SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA PROGRAMOWE


Egzamin wstępny na II stopień (Magister)

 

Etap I – Egzaminy kierunkowe

Rozmowa kwalifikacyjna

  • Kandydat powinien wykazać się wiedzą z zakresu dyrygentury ze szczególnym uwzględnieniem problematyki dotyczącej orkiestr dętych.

Dyrygowanie – egzamin praktyczny

• utwór klasyczny lub romantyczny na: orkiestrę, orkiestrę z chórem lub zespół kameralny (np. uwertura lub jedna z części symfonii, divertimenta, serenady, itp.) lub utwór chóralny a cappella
• utwór współczesny (dowolna obsada) zawierający zmienne metrum i nieregularne ugrupowania rytmiczne;
• utwór dowolny na orkiestrę dętą: marsz, fantazja, koncert instrument. itp. (dopuszczalne aranżacje).

Czytanie partytur – egzamin klauzurowy

  • Kandydat otrzyma do przygotowania w ciągu 30 minut utwór na zespół instrumentów dętych (kandydat będzie mógł skorzystać z udostępnionej na ten czas sali z fortepianem lub pianinem), następnie:
  • zagra na fortepianie wybrany przez komisję fragment utworu;
  • zaśpiewa wybrany przez komisję fragment pojedynczej partii głosu instrumentalnego (prezentacja wokalna uwzględniająca oznaczenia agogiczne, dynamiczne i artykulacyjne);
  • zaśpiewa z użyciem kamertonu wskazany przez komisję pion akordowy.

Gra na instrumencie dętym wybranym przez kandydata – egzamin praktyczny

  • 2 utwory z różnych epok wykonane z pamięci. Prezentacja odbywa się z udziałem akompaniatora.

 

Etap II – Egzaminy uzupełniające (nie dotyczy kandydatów, którzy ukończyli studia na kierunkach edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, dyrygentura, kompozycja i teoria muzyki w systemie polskiego szkolnictwa muzycznego)

Kształcenie słuchu – ustny egzamin praktyczny

  • Analiza słuchowa złożonych struktur wielodźwiękowych i przebiegów harmonicznych.
  • Wykonanie głosem melodii atonalnej i ćwiczeń rytmicznych o znacznym stopniu komplikacji.

Literatura muzyczna – egzamin pisemny

  • Wskazanie właściwego okresu stylistycznego lub kompozytora i krótkie omówienie zagadnień z nim związanych – na podstawie przykładów muzycznych.