Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa: #Uncancel culture. Kultura przyłączenia versus kultura wykluczenia. Dzieło – funkcja. Twórca – odbiorca”
#Uncancel culture
Kultura przyłączenia versus kultura wykluczenia.
Dzieło – funkcja. Twórca – odbiorca
Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa,
4-6 grudnia 2025 roku
Serdecznie zapraszamy do udziału w Międzynarodowej Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej, zrzeszającej środowiska artystyczne z wielu dziedzin sztuki. Problem postawiony w tytule Konferencji stanowić ma impuls do podjęcia możliwie szerokiej dyskusji z pojęciem od pewnego czasu obecnym w humanistyce, jakim jest kultura wykluczenia czy unieważniania (cancel culture). Plasujące się na biegunie przeciwstawnym pojęcie przyłączenia można rozumieć jako postawę otwartości i akceptacji zjawisk artystycznych, niezależnie od upodobań estetycznych, poziomu wykształcenia czy przekonań. Zachęcamy do podjęcia refleksji nad dziełem sztuki i jego funkcją w kulturze oraz nad osobą twórcy w konfrontacji ze współczesnym odbiorcą, zwracając szczególną uwagę na aspekty zjawisk przyłączania i wykluczania w sztuce, takie jak:
• historyczny – przykłady przyłączania i wykluczania w dziejach sztuki;
• teoretyczny – dotyczący technik kompozytorskich, plastycznych i teatralnych, tworzywa twórczego, form, gatunków;
• estetyczny – dotyczący przemian stylistycznych, nurtów i tendencji i obowiązujących kryteriów estetycznych;
• ultrawspółczesny – uwzględniający współczesne tendencje „hiperprzyłączeniowe” w sztuce: łączenie różnych stylów i mediów, mieszanie różnych form wyrazu, angażowanie różnych zmysłów, łączenie sztuki z przesłaniem ideowym i technologią, oraz tworzenie doświadczeń w pełni angażujących odbiorców (transawangardowość, polistylistylizm, polisensoryczność, aktywizm, obiektofoniczność, immersyjność, wirtualność, audialność i transaudialność itp.);
• wartościujący – preferencji odbiorców, ale także artystów i wykonawców;
• tożsamościowy – kwestie samowykluczenia, wyobcowania, poczucia braku przynależności lub tożsamości artystycznej.
Ponieważ semantyczność muzyki pozostaje nieoczywista i niedosłowna, chętnie wchodzi ona w relacje z innymi artefaktami kultury: tekstami literackimi, teatrem, filmem, sztukami wizualnymi, performancem, a także z filozofią i estetyką sztuki. Muzyka jest zatem szczególnie predystynowana do roli dziedziny pośredniczącej w relacjach między sztukami, do bycia centrum procesów interdyscyplinarnego przyłączania.
Zachęcamy badaczy do przedstawienia referatów w szerokim kontekście interdyscyplinarnym, łączącym dziedziny: teorii muzyki / muzykologii, medioznawstwa, filmoznawstwa, performatyki, kulturoznawstwa, literaturoznawstwa, socjologii, sztuk wizualnych i sztuk teatralnych. Językiem konferencji będzie język angielski.
Zapraszamy do nadsyłania abstraktów dla 20-minutowych prezentacji w języku angielskim, na adres uncancel@amuz.krakow.pl do 1 maja 2025 r. Prosimy o załączenie dwóch plików w formacie Word (.docx):
1. propozycję zawierającą jedynie tytuł referatu i abstrakt (300 słów). Plik ten nie powinien zawierać żadnych informacji identyfikujących.
2. krótki dokument zawierający następujące informacje: imię i nazwisko autora, afiliację, krótki biogram (100 słów), tytuł referatu, słowa kluczowe i wszelkie potrzeby z zakresu sprzętu audiowizualnego.
Wszystkie abstrakty zostaną poddane procesowi weryfikacji przez komitet programowy, a autorzy będą powiadomieni o ich przyjęciu do 30 maja 2025 roku. Decyzje dotyczące Państwa propozycji zostaną przekazane pocztą elektroniczną, podobnie jak informacje dotyczące rejestracji.
Wybrane referaty znajdą się w planowanej publikacji pokonferencyjnej.
Opłata konferencyjna:
Akademicy i uczestnicy bez afiliacji: 190 EUR (pełna kwota),
Doktoranci: 80 EUR (50% zniżki)
Opłata nie obejmuje kosztów podróży i zakwaterowania. Organizatorzy oferują pomoc w rezerwacji noclegów w Krakowie w korzystnych cenach. Uczestnicy reprezentujący instytucje organizujące będą upoważnieni do 80% zniżki opłaty konferencyjnej.
Komitet programowy:
dr Iwona Sowińska-Fruhtrunk (AMKP, kierownik projektu)
dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. AMKP
dr hab. Agnieszka Draus, prof. AMKP
dr Andrzej Mądro (AMKP)
dr Marcin Strzelecki (AMKP)
dr hab. Agata Kwiatkowska-Lubańska (ASP)
dr hab. Olga Katafiasz (AST)
dr hab. Ksenia Olkusz (Facta Ficta)
Organizatorzy:
Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie
Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie
Ośrodek Badawczy Facta Ficta