Pokaż więcej opcji Schowaj więcej opcji

ARTYŚCI Międzynarodowego Festiwalu Perkusyjnego „Źródła i Inspiracje” 2023


← Powrót na stronę festiwalu

AMADRUMS

fot. Piotr Markowski

Perkusyjne Koło Naukowe “Amadrums” istnieje od grudnia 2007 roku. W skład członków koła wchodzą studenci perkusiści Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Członkowie koła udzielają się w różnego rodzaju projektach perkusyjnych. Koło ma w planach organizacje rozmaitych warsztatów perkusyjnych, koncertów, seminariów. Chce nawiązywać kontakty z perkusistami pochodzącymi z różnych zakątków świata. Wspólne koncertowanie z mistrzami z pewnością umożliwi doskonalenie swoich umiejętności. Członkowie koła jak i sama grupa Amadrums koncertują w ramach większości projektów perkusyjnych, i nie tylko, organizowanych w AMKP, ale także przy innych koncertach i festiwalach w Polsce i zza granicom.


BIG BAND AMKP

fot. Piotr Markowski

W roku 2004 z inicjatywy śp. prof. Jana Pilcha oraz Andrzeja Czechowskiego w Akademii Muzycznej w Krakowie wprowadzony został nowy przedmiot – big band. U podstaw powołania akademickiej orkiestry jazzowej znalazła się idea św. p. JM Rektora AMKP – prof. Marka Stachowskiego. Do prowadzenia zespołu zaproszono bandleadera i pianistę – dra Wojciecha Groborza. Repertuar Big Bandu – głównego zespołu jazzowego istniejącej od roku 2006 Katedry Muzyki Współczesnej, Jazzu i Perkusji – osadzony został w tradycji jazzu.


BLOCO POMERANIA

fot. Eryk Witek

Bateria de Samba Bloco Pomerania to potężna, brazylijska maszyna perkusyjna prowadzona przez wykładowcę Akademii Sztuki w Szczecinie – Rafała Krzanowskiego.

Ekspresja i energia rytmu nie pozostawia nikogo obojętnym, wciągając w wir tańca i dobrej zabawy, pozwala poczuć mocny zbiorowy puls – zapewniają muzycy. – Takie właśnie reakcje publiczności towarzyszą naszym występom na licznych festiwalach, paradach i koncertach.


DOMINIK DOŁĘGA

fot. Piotr Dziumala

Dominik Dołęga Lithops, żywe kamienie, przenoszą nas w podróż przez czas, począwszy od prehistorycznych dźwięków kamienia, poprzez tradycyjne instrumenty perkusyjne, aż do współczesnych dźwięków elektronicznych.

Urodzony w 1979 r. polski muzyk, perkusista, improwizator i kompozytor. Absolwent Akademii Muzycznych w Krakowie oraz  w Bazylei. Zafascynowany muzyką współczesną, pasjonat nowych dźwięków i nieznanych instrumentów – członek Stowarzyszenia Steinklang-Musik, promującego rozwój muzyki wykonywanej na instrumentach z kamienia.

Jest organizatorem lub współautorem koncertów – cykl Steinklang im Dialog – gdzie zestawia różne dziedziny sztuki: taniec, malarstwo, performance(Saskia Edens), sztuki wizualne(Katrin Bethge), literaturę; sympozjów; festiwali – Huddersfield, Tage für neue Musik Zurich, Kody Lublin  oraz projektów edukacyjnych – KlangKids, Mus-e.

Komponuje utwory przestrzenne, koncepcyjne, plenerowe – Falling Stones, Meilensteine, wykorzystując architekturę i krajobraz, tworzy materiały identyfikacji dźwiękowej oraz muzykę do filmów krótkometrażowych. Uczy w Akademii Muzycznej w Bazylei. Zespoły: The Stone Alphabeth, Frontton.

www.dominikdolega.net


 

HAMDAM

DARIUSZ RASOULI

fot. Rimas Akutaitis

ADEB CHAMOUN

fot. Janek Walewski

ARAD EMAMGHOLI

fot. Michał Heller

WASSIM IBRAHIM

fot. Marcin Cieślak

Zespół założony przez Dariusha Rasouli i Arada Emamgholi. W 2016 roku rozpoczął działalność koncertową występując na międzynarodowych festiwalach. Zespół współpracuje z wieloma fantastycznymi artystami improwizując wokół muzyki ludowej, klasycznej i duchowej (sufi).

W twórczości zespołu, z uwagi na pochodzenie artystów, odnaleźć można muzykę kurdyjską z językiem kurdyjskim, perskim i arabskim. Wassim Ibrahim pochodzi z Syrii, gra na oudzie i śpiewa arabskie makamy. Sadollah Nasiri jest Kurdyjczykiem z Iranu i mówi płynnie zarówno w języku perskim, jak i kurdyjskim, większość wierszy i kompozycji jest jego własnym dziełem.

Dariush Rasouli gra na perskim klasycznym flecie Ney, Arad Emamgholi gra na dafie, który był zawsze używany w Iranie jako instrument ludowy, suficki. Koncerty zespołu są pełne energii, tradycji i wspaniałych brzmień instrumentów i głosów.


 MARCIN PATER

fot. Marlena Faerber

Absolwent wydziału jazzu Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie wibrafonu i marimby. Obecnie student szkoły doktorskiej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Podczas studiów szkolił się pod opieką wybitnego polskiego wibrafonisty Berndarda Maseli. Uczęszczał również do Royal Conservatory of Music w Holandii, w Hadzie, gdzie doskonalił umiejętności pod okiem uznanego słowackiego wibrafonisty Miro Herak’a.

W 2016 roku założył zespół Marcin Pater Trio, z którym jest laureatem wielu nagród na prestiżowych konkursach międzynarodowych oraz ogólnopolskich, m.in.: Jazz Juniors (Grand Prix), Jazz Nad Odrą (Grand Prix), Sibiu Jazz FesSval (Grand Prix), RCK Pro Jazz FesSval (Grand Prix) i wiele innych.

W 2019 roku wraz z zespołem wydał pierwszy autorski album zatytułowany „Nothing But Troublue”, który został wydany we włoskiej wytwórnii Emme Records Label. Zespół odbył międzynarodową trasę koncertową na wielu fesSwalach w Polsce oraz za granicą, a także odbył 12-koncertową trasę w Azji przy współpracy z fundacją Jazz Po Polsku.

W 2022 wraz z zespołem Marcin Pater Trio muzyk zarejestrował drugi autorski album o tytule „Between” przy pełnej współpracy oraz udziale wybitnego polskiego pianisty – Leszka Możdżera.

Poza osiągnięciami zespołowymi muzyk jest również laureatem wielu nagród indywidualnych na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach wibrafonowych oraz jazzowych, m.in.: Novum Jazz FesSval, InternaSonal Percussion FesSval, Days of Percussion, Międzynarodowy Konkurs Improwizacji Jazzowej i wiele innych.

W 2021 roku został nagrodzony Oscarem Jazzowym w ramach „Grand Prix Jazz Melomani” w kategorii „Nadzieja Melomanów”.


MY SONIC HORIZON

My Sonic Horizon to projekt, który jest efektem muzycznych poszukiwań lidera zespołu Macieja Hałonia z wykorzystaniem instrumentu hang drum. Utwory składające się na projekt, zarówno solowe jak i kameralne, mają uświadomić słuchaczom jak wielki kryje potencjał ten pozornie nieskomplikowany instrument o tajemniczej i inspirującej barwie. My Sonic Horizon to również tytuł autorskiego albumu wydanego w 2022 roku, na którym hang drum zaistniał z towarzyszeniem uznanych muzyków i wirtuozów swoich instrumentów. Dziś zespół występuje w składzie Maciej Hałoń – hang, perkusja, Leszek Hefi Wiśniowksi – flety, Żaneta Seweryn – cymbały, lira korbowa, Jacek Hołubowski – akordeon. Każdy z muzyków poszczycić się może wybitnymi osiągnięciami, koncertami i bogatym dorobkiem fonograficznym. Reprezentują swą wirtuozerią odmienne gatunki muzyki: od jazzu, muzyki world, etno po klasykę, muzykę tradycyjną, klezmerką i współczesną. Spotkali się by odnaleźć wspólny język muzyczny, przekazać słuchom piękne emocje, dynamikę, ekspresję, liryzm i swój wirtuozowski kunszt.


PAWEŁ DOBROWOLSKI

fot. Kuba Majerczyk

Urodzony 5.10.1977 r. w Tarnowie, absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie perkusji Adama Buczka w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W 2019 roku uzyskał tytuł doktora sztuki na Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Jest wykładowcą w klasie perkusji na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Miał okazję występować i współpracować z takimi artystami jak:

Anna Maria Jopek, Nigel Kennedy, Terence Blanchard, Randy Brecker, Richard Bona, Dhafer Youssef, Mino Cinelu, Jeff Beck, Gonzalo Rubalcaba, Gil Goldstein, Makoto Ozone, NDR Big Band, Maria Schneider Jazz Orchestra, Jacques Schwarz-Bart, Gordon Haskell, Brad Terry, Luis Ribeiro, SBB, Michał Urbaniak, Urszula Dudziak, Zbigniew Namysłowski, Janusz Muniak, Tomasz Szukalski, Wojciech Karolak, Laboratorium, Young Power, Zbigniew Wegehaupt, Krzysztof Ścierański, Janusz Skowron, Henryk Miśkiewicz, Andrzej Olejniczak, Adam Pierończyk, Grzegorz Nagórski, Krzysztof Herdzin, Adam Bałdych, Robert i Wojciech Majewscy, Jacek i Wojciech Niedzielowie, Mieczysław Szcześniak, Włodek Pawlik, Krzesimir Dębski, Anna Jurksztowicz, Adam Klocek, Kuba Badach, Dorota Miśkiewicz, Marek Napiórkowski, Paweł Tomaszewski, Rafał Sarnecki, Kroke, Grzech Piotrowski, Monika Borzym, Beata Przybytek, Marta Król, Kinga Głyk, Gary Guthman, Mariusz Bogdanowicz, Marek Bałata, Anna Serafińska, Paweł Kaczmarczyk, Ola Tomaszewska, Michał Wróblewski, Tomasz Szymuś Orkiestra, Łona i Webber, Marika, Bovska, Bisquit, Carmen Moreno, Monika Kuszyńska, Zakopower, Sasha Strunin, Marek Dyjak, Adam Nowak, Karim Martusewicz, Rasm AlMashan i wielu innych.

Jest laureatem m.in. nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyk 2006 w kategorii płyta roku – muzyka jazzowa za udział w nagraniu albumu „Assymetry“ Zbigniewa Namysłowskiego.


STEFAN RACZKOWSKI

Projekt “superminimalism (2)” to bezpośrednia kontynuacja myśli kompozytorskiej i improwizatorskiej zawartej w debiutanckim albumie solowym “Sketchbook” Stefana Raczkowskiego.

Bazując na minimalistycznym podejściu do kompozycji, projekt ten skupia się na redukcji elementów do esencji dźwięku, zachowując jednocześnie głęboki kontekst emocjonalny i eksperymentalny charakter. Poprzez zestawienie subtelnych brzmień akustycznych z elektroniką oraz improwizacją, „superminimalism (2)” to pole do eksploracji sonorystycznej i swobody wykonawczej wspartej przez współczesne rozwiązania technologiczne, dające możliwość reakcji w czasie rzeczywistym na przetworzone komputerowo brzmienia.

Autor Projektu, Stefan Raczkowski, jest perkusistą i kompozytorem o podłożu klasycznym i jazzowym. Swoją karierę rozwijał zdobywając uznanie na różnych konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych, a także na prestiżowych festiwalach muzycznych. Jako syn plastyków, od dziecka pielęgnuje zainteresowanie również sztuką wizualną, próbując ją połączyć z pasją do muzyki.

 

Do góry strony