festiwalu zaplanowaliśmy jako spotkanie dwóch katedr: Katedry Jazzu oraz Katedry Muzyki Dawnej. Usłyszymy improwizacje jazzowe z udziałem znakomitego saksofonisty Andy’ego Middletona, Macieja Adamczaka na kontrabasie oraz kierownika Katedry Jazzu AMKP w Krakowie dra hab. Piotra Wyleżoła, prof. AMKP na fortepianie. Towarzyszyć im będą: Ingrida Gápová, solistka Warszawskiej Opery Kameralnej oraz grający na historycznych instrumentach członkowie The Violin Consort wraz z piszącym te słowa.
Pozostaje pytanie, które to z kolei Dni Bachowskie? Dwie poprzednie edycje przypadły na trudny czas ograniczenia działalności artystycznej. Trzy lata temu odbyła się XXIV edycja Dni Bachowskich; dwa kolejne lata to praca nad jubileuszową odsłoną festiwalu. Czas trudny, obfitujący w nagłe zmiany planów, odwołania koncertów, przesunięcia czasowe i zmiany programowe. Jednak udało nam się mimo wszystko zrealizować szereg recitali solowych, a co najważniejsze, wykonaliśmy Mszę h-moll Jana Sebastiana Bacha w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. Solistów, Chór Filharmonii Krakowskiej oraz Orkiestrę Barokową OBAM poprowadził prof. Stanisław Krawczyński.
Tak więc teraz rozpoczynamy nowy rozdział, patrząc z nadzieją w przyszłość. XXVI Dni Bachowskie czas zacząć, dziękując pani prof. Elżbiecie Stefańskiej za nakierowanie przed laty nas – wtedy studentów – na tak piękną inicjatywę, jaką jest doroczne święto naszej Katedry, czyli festiwal Dni Bachowskie.
dr hab. Zbigniew Pilch, prof. AMKP
Kierownik Katedry Muzyki Dawnej
KALENDARIUM
Wszystkie koncerty odbywają się w Auli Florianka
20.03.22 niedziela
godz. 18:00 Koncert Orkiestry Barokowej AMKP
Andrzej Zawisza – prowadzenie
godz. 20:00 Recital klawesynowy – Zofia Satała
Johann Sebastian Bach (1685–1750)
IV Suita francuska Es-dur BWV 815
Allemande – Courante – Sarabande – Gavotte – Air – Menuet – Gigue
II Suita francuska c-moll BWV 813
Allemande – Courante – Sarabande – Air – Menuet I & II – Gigue
I Suita francuska d-moll BWV 812
Allemande – Courante – Sarabande – Menuet I & II – Gigue
*
VI Suita francuska E-dur BWV 817
Prélude – Allemande – Courante – Sarabande – Gavotte – Menuet polonais – Bourrée – Gigue
III Suita francuska h-moll BWV 814
Allemande – Courante – Sarabande – Anglaise – Menuet I & II – Gigue
V Suita francuska G-dur BWV 816
Allemande – Courante – Sarabande – Gavotte – Bourrée – Loure – Gigue
Zofia Satała – klawesyn
klasa dr. Andrzeja Zawiszy