SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA PROGRAMOWE
UWAGA: Komisje Egzaminacyjne zastrzegają sobie prawo wyboru utworów lub ich części podczas trwania egzaminu wstępnego.
Szczegółowe wymagania programowe
Studia I stopnia
Egzamin dwuetapowy – do drugiego etapu przystępują kandydaci, którzy zdali etap pierwszy.
Etap I. Egzamin kierunkowy
egzamin z gry na instrumencie – praktyczny
Egzamin uzupełniający
czytanie a vista – egzamin praktyczny
Etap II. Egzamin uzupełniający
rozmowa kwalifikacyjna – egzamin ustny
Programy egzaminów praktycznych dla poszczególnych specjalności:
Gra na klawesynie
Kandydat może wykonać program na klawesynie, fortepianie lub organach.
Program dla zdających na klawesynie:
- Dowolny utwór (lub utwory) J.S. Bacha (ok. 10 minut);
- Dowolny utwór (lub utwory) klawesynistów francuskich;
- Dwie sonaty D. Scarlattiego lub utwór o charakterze wirtuozowskim;
- Utwór dowolny.
Program (ok. 25 minut) można wykonać z pamięci lub z nut.
Program dla zdających na fortepianie:
- Dowolny utwór (lub utwory) J.S. Bacha (ok. 10 minut);
- D. Scarlatti – dwie sonaty;
- Sonata klasyczna;
- Utwór dowolny.
Program (ok. 25 minut) można wykonać z pamięci lub z nut.
Program dla zdających na organach:
- Utwór przedbachowski (większa forma z zakresu szkoły północnoniemieckiej)
- J.S. Bach – Preludium i fuga lub Toccata i fuga lub Fantazja i fuga
- Utwór dziewiętnastowieczny lub dwudziestowieczny
Program (ok. 25 minut) można wykonać z pamięci lub z nut.
Akademia nie zapewnia pomocy rejestratora.
Gra na lutni
Kandydat może wykonać program na instrumencie lutniowym (lutnia renesansowa lub barokowa, gitara renesansowa lub barokowa, arcylutnia, teorba/chitarrone) lub na gitarze klasycznej.
Program dla zdających na lutni:
• kandydat powinien przedstawić program z repertuarem renesansowym lub barokowym odpowiednim dla danego instrumentu (nie jest wymagane użycie więcej niż jednego instrumentu).
Program dla zdających na gitarze klasycznej:
• gitarowa transkrypcja barokowej suity/sonaty;
• kompozycja XIX-wieczna;
• utwór dowolny (jeśli dwie powyższe pozycje nie wypełniły 20 minut).
Program trwający ok. 20 minut może być wykonany z pamięci lub z nut/tabulatur.
Gra na skrzypcach barokowych
Kandydat może wykonać program na skrzypcach barokowych lub współczesnych.
- Dwie kontrastujące części dowolnej osiemnastowiecznej sonaty, suity lub fantazji na skrzypce z basso continuo;
- Dwie części dowolnej osiemnastowiecznej sonaty, partity lub fantazji na skrzypce solo;
- Utwór dowolnie wybrany przez kandydata.
Program (ok. 25 minut) można wykonać z pamięci lub z nut.
Gra na wiolonczeli barokowej
Kandydat może wykonać program na wiolonczeli historycznej lub współczesnej.
Program dla zdających na wiolonczeli barokowej:
- J.S. Bach – dowolna część jednej ze suit na wiolonczelę solo;
- sonata barokowa;
- dowolny utwór (lub jego część) wybrany przez kandydata.
Program (ok. 25 minut) można wykonać z pamięci lub z nut.
Program dla zdających na wiolonczeli współczesnej:
- J.S. Bach – dowolna część jednej ze suit na wiolonczelę solo;
- sonata barokowa lub klasyczna;
- etiuda lub kaprys (J. Dotzauer, J. Duport, D. Popper, A. Piatti, A. Franchomme);
- dowolny utwór (lub jego część) wybrany przez kandydata.
Program (ok. 25 minut) można wykonać z pamięci lub z nut.
Gra na violi da gamba
Kandydat może wykonać program na violi da gamba, wiolonczeli barokowej lub współczesnej.
Program dla zdających na violi da gamba:
- Co najmniej dwa dowolne utwory lub co najmniej dwie dowolne części wieloczęściowego utworu francuskiego (XVII-XVIII w.);
- Jeden dowolny utwór niemiecki (XVII-XVIII w.);
- Jeden dowolny utwór angielski (XVII-XVIII w.).
Program dla zdających na wiolonczeli barokowej lub współczesnej:
- Co najmniej dwa dowolne utwory lub co najmniej dwie dowolne części wieloczęściowego utworu francuskiego (XVII-XVIII w.);
- Jeden dowolny utwór niemiecki (XVII-XVIII w.);
- Jeden dowolny utwór włoski (XVII-XVIII w.).
Program (ok. 25 minut) można wykonać z pamięci lub z nut.
Gra na flecie traverso
Kandydat może wykonać program na flecie traverso lub flecie współczesnym.
Program dla zdających na flecie traverso:
- Fantazja G.Ph. Telemanna lub kaprys J.J. Quantza („Capricen, Fantasien…”) na flet solo;
- Sonata metodyczna G. Ph. Telemanna (I i II część);
- Dowolna osiemnastowieczna suita lub sonata z basso continuo.
Program dla zdających na flecie współczesnym:
- Fantazja G.Ph. Telemanna;
- Sonata lub suita barokowa z basso continuo;
- I część koncertu fletowego (barokowy lub klasyczny).
Program (ok. 25 minut) można wykonać z pamięci lub z nut.
Gra na flecie prostym
Kandydat powinien wykonać program na flecie prostym.
- osiemnastowieczna sonata lub suita z towarzyszeniem basso continuo (np. F. Barsanti, G.Ph. Telemann, G.F. Händel, A.D. Philidor, J.M. Hotteterre);
- utwór dowolnie wybrany przez kandydata (solowy lub z akompaniamentem).
Program (ok. 20 minut) można wykonać z pamięci lub z nut.
Gra na oboju barokowym
Kandydat może wykonać program na oboju barokowym lub współczesnym.
- dowolna suita lub sonata barokowa z towarzyszeniem z basso continuo;
- I część koncertu na obój kompozytora XVIII-wiecznego;
- utwór dowolny.
Program (ok. 25 minut) można wykonać z pamięci lub z nut.
Gra na trąbce naturalnej
Program należy wykonać na trąbkach historycznych lub trąbkach in B, C, Es.
- dwie części koncertu barokowego lub klasycznego, lub sonata barokowa;
- wybrane części suity barokowej.
Program (ok. 25 minut) można wykonać z pamięci lub z nut.
Szczegółowe wymagania programowe
Studia II stopnia
Egzamin dwuetapowy – do drugiego etapu przystępują kandydaci, którzy zdali etap pierwszy.
Etap I. Egzamin kierunkowy
egzamin z gry na instrumencie – praktyczny
Etap II. Egzamin uzupełniający
rozmowa kwalifikacyjna – egzamin ustny
Programy egzaminów praktycznych dla poszczególnych specjalności:
Gra na klawesynie
- Jeden utwór szesnasto- lub siedemnastowieczny (np. wirginaliści angielscy, J.J. Froberger lub G. Frescobaldi);
- Dowolny wybór części z siedemnasto- lub osiemnastowiecznej suity francuskiej;
- Dowolny utwór J.S. Bacha;
- Utwór dowolny.
Program (ok. 30 minut) można wykonać na klawesynie z pamięci lub z nut. Ponadto: Kandydat otrzyma do przygotowania w ciągu 30 minut i wykonania z zapewnionym przez Akademię instrumentalistą basso continuo do dwóch kontrastujących części zaczerpniętych z osiemnastowiecznych sonat w stylu włoskim, francuskim lub niemieckim z nieskomplikowanym cyfrowaniem.
Gra na fortepianie historycznym
Dowolny, zróżnicowany program dla kandydatów zdających egzamin na fortepianie, fortepianie historycznym lub klawesynie powinien zawierać:
– co najmniej jedną całą sonatę klasyczną;
– inną formę, np. fantazję lub cykl wariacyjny.
Program (ok. 30 minut) można zaprezentować z pamięci lub z nut. Przynajmniej jedną pozycję z całego programu należy obowiązkowo wykonać na fortepianie historycznym.
Gra na lutni
Kandydat powinien wykonać program na instrumencie historycznym z rodziny lutni – dowolnie: na lutni renesansowej lub barokowej, na gitarze renesansowej lub barokowej, arcylutni lub teorbie/chitarrone.
Kandydat powinien przedstawić program z repertuarem renesansowym lub barokowym odpowiednim dla danego instrumentu (nie jest wymagane użycie więcej niż jednego instrumentu).
Program trwający ok. 25 min. może być wykonany z pamięci lub z nut/tabulatury.
Gra na skrzypcach barokowych
Kandydat powinien wykonać program na skrzypcach barokowych
- Dowolna sonata, suita lub fantazja siedemnastowieczna;
- Dwie kontrastujące części osiemnastowiecznego utworu na skrzypce solo (np. J.S. Bach, J. Roman, G.Ph. Telemann);
- Jeden utwór osiemnastowieczny z towarzyszeniem klawesynu;
- Utwór dowolnie wybrany przez kandydata.
Program (ok. 30 minut) można wykonać z pamięci lub z nut.
Gra na wiolonczeli barokowej
Kandydat może wykonać program na wiolonczeli historycznej lub współczesnej.
Program dla zdających na wiolonczeli barokowej:
- siedemnastowieczny utwór solowy lub z b.c.;
- J.S. Bach – dwie części jednej ze suit na wiolonczelę solo;
- osiemnastowieczna sonata z b.c.;
- utwór wybrany przez kandydata.
Program (ok. 30 minut) można wykonać z pamięci lub z nut.
Program dla zdających na wiolonczeli współczesnej:
- J.S. Bach – dwie części jednej z suit na wiolonczelę solo;
- sonata barokowa lub klasyczna;
- utwór wybrany przez kandydata.
Program (ok. 30 minut) można wykonać z pamięci lub z nut.
Gra na violone
Kandydat może wykonać program na violone, violi da gamba, wiolonczeli barokowej lub współczesnej lub na kontrabasie.
Program dla zdających na violone, violi da gamba, wiolonczeli barokowej i współczesnej:
- Dwie siedemnastowieczne włoskie diminucje na instrument basowy;
- Utwór lub utwory dowolne;
- Basso continuo dwóch arii z kantat J. S. Bacha (BWV 7/2 i 62/4) na bas solo i basso continuo z solistą zapewnionym przez Akademię i akompaniamentem klawesynowym.
Program dla zdających na kontrabasie:
- Dwa ricercary D. Ortiza na instrument basowy;
- Utwór lub utwory dowolne;
- Basso continuo dwóch arii z kantat J.S. Bacha (BWV 7/2 i 62/4) na bas solo i basso continuo z solistą zapewnionym przez Akademię i akompaniamentem klawesynowym.
Program (ok. 30 minut) można wykonać z pamięci lub z nut.
Gra na violi da gamba
Program powinien zawierać oryginalne utwory na violę da gamba solo i z akompaniamentem.
Charakter utworów powinien być zróżnicowany. W programie powinny się znaleźć:
- Utwór oparty na technice wariacyjnej;
- Suita barokowa kompozytora francuskiego;
- Utwór kompozytora niemieckiego;
- Utwór lub utwory dowolne.
Program (ok. 30 minut) można wykonać z pamięci lub z nut.
Gra na flecie traverso
Kandydat powinien wykonać program na flecie traverso.
- J. Hotteterre le Romain – wybrana suita z I lub II księgi Pièces pour la flûte traversière;
- Fantazja G.Ph. Telemanna;
- Dowolna sonata fletowa z kręgu muzyki niemieckiej lub włoskiej XVIII w.
Program (ok. 30 minut) można wykonać z pamięci lub z nut.
Gra na flecie prostym
Kandydat winien wykonać program na flecie prostym.
- dowolny utwór siedemnastowieczny lub osiemnastowieczny z towarzyszeniem basso continuo;
- dwie kontrastujące części koncertu (np. A. Vivaldi, G. Telemann, J.F. Fasch, Ch. Graupner);
- utwór skomponowany po roku 1960 zawierający rozszerzone techniki wykonawcze (np. M. Shinohara: Fragmente, R. Hirose: Meditation, W. Jeths: The Conspiracy of CC).
Program (ok. 30 minut) można wykonać z pamięci lub z nut.
Gra na oboju barokowym
Kandydat powinien wykonać program na oboju barokowym.
- Dwie kontrastujące części z sonaty z kręgu muzyki włoskiej;
- Dwie kontrastujące części z sonaty lub suity z kręgu muzyki francuskiej;
- Pierwsza część koncertu na obój kompozytora osiemnastowiecznego;
- Utwór lub utwory dowolne.
Program (ok. 30 minut) można wykonać z pamięci lub z nut.
Gra na trąbce naturalnej
- Dwie części koncertu barokowego lub klasycznego, lub sonata barokowa;
- Wybrane części suity barokowej.
Program należy wykonać na trąbkach historycznych lub trąbkach współczesnych in B, C, Es. Program można wykonać z pamięci lub z nut.