Jury
dr hab. Bartlomiej Kominek
Dyrektor Artystyczny Festiwalu ,,Duettissimo”
Wraz z pianistką, Anną Boczar, współtworzy ,,Chopin Piano Duo”.
Pianista ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie Janusza Olejniczaka.
Brał udział w kursach mistrzowskich najwybitniejszych pedagogów fortepianu, między innymi Andrzeja Jasińskiego, Oxany Jablonskiej, Lee Kum-Singa i Ryszarda Baksta. Obecnie wykłada w Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie w 2015 roku otrzymał tytuł doktora habilitowanego.
Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień na konkursach pianistycznych oraz festiwalach w kraju i za granicą, między innymi w Kil (Szwecja), Glasgow i w Londynie, a także na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku i Festiwalu Talentów w Tarnowie.
Występuje na estradach koncertowych Polski (Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Festiwal Muzyczny Polskiego Radia w Warszawie, Festiwal „Bravo Maestro” w dworku Paderewskiego w Kąśnej Dolnej, Festiwal Talentów w Tarnowie, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Warszawskie Spotkania Muzyczne, „Muzyka na Szczytach” w Zakopanem, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, Międzynarodowe Dni Kompozytorów Krakowskich, w niemal całej Europie, na Bliskim Wschodzie i w Japonii, zbierając znakomite recenzje. Brał również udział w festiwalach chopinowskich w Gandawie (Belgia), Valldemossie (Majorka) i Nohant (Francja). Dokonał nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji. Zagrał rolę Fryderyka Chopina w filmie zrealizowanym przez Telewizję Japońską.
W 2004 roku została wydana jego płyta z utworami Sergiusza Prokofiewa, na której znajduje się między innymi niezwykle rzadko wykonywana kompletna wersja Suity z baletu Romeo i Julia op. 75 oraz wirtuozowska VI Sonata fortepianowa. W 2005 roku jego nagranie Etiudy E-dur op. 10 nr 3 znalazło się na chopinowskiej płycie najwybitniejszych polskich pianistów i laureatów konkursów chopinowskich. W tym samym roku, wraz z Januszem Olejniczakiem, Chórem Uniwersytetu Gdańskiego i znakomitymi solistami, nagrał rzadko wykonywaną Małą Mszę Uroczystą Giacomo Rossiniego. Wykonanie to ukazało się na płycie wydanej przez Uniwersytet Gdański. W 2010 roku ukazał się album firmy DUX z muzyką Grażyny Bacewicz, zawierający między innymi I Kwintet fortepianowy w opracowaniu na fortepian i orkiestrę kameralną, który otrzymał nominację do nagrody Fryderyk. W 2013 roku nakładem firmy Polskie Nagrania ukazała się płyta z muzyką chorwackiego kompozytora-prezydenta Ivo Josipovića.
Artysta prowadzi od wielu lat także ożywioną działalność kameralną i występuje z wieloma znanymi artystami i zespołami kameralnymi, między innymi z Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Sinfonia Baltica, Capellą Cracoviensis, Polską Orkiestrą Radiową, Kwartetem Smyczkowym „DAFÔ”, Kwartetem Smyczkowym „Camerata”, Kwartetem Smyczkowym „Prima Vista”, Chórem Polskiego Radia w Krakowie, Elżbietą Towarnicką, Olgą Pasiecznik, Anną Radziejewską, Iwoną Sobotką, Bogusławą Dziel-Wawrowską, Januszem Olejniczakiem, Konstantym Andrzejem Kulką, Tomaszem Strahlem, Marcinem Nałęcz-Niesiołowskim, Wojciechem Michniewskim, Danielem Smithem, Magdaleną Bojanowicz i Januszem Wawrowskim.
Jest autorem opracowania wszystkich utworów orkiestrowych Fryderyka Chopina w wersji na fortepian z towarzyszeniem kwartetu smyczkowego, wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Mark Sole-Leris
Urodzony w 1962 roku brytyjski pianista. Występuje w duecie fortepianowym razem z Frédériciem Chauvelem.
Pianista ukończył z wyróżnieniem Konserwatorium Santa Cecilia w Rzymie, a następnie studia podyplomowe w Ecole Normale Supérieur w Paryżu i Chigiana Academy w Sienie.
Jego nauczycielami byli: F. Medori, C. Helffer, G. Mounier i M. Campanella.
Po 26 latach nauczania w Conservatoire de Musique Departmental des Alpes-Maritimes w Nicei, Mark Solé-Leris 2013 roku zajmuje stanowisko profesora fortepianu w prestiżowej Académie de Musique Rainier III w Montecarlo. Prowadzi liczne działania edukacyjne w Europie, w tym kursy mistrzowskie w Fundacji Sophia Antipolis, Letnie Akademie w Valberg i St Etienne de Tinée.
Pianista zapraszany jest jako nauczyciel i arbiter do głównych konserwatoriów we Francji, m.in. do Cannes, Lyon i Marsylii, jak również do jury międzynarodowych konkursów, takich jak Cafa Righetti w Cortemilia, Euterpe w Corato, Città di Moncalieri pod Turynem.
Wraz z F. Chauvelem jest założycielem i dyrektorem Międzynarodowego Konkursu Fortepianowego na 4 ręce w Valbergu (Francja).
Jako solista i kameralista występuje w prestiżowych salach koncertowych, takich jak: Purcell Room w Londynie, Concertgebouw w Amsterdamie, Salles Apollon i Athena na Akropolu w Nicei, Salle Cortot w Paryżu, Foro Italico w Rzymie, Sali Kompozytorów w Moskwie, Filharmonii Satu Mare, Sali Głównej Rumuńskiego Radia Narodowego w Bukareszcie, Sali Kompozytorów w Kijowie itd. oraz USA (Floryda, Luizjana, Massachusetts).
Artysta ma na swoim koncie także nagrania dla radia i telewizji (RAI, Radio Vaticana, NOS Dutch, Rumuńskie Narodowe Radio i amerykańska WWL-TV, HTV itd.).
Jego partnerami kameralnymi są: E. Borok (Koncertmistrz Dallas Symphony), A. Morosanu (Rumuńskie Radio Bukareszt), wiolonczelista Guido Schieffen (zdobywca nagrody na Międzynarodowym Konkursie im. Czajkowskiego w Moskwie) oraz pianista F. Chauvel, z którym w duecie zdobył nagrodę specjalną w finale VIII edycji Międzynarodowego Konkursu Edvarda Griega w Oslo oraz II nagrodę w ramach UNPQ na Międzynarodowym Konkursie „Backchiev” w Wołogdzie (Rosja).
Mark Solé-Leris współpracował także z dyrygentami, takimi jak: P. Bender, A. Melchiorre, K. Weise, S. Streatfeild i C. Brancusi. Jest członkiem kwartetu fortepianowego ONZ na 2 fortepiany i 8 rąk od 2006 roku.
Davide Tura
Davide Tura (1986) pracuje jako pianista, kompozytor i dyrygent.
Tworzy duet fortepianowy wraz z Francescą Cesaretti. Jest założycielem zespołu Virgilio Ensemble i Einstein YouthOrcheStar, oraz Dyrektorem Artystycznym Festiwalu muzycznego Suono DiVino w Sogliano al Rubicone.
W 2013 roku ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Ferenca Liszta w Budapeszcie oraz w Konserwatorium Muzycznym Arrigo Boito w Parmie pod kierunkiem Maestro Gabor Eckhardt, Klary Kormendi i Roberto Cappello.
W 2015 ukończył studia kameralne w Konserwatorium Arrigo Boito w Parmie pod kierunkiem Maestro Maurizziego.
Jako pianista-solista występuje w wielu prestiżowych salach koncertowych w Europie, m.in:. Budapeszt, Vanesborg (Goteborg), Pontoise (Paryż), Strasburg, Oslip (Wiedeń), Moguncji, Berlinie, Monachium oraz we Włoszech – w Neapolu, Mediolanie, Brescii, Alessandrii, Bari, Rimini, Pesaro, Florencji, Rzymie, Chieti, Aquili, Varese, Treviso.
Artysta posiada szeroki wachlarz repertuarowy, począwszy od baroku skończywszy na muzyce współczesnej. Występuje w Duecie Fortepianowym z Maestro Francescą Cesaretti oraz w Duecie z francuską skrzypaczką Caroline Drouin.
Skomponowany przez Davida Tura septet Fragments był grany przez Radio ORF, a także wykonywany w Weneckim Teatrze „La Fenice”. Jego muzyka to ścieżki dźwiękowe do spotów, filmów krótkometrażowych i niemych.
W październiku 2020 roku ukazała się nowa płyta dla wytwórni Amadeus Arte zatytułowana S (ottrazioni), składająca się z oryginalnej muzyki na fortepian solo.
Jest koordynatorem Wydziału Muzycznego Liceum im. A. Einsteina w Rimini.
dr hab. Katarzyna Ewa Sokołowska
Pianistka, kameralistka, pedagog, animatorka imprez artystycznych, dydaktycznych i naukowych.
Absolwentka UMFC w Warszawie w klasie fortepianu J. Ekiera i A. Palety-Bugaj oraz w klasie kameralistyki M. Nosowskiej.
W dziedzinie kameralistyki ukończyła z wyróżnieniem studia podyplomowe i koncertowe (Konzertexam) w klasie duetu fortepianowego H.P. Stenzl i V. Stenzl w Hochschule für Musik und Theater Rostock (Niemcy). Ponadto uzyskała dyplom ukończenia studiów magisterskich na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Opolskiego.
Od ponad 20 lat wraz z Agnieszką Kozło tworzy jeden z czołowych polskich duetów fortepianowych ,,Ravel Piano Duo” uhonorowany wieloma nagrodami, koncertujący w Polsce, Europie i Azji. Obszerny repertuar zespołu obejmuje kompozycje na cztery ręce i dwa fortepiany od epoki baroku do czasów obecnych. Duet ma na swoim koncie wiele prawykonań oraz kilka wydawnictw płytowych.
Od kilku lat działalność pianistek skoncentrowana jest na polskim repertuarze duetowym, jego badaniu, redakcji, wykonawstwie i nagraniach. W ramach tej aktywności powstaje subiektywna antologia płytowa pt. „Polski kalejdoskop”. W 2020 roku artystki dokonały pierwszej kompletnej rejestracji dzieł na cztery ręce Zygmunta Noskowskiego.
Działalność koncertową pianistka łączy z pedagogiką, prowadząc klasę fortepianu i kameralistyki w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie. Jest zapraszana do jury konkursów polskich i zagraniczny oraz wykłada na licznych kursach interpretacji muzycznej. Jej uczniowie są laureatami nagród i wyróżnień. W latach 2008-10 współpracowała z Katedrą Fortepianu Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie. Obecnie jest zatrudniona na stanowisku adiunkta w Katedrze Kameralistyki Fortepianowej i Smyczkowej oraz na Wydziale Wokalno-Aktorskim macierzystej uczelni.
Od wielu lat jest związana z Towarzystwem Międzynarodowych Kursów Muzycznych im. Jerzego Hellera, pełniąc w jego zarządzie funkcję wiceprezesa i zajmując się koordynacją organizacyjną i merytoryczną Międzynarodowego Kursu Muzycznego w Opolu.
Emilia Sitarz (Emilia Karolina Sitarz)
Pianistka, dyrektor artystyczna festiwalu Kwadrofonik, cyklu SŁUCHY – Koncerty do zwiedzania, propagatorka wiedzy o muzyce, pedagog, laureatka najważniejszych polskich nagród kulturalnych, takich jak: Koryfeusz, Paszport Polityki, Fryderyk, Złota Płyta, Folkowy Fonogram Roku. W 2019 została stypendystką Miasta Społecznego Warszawa w dziedzinie upowszechnianie kultury.
Ukończyła Uniwersytet Muzyczny F. Chopina w Warszawie, jest także absolwentką mistrzowskich studiów podyplomowych w Hochschule für Musik w Rostocku, ukończonych z wyróżnieniem w klasie duetu Hansa – Petera i Volkera Stenzl. Przez wiele lat edukację pobierała także w klasie duetu Bracha Eden – Alexander Tamir (Izrael)
Od 1999 tworzy zespół „Lutosławski Piano Duo“, a od 2005 także kwartet Kwadrofonik.
W autorskich projektach muzycznych, wraz ze swoimi zespołami, często nawiązuje współpracę z osobowościami muzyki pop, jazzu oraz folku (m.in.: D. Miśkiewicz, A. Rojek, M.Koteluk, A. Strug) Współpracuje także z wybitną flecistką Ewą Liebchen.
Od 2011 prowadzi działalność Stowarzyszenia Kwadrofonik, z którym realizuje m.in Festiwal Kwadrofonik, Słuchy-Koncerty do zwiedzania, Pianokrąg, Wolny koncert, Kwadrofonik-za granicą dźwięku.
Koncertowała w większości krajów europejskich, w Ameryce Północnej i Południowej, na Bliskim Wschodzie i w Japonii, występując w takich salach jak: Carnegie Hall, Filharmonia Narodowa, Izumi Hall, Filharmonia Berlińska, Gulbenkian Concert Hall, Studio im. W. Lutosławskiego, Chicago Symphony Center, NOSPR, NFM, Beijing Music Hall, J.F. Kennedy Center for the Performing Arts.
Jest gościem takich festiwali jak: Festiwal Polskiego Radia, Kwartesencja, Warszawska Jesień, „Łańcuch”, UNSOUND, Festiwal Prawykonań, Musica Polonica Nova, Festiwal Pianistyki Polskiej, Vratislavia Cantans, Festiwal Pianistyczny w Krakowie, Muzyka na Szczytach, Two Moors Festival (Wlk.Brytania), Londrina Festival (Brazylia), Scelsi Festival (Włochy), Festiwal Muzyczny w Łańcucie, Klang, Malta, Spring Festival (Izrael), Ein Kerem Music Centre Season (Izrael). Regularnie gości na festiwalach duetów fortepianowych, m.in. w Mołdawii, na Litwie i Białorusi a także koncertuje na zaproszenie Ambasad i Instytutów Polskich za granicą.
Przywiązuje ogromną wagę do muzyki nowej oraz do współpracy z kompozytorami. Dokonała kilkudziesięciu prawykonań, w tym Koncertów na dwa fortepiany, skomponowanych specjalnie dla jej zespołów oraz m.in.: Różnia, III Symfonia W.Z. Zycha – na fortepian flażoletowy i orkiestrę, koncert na dwa fortepiany, M. Małeckiego, Dfrgmntd, September W. Blecharza, Fuori – Koncert na dwa fortepiany, Wstęga Moebiusa M. Jabłońskiego, utwory kameralne M. Laskowskiego, K. Szwed, J. Stanley, W. Z. Zycha, W. Blecharza, A. Zagajewskiego.
Aktualne przygotowuje dzieła kompozytorów zagranicznych, takich jak: Malte Giesen, Sasha Blondeau, Lore M. Hiendl, Nigel Osbourne, Sam Pluta.
Jest doceniana przez publiczność i krytyków muzycznych za interpretacje pełne energii, bezkompromisowość w podejściu do tekstu muzycznego oraz wymagań technicznych stawianych przez współczesnych kompozytorów. Jest niestrudzoną propagatorką polskiej muzyki najnowszej, ale też dzieł mało znanych, m.in w 2015 wykonała wraz z Jerusalem Symphony Orchestra najnowszą wersję koncertu fortepianowego F. Liszta Wanderer Fantasie w wersji na dwa fortepiany. Dokonała wielu nagrań radiowych i telewizyjnych (Polska, Czechy, Izrael, Chiny, EBU).
W pracy ze swoimi zespołami łączy tradycje muzyki klasycznej, wykonawstwo muzyki najnowszej oraz wieloźródłowe inspiracje m.in polską muzyką tradycyjną oraz elektroniczną, a także doprowadziła do pierwszych w pełni polskich wykonań takich dzieł jak Music for eighteen musicians i Daniel Variations Steve’a Reicha oraz Industrial Symphony Angelo Badalamentiego. Jest współkompozytorką projektów: Requiem Ludowe, Folklove, Byłem Tu. Fryderyk, Urlicht.
Najważniejsze wydawnictwa płytowe z jej udziałem to: Lutosławski Piano Duo – Kagel, Lutosławski, Poulenc, Strawiński; Folklove; Requiem Ludowe; Piano.pl; Lutosławski – Tuwim. Piosenki nie tylko dla dzieci; Winterreise; Unchained; Incorporate; Liminal Studies; Lady Monsieur Poldowski; Astronomia poety. Baczyński; Good Night Mr. Górecki
Prowadzi wykłady z zakresu duetu fortepianowego oraz zagadnień związanych z wykonawstwem muzyki nowej. Jest też autorką cyklu koncertów edukacyjnych dla dzieci i młodzieży poruszających zagadnienia muzyki współczesnej. W 2020 ukazał się cykl internetowych programów prezentujących dzieła na duet fortepianowy pt: Włącz duet, którego jest pomysłodawczynią.
dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. AMKP
Pracuje jako teoretyk muzyki, profesor Akademii Muzycznej w Krakowie, Kierownik Katedry Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego oraz jest członkiem Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich.
Ukończyła z wyróżnieniem teorię muzyki w Akademii Muzycznej w Krakowie.
W pracy naukowej skoncentrowana na twórczości Vytautasa Bacevičiusa, współczesnej muzyce polskiej i litewskiej oraz muzyce Karola Szymanowskiego.
Uczestniczyła w międzynarodowych sesjach naukowych, m.in. w Wilnie, Aarhus, Londynie, Leuven, Lipsku, Paryżu, Canterbury, a także w polskich konferencjach muzykologicznych organizowanych w Warszawie, Poznaniu, Łodzi, Bydgoszczy, Wrocławiu i rodzinnym Krakowie.
Opublikowała książkę Vytautas Bacevićius i jego idee muzyki kosmicznej(2001) oraz artykuły w polskich i zagranicznych pracach zbiorowych.
Wraz z Grupą Twórczą Castello, której jest dyrektorem artystycznym, nagrywa i wydaje płyty oraz organizuje koncerty i festiwal ,,Wawelu o zmierzchu” (od roku 2008). Uhonorowana została m.in.: w 2009 odznaką Prezydenta Miasta Krakowa „Honoris gratia”, a w 2012 – nagrodą „Excellence in Teaching”. W 2013 roku została także kuratorem programowym Muzeum Karola Szymanowskiego w Willi Atma w Zakopanem – Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie.
Jan Popis
Muzykolog, krytyk muzyczny, producent oraz wydawca płyt CD z muzyką klasyczną, popularyzator muzyki. Jeden z najwybitniejszych znawców muzyki Fryderyka Chopina. Ukończył studia muzykologiczne na Uniwersytecie Warszawskim. Specjalizuje się w muzyce fortepianowej.
Od 1974 pracował w Polskim Radiu, w redakcjach bądź działach muzyki klasycznej, gdzie prowadził autorskie programy, w tym słynne „Środy chopinowskie”. Od roku 1975 komentuje w Polskim Radiu oraz w TVP siedem kolejnych Międzynarodowych Konkursów Pianistycznych im. F. Chopina.
Stworzył wydawnictwo płytowe, którego kilkadziesiąt płyt CD było nominowanych, a kilkanaście otrzymało statuetkę FRYDERYK oraz nagrodę Totus Tuus. W 1998 roku podjął współpracę z Krystianem Zimermanem i z utworzoną przez niego Polish Festival Orchestra. Od ponad 10 lat współpracuje jako doradca z Rafałem Blechaczem. Jest dyrektorem artystyczno-programowym wydawnictwa fonograficznego MUZA Polskie Nagrania.
Za swą działalność otrzymał m.in. nagrodę – medal Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków dla Krytyka Muzycznego Roku, medal Gloria Artis, medal Pro Sinfoniki, medal Pro Arte im. Ignacego Jana Paderewskiego.