Duettissimo (V)
Szanowni Państwo, Drodzy Melomani,
co łączy 6 Brygadę Powietrznodesantową i Akademię Muzyczna w Krakowie? Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych „Duettissimo”!
W trudnych czasach pandemii rodzą się interesujące pomysły, a takim było zaproszenie do współpracy Klubu Garnizonowego w Krakowie, który dysponuje piękną salą koncertową. Tak więc dwa, wydawałoby się, odległe od siebie światy – armia i muzyka – połączyła nić porozumienia.
Tegoroczna, V edycja Festiwalu Duettissimo, z uwagi na zagrożenie epidemiczne odbywa się w okrojonej formie. Zamiast 19 koncertów, warsztatów, kursów w tym roku zapraszamy na 7 wydarzeń, z których 5 odbędzie się w Klubie Garnizonowym, jeden koncert w Sali Filharmonii Krakowskiej i – wyjątkowo w tym roku – Duettissimo zawita do… Warszawy, gdzie w Salach Redutowych Teatru Wielkiego i Opery Narodowej wykonane zostaną Liebeslieder Johannesa Brahmsa.
Czasy dziwne, czasy trudne…. Ale Muzyka jest i będzie. Życie artystyczne w salach koncertowych zamarło prawie całkowicie, Duettissimo również trafi do sieci. Od początku czerwca codziennie na stronie internetowej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie oraz na kanale You Tube Festiwalu będzie można usłyszeć wszystkich tegorocznych wykonawców. Wśród nich Lutosławski Piano Duo, Chopin Piano Duo, Novi Piano Duo, Maciej Pikulski z Lechem Napierałą i inni.
Program V Edycji Duettissimo jest niezwykle interesujący. Poza wybitnymi i znanymi dziełami na duet fortepianowy Bacha, Mozarta, Debussy’ego czy Lutosławskiego będzie można usłyszeć dzieła równie piękne, aczkolwiek mniej znane i rzadko wykonywane. Usłyszymy utwory Gershwina, Zarębskiego czy okazyjnie możliwy do wysłuchania w całości Liebeslieder Brahmsa. Wisienką na torcie będzie Koncert na dwa fortepiany Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, wykonany w Filharmonii Krakowskiej przez Michała Dziada oraz Agnieszkę Przemyk-Bryłę z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
Tegoroczny Festiwal odbywa się bez gwiazd zagranicznych. Niestety, koronawirus pozbawił nas możliwości spotkania publiczności z największymi tuzami światowej pianistyki na dwa fortepiany (lub cztery ręce). Mamy nadzieję nadrobić to w przyszłym, 2022 roku podczas VI Edycji Duettissimo. Przyszłoroczny Festiwal będzie wyjątkowy, ponieważ towarzyszyć mu będzie Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych. Mamy nadzieję na przyjazd wielu młodych zespołów, wschodzących gwiazd estradowych, dla których nasz krakowski konkurs będzie przepustką do wielkiej kariery.
Mam nadzieję, że to ostatni raz, kiedy zmuszeni jesteśmy grać do pustych sal. Serdecznie zapraszamy na tegoroczne festiwalowe wydarzenia, a w kwietniu 2022 na VI Edycję Festiwalu Duettissimo „na żywo”. Do zobaczenia!
dr hab. Bartłomiej Kominek, prof. AMKP
Dyrektor artystyczny
Koncert I
Reynaldo Hahn (1874-1947) – Le ruban dénoué, 12 valses à 2 pianos (1915)
I Décrets indolents du hasard
II Les Soirs d’Albi
III Souvenir… Avenir…
IV Danse de l’amour et du chagrin
V Le Demi-sommeil embaumé
VI L’Anneau perdu
VII Danse du doute et de l’espérance
VIII La Cage ouverte
IX Soir d’orage
X Les Baisers
XI Il Sorriso
XII Le Seul Amour
Anna Dębowska-Jaroszek/Gajusz Kęska – fortepiany
Yuri Mayewsky (*1942) – Fantasy on George Gershwin’s Song
Camille Saint Saens (1835-1921) – Introduction & Rondo Capriccioso, op.28 (opr. C. Debussy)
Carlos Guastavino (1912-2000) – Tres Romances Argentinos, op. 2
I Las Niñas de Santa Fe
II Muchacho Jujeño
III Baile en Cuyo
Łukasz Dębski/Joanna Galon-Frant – fortepiany
Koncert II
Ignacy Jan Paderewski (1860-1941) – Album tatrzańskie op. 12
Camille Saint-Saens (1835-1921) – Dance Macabre
Benjamin Britten (1913-1976) – Mazurca Elegiaca
Maurice Ravel (1875-1937) – La Valse
Lutosławski Piano Duo
Emilia Sitarz/Bartłomiej Wąsik – fortepian
Koncert III – Estrada młodych
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) – Sonata C-dur KV 521
I. Allegro
II. Andante
III. Allegretto
Johannes Brahms (1833-1897) – Tańce węgierskie (wybór)
I. g-moll (Allegro molto)
II. d-moll (Allegro non assai)
IV. f-moll (Poco sostenuto)
V. fis-moll (Allegro)
Vladyslav Borovych/Dominik Gilewski – fortepiany
Maurice Ravel (1875-1937) – Ma Mère l’Oye
I. Pavane de la Belle au bois dormant
II. Petit Poucet
III. Laideronette, Impératrice des Pagodes
IV. Les entrétiens de la Belle et de la Bête
V. Le jardin féerique
Juliusz Zarębski (1854-1885) – Divertissement à la polonaise op. 12
I. Andante
II. Allegro ma non troppo
Karolina Kisiak/Kinga Kaczmarczyk – fortepiany
Ignacy Feliks Dobrzyński (1807-1867) – Rondo alla polacca op. 6
Henryk Mikołaj Górecki (1933-2010) – Toccata op. 2
Gabriela Ross/Weronika Gardziel – fortepiany
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) – Fuga c-moll KV 426
Alfredo Casella (1883-1947) – Pagine Di Guerra op. 25
Béla Bartók (1881-1945) – 7 pieces from Mikrokosmos for 2 pianos Sz108.BB120
Roman Maciejewski (1910-1998)
– Mazurek
– Tarantella
– Kołysanka
Tang Xiao/Kaori Kato – fortepiany
Alfred Schnittke (1934-1998) – Gogol Suite
I Uwertura
II Dzieciństwo
III Portret
IV Płaszcz
V Urzędnik
VI Bal
VII Ostatnia Wola
Monika Paluch/Monika Potoczek – fortepiany
Siergiej Bortkiewicz (1877-1952) – Tańce i melodie rosyjskie op. 31
IV
VI
Dymitr Szostakowicz (1906-1975) – Concertino op. 94
ProKosz Piano Duo
Eryk Koszela/Yehuda Prokopowicz – fortepiany
Anton Areński (1861-1906) Suita op. 15
I Romans
II Walc
III Polonez
Anna Łakomy, Julian Stanny – fortepiany
Koncert IV
Antonin Dvořák (1841-1904) – Tańce słowiańskie op. 46
I C-dur Furiant
II e-moll Dumka
III As-dur Polka
IV F-dur Sousedská
V A-dur Skočná
VI D-dur Sousedská
VII c-moll Skočná
VIII g-moll Furiant
Monika Wilińska-Tarcholik/Sławomir Cierpik – fortepiany
Ludwig van Beethoven (1770-1827) – 8 wariacji na cztery ręce na temat Waldsteina WoO 67
Roman Maciejewski (1910-1998) – Kołysanka
Roman Palester (1907-1989) – Sonatina
Allegro giusto
Andante con moto e molto espressivo
Allegro vivace
Maurycy Moszkowski (1854-1925) – Album espagnol op. 21
I Allegro moderato
II Vivace assai
III Con moto
IV Moderato e graziozo
Dominika Grzybacz/Ireneusz Boczek – fortepiany
Koncert V
Premiera od 1. lipca
Maurice Ravel (1875-1937) – Ma Mère l’Oye
I Pavane de la Belle au bois dormant
II Petit Poucet
III Laideronette, Impératrice des Pagodes
IV Les entrétiens de la Belle et de la Bête
V Le jardin féerique
Chopin Piano Duo
Anna Boczar/Bartłomiej Kominek – fortepiany
Ludwig van Beethoven (1770-1827) – 8 wariacji na cztery ręce na temat Waldsteina WoO 67
Maurycy Moszkowski (1854-1925) – Album espagnol op. 21
I Allegro moderato
II Vivace assai
III Con moto
IV Moderato e graziozo
Dymitr Szostakowicz (1906-1975) – Concertino op. 94
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Koncert c-moll na dwa klawesyny (tu: fortepiany) BWV 1062
I
II Andante
III Allegro assai
Franciszek Schubert (1797-1828) – Wariacje As-dur na temat własny D 813
Max Reger (1873-1916) – Walce op. 22 (wybór)
I
V
VI
Novi Piano Duo
Anna Wielgus/Grzegorz Nowak – fortepiany
Koncert VI – Koncert Finałowy
Joseph Haydn (1732-1809) – Koncert wiolonczelowy C-dur Hob. VIIb:1
I Moderato
II Adagio
III Allegro molto
Feliks Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – Koncert E-dur na 2 fortepiany MWV O 5
I Allegro vivace
II Adagio non troppo
III Allegro
Monika Würsten – wiolonczela
Michał Dziad/Agnieszka Przemyk-Bryła – fortepiany
Łukasz Borowicz – dyrygent
Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
Koncert VII – Impreza towarzysząca
Johannes Brahms (1833-1897)
Liebeslieder Walzer op. 52 (sł. Georg Friedrich Daumer)
Neue Liebeslieder Walzer op. 65 (sł. Georg Friedrich Daumer)
Inna Fedori – sopran
Justyna Ołów – mezzosopran
Adrian Domarecki – tenor
Karol Skwara – bas
Maciej Pikulski/Lech Napierała – fortepiany