SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA PROGRAMOWE


UWAGA: Komisje Egzaminacyjne zastrzegają sobie prawo wyboru utworów lub ich części podczas trwania egzaminu wstępnego.

Szczegółowe wymagania programowe
Studia I stopnia

Egzamin jednoetapowy: Egzamin kierunkowy
egzamin z gry na instrumencie – praktyczny

Egzamin uzupełniający

  • czytanie a vista – egzamin praktyczny;
  • egzamin klauzurowy (przygotowanie wskazanego utworu – praca samodzielna) – praktyczny

Programy egzaminów praktycznych:

Gra na wiolonczeli

  • Etiuda lub kaprys;
  • Dowolna część z wybranej Suity na wiolonczelę solo J.S. Bacha;
  • Dwie części (zróżnicowane charakterem) sonaty barokowej lub przedklasycznej lub I część koncertu wiolonczelowego.

Program należy wykonać z pamięci.

Gra na kontrabasie

  • etiuda lub kaprys
  • dwie kontrastujące części sonaty lub koncertu
  • utwór dowolny (solo lub z akompaniamentem)

Program należy wykonać z pamięci.

Gra na fidelach kolanowych

Kandydat wykonuje program na skrzypcach, altówce, wiolonczeli, kontrabasie lub innym instrumencie etnicznym.

Wymagania programowe (instrumenty klasyczne):

  • gamy przez 3 oktawy oraz pasaże
  • etiuda lub kaprys
  • jedna część sonaty (epoka dowolna)
  • fragment suity lub partity Bacha
  • utwór dowolny

Wymagania programowe (instrumenty etniczne):

  • 2 różne skale związane z naturą wybranego instrumentu etnicznego jej przynależnością kulturową
  • jeden liryczny utwór solowy należący do tradycji ludowej lub klasycznej dowolnej kultury świata
  • jeden wirtuozowski utwór solowy należący do tradycji ludowej lub klasycznej dowolnej kultury świata
  • jeden utwór z akompaniamentem rytmicznym lub melodycznym, należący do tradycji ludowej dowolnej kultury świata

Program należy wykonać z pamięci.


Szczegółowe wymagania programowe
Studia II stopnia

Egzamin jednoetapowy: Egzamin kierunkowy
Egzamin z gry na instrumencie – praktyczny

Egzamin uzupełniający

  • czytanie a vista – egzamin praktyczny;
  • egzamin klauzurowy (przygotowanie wskazanego utworu – praca samodzielna) – praktyczny

Programy egzaminów praktycznych:

Gra na wiolonczeli

  • J.S. Bach – preludium z dowolnej suity na wiolonczelę solo;
  • Kaprys lub Etiuda: D. Popper op. 73, A. Piatti, A.F. Servais, N. Paganini;
  • Dwie kontrastujące części sonaty;
  • I część koncertu wiolonczelowego.

Program należy wykonać z pamięci.

Gra na kontrabasie

  • etiuda lub kaprys
  • dwie kontrastujące części sonaty
  • pierwsza część koncertu
  • utwór dowolny (solo lub z akompaniamentem)

Program należy wykonać z pamięci.

Gra na fidelach kolanowych

  • Umiejętność gry na przynajmniej jednej fideli kolanowej pochodzącej z dowolnego kontynentu i kultury muzycznej świata. Np. suce biłgorajskiej, fideli płockiej, gadułce, lirze kreteńskiej, rebabie, kemancze, sarangi, morin-hur, er-hu itp. (dozwolone są także eksperymentalne fidele kolanowe tworzone współcześnie np. wspak, tar-hu itp.).

Repertuar:

  • skala związana z naturą wybranej fideli i jej przynależnością kulturową;
  • jeden utwór solowy należący do tradycji ludowej lub klasycznej dowolnej kultury świata;
  • jeden utwór z akompaniamentem rytmicznym należący do tradycji ludowej dowolnej kultury świata;
  • jeden utwór ludowy należący do tradycji polskiej (oberek, mazurek);
  • jeden utwór oparty o rytmikę nieparzystą (5/4 lub 7/4 lub 9/4 lub 11/4), improwizacja melodyczna na temat fragmentu muzycznego poznanego podczas egzaminu.

Program należy wykonać z pamięci.