SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA PROGRAMOWE
UWAGA: Komisje Egzaminacyjne zastrzegają sobie prawo wyboru utworów lub ich części podczas trwania egzaminu wstępnego.
Szczegółowe wymagania programowe
Studia I stopnia
Egzamin jednoetapowy: Egzamin kierunkowy
egzamin z gry na instrumencie – praktyczny
Egzamin uzupełniający
- czytanie a vista – egzamin praktyczny;
- egzamin klauzurowy (przygotowanie wskazanego utworu – praca samodzielna) – praktyczny
Programy egzaminów praktycznych:
Gra na wiolonczeli
- Etiuda lub kaprys;
- Dowolna część z wybranej Suity na wiolonczelę solo J.S. Bacha;
- Dwie części (zróżnicowane charakterem) sonaty barokowej lub przedklasycznej lub I część koncertu wiolonczelowego.
Program należy wykonać z pamięci.
Gra na kontrabasie
- etiuda lub kaprys
- dwie kontrastujące części sonaty lub koncertu
- utwór dowolny (solo lub z akompaniamentem)
Program należy wykonać z pamięci.
Gra na fidelach kolanowych
Kandydat wykonuje program na skrzypcach, altówce, wiolonczeli, kontrabasie lub innym instrumencie etnicznym.
Wymagania programowe (instrumenty klasyczne):
- gamy przez 3 oktawy oraz pasaże
- etiuda lub kaprys
- jedna część sonaty (epoka dowolna)
- fragment suity lub partity Bacha
- utwór dowolny
Wymagania programowe (instrumenty etniczne):
- 2 różne skale związane z naturą wybranego instrumentu etnicznego jej przynależnością kulturową
- jeden liryczny utwór solowy należący do tradycji ludowej lub klasycznej dowolnej kultury świata
- jeden wirtuozowski utwór solowy należący do tradycji ludowej lub klasycznej dowolnej kultury świata
- jeden utwór z akompaniamentem rytmicznym lub melodycznym, należący do tradycji ludowej dowolnej kultury świata
Program należy wykonać z pamięci.
Szczegółowe wymagania programowe
Studia II stopnia
Egzamin jednoetapowy: Egzamin kierunkowy
Egzamin z gry na instrumencie – praktyczny
Egzamin uzupełniający
- czytanie a vista – egzamin praktyczny;
- egzamin klauzurowy (przygotowanie wskazanego utworu – praca samodzielna) – praktyczny
Programy egzaminów praktycznych:
Gra na wiolonczeli
- J.S. Bach – preludium z dowolnej suity na wiolonczelę solo;
- Kaprys lub Etiuda: D. Popper op. 73, A. Piatti, A.F. Servais, N. Paganini;
- Dwie kontrastujące części sonaty;
- I część koncertu wiolonczelowego.
Program należy wykonać z pamięci.
Gra na kontrabasie
- etiuda lub kaprys
- dwie kontrastujące części sonaty
- pierwsza część koncertu
- utwór dowolny (solo lub z akompaniamentem)
Program należy wykonać z pamięci.
Gra na fidelach kolanowych
- Umiejętność gry na przynajmniej jednej fideli kolanowej pochodzącej z dowolnego kontynentu i kultury muzycznej świata. Np. suce biłgorajskiej, fideli płockiej, gadułce, lirze kreteńskiej, rebabie, kemancze, sarangi, morin-hur, er-hu itp. (dozwolone są także eksperymentalne fidele kolanowe tworzone współcześnie np. wspak, tar-hu itp.).
Repertuar:
- skala związana z naturą wybranej fideli i jej przynależnością kulturową;
- jeden utwór solowy należący do tradycji ludowej lub klasycznej dowolnej kultury świata;
- jeden utwór z akompaniamentem rytmicznym należący do tradycji ludowej dowolnej kultury świata;
- jeden utwór ludowy należący do tradycji polskiej (oberek, mazurek);
- jeden utwór oparty o rytmikę nieparzystą (5/4 lub 7/4 lub 9/4 lub 11/4), improwizacja melodyczna na temat fragmentu muzycznego poznanego podczas egzaminu.
Program należy wykonać z pamięci.