Jury
JURY PIERWSZEGO MIĘDZYNARODOWEGO KONKURSU DUETÓW FORTEPIANOWYCH “DUETTISSIMOO”
Bartłomiej Kominek (Polska) – Chopin Piano Duo – PRZEWODNICZĄCY
Gil Garburg (Izrael / Niemcy) – Silver-Garburg Piano Duo
Fabio Bianco (Włochy) – Duo Monti-Bianco
Katarzyna Sokołowska (Polska) – Ravel Piano Duo
Emilia Sitarz (Polska) – Lutosławski Piano Duo
Jan Popis (Polska)
Nicolas Bringuier (Francja)
Bartłomiej Kominek – pianista, kameralista, Dyrektor Artystyczny Festiwalu „Duettissimo”
Wraz z pianistką Anną Boczar współtworzy duet fortepianowy ,,Chopin Piano Duo”. Pianista ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie Janusza Olejniczaka. Brał udział w kursach mistrzowskich najwybitniejszych pedagogów fortepianu, między innymi Andrzeja Jasińskiego, Oxany Jablonskiej, Lee Kum-Singa i Ryszarda Baksta. Obecnie wykłada w Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie w 2015 roku otrzymał tytuł doktora habilitowanego.
Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień na konkursach pianistycznych oraz festiwalach w kraju i za granicą między innymi w Kil (Szwecja), Glasgow i w Londynie, a także na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku i Festiwalu Talentów w Tarnowie.
Występuje na estradach koncertowych Polski (Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Festiwal Muzyczny Polskiego Radia w Warszawie, Festiwal “Bravo Maestro” w dworku Paderewskiego w Kąśnej Dolnej, Festiwal Talentów w Tarnowie, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej “Warszawska Jesień”, Warszawskie Spotkania Muzyczne, “Muzyka na Szczytach” w Zakopanem, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, Międzynarodowe Dni Kompozytorów Krakowskich, w niemal całej Europie, na Bliskim Wschodzie i w Japonii, zbierając znakomite recenzje. Brał również udział w festiwalach chopinowskich w Gandawie (Belgia), Valldemossie (Majorka) i Nohant (Francja). Dokonał nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji.
Zagrał rolę Fryderyka Chopina w filmie zrealizowanym przez Telewizję Japońską. W 2004 roku została wydana jego płyta z utworami Sergiusza Prokofiewa, na której znajduje się między innymi niezwykle rzadko wykonywana kompletna wersja Suity z baletu „Romeo i Julia” op. 75 oraz wirtuozowska VI Sonata fortepianowa. W 2005 roku jego nagranie Etiudy E-dur op. 10 nr 3 znalazło się na chopinowskiej płycie najwybitniejszych polskich pianistów i laureatów konkursów chopinowskich. W tym samym roku wraz z Januszem Olejniczakiem, Chórem Uniwersytetu Gdańskiego i znakomitymi solistami nagrał rzadko wykonywaną Małą Mszę Uroczystą Giacomo Rossiniego. Wykonanie to ukazało się na płycie wydanej przez Uniwersytet Gdański. W 2010 roku ukazał się album firmy DUX z muzyką Grażyny Bacewicz, zawierający między innymi I Kwintet fortepianowy w opracowaniu na fortepian i orkiestrę kameralną, który otrzymał nominację do nagrody “Fryderyk”. W 2013 roku nakładem firmy Polskie Nagrania ukazała się płyta z muzyką chorwackiego kompozytora-prezydenta Ivo Josipovića.
Artysta prowadzi od wielu lat także ożywioną działalność kameralną i występuje z wieloma znanymi artystami i zespołami kameralnymi, między innymi z Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Sinfonia Baltica, Capellą Cracoviensis, Polską Orkiestrą Radiową, Kwartetem Smyczkowym „DAFÔ”, Kwartetem Smyczkowym „Camerata”, Kwartetem Smyczkowym „Prima Vista”, Chórem Polskiego Radia w Krakowie, Elżbietą Towarnicką, Olgą Pasiecznik, Anną Radziejewską, Iwoną Sobotką, Bogusławą Dziel-Wawrowską, Januszem Olejniczakiem, Konstantym Andrzejem Kulką, Tomaszem Strahlem, Marcinem Nałęcz-Niesiołowskim, Wojciechem Michniewskim, Danielem Smithem, Magdaleną Bojanowicz i Januszem Wawrowskim.
Jest autorem opracowania wszystkich utworów orkiestrowych Fryderyka Chopina w wersji na fortepian z towarzyszeniem kwartetu smyczkowego, wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Gil Garburg – pianista, kameralista, profesor w Kunstuniversität w Graz
Wraz z pianistką Sivan Silver występuje w duecie fortepianowym. Cieszący się uznaniem zarówno publiczności, jak i krytyków, duet ten był wielokrotnie zapraszany przez najlepsze orkiestry, festiwale i organizatorów koncertów. Wystąpili już dotąd w Carnegie Hall, Lincoln Center, wiedeńskim Musikverein, Salzburg Festspielhaus, Sydney Opera House i Filharmonii Berlińskiej; koncertowali w około 70 krajach na pięciu kontynentach; regularnie współpracują z takimi orkiestrami, jak Israel Philharmonic, Filharmonia Petersburska, Melbourne Symphony i Deutsche Kammerphilharmonie.
Od 2014 r. Silver-Garburg Duo ma jedną z nielicznych profesur dla duetu fortepianowego na Uniwersytecie Artystycznym w Grazu. Jako duet prowadzą kursy mistrzowskie w wiodących instytucjach akademickich w Moskwie, Pekinie, Melbourne, Wiedniu, Jerozolimie, Wellington, Tallinie, Waszyngtonie, Helsinkach, Bratysławie i innych. Wcześniej uczyli w Hannover Musikhochschule, w której sami ukończyli studia w 2007 roku pod kierunkiem prof. Arie Vardi.
Ich nagranie koncertów Mendelssohna na dwa fortepiany i orkiestrę z towarzyszeniem Bawarskiej Filharmonii Kameralnej pod dyrekcją Christophera Hogwooda zostało okrzyknięte „zapierającym dech w piersiach” (Bayerische Rundfunk), „niezwykle ekscytującym” (Süddeutsche Zeitung) i „genialnym” (Rondo). Ich płyta z baletami Strawińskiego została opisana jako „imponująca” (Pizzicato, Supersonic Award), „porywająca” (Fono Forum, Płyta Miesiąca) i „cudownie czarująca” (Der Neue Merker). Frankfurter Allgemeine Zeitung zachwycał się „liryczną wrażliwością i porywającym mistrzostwem technicznym” duetu, zauważając, że rzadko kiedy na koniec koncertu słyszy się „tak spontaniczne okrzyki 'brawo’”. The Independent podsumował: „Cóż to był za cudowny wieczór!”
Fabio Bianco – pianista, kameralista, Dyrektor Artystyczny Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego „Ischia”
Tworzy duet fortepianowy z Federicą Monti. Studiował w Hochschule fur Musik und Theater w Monachium w klasie Yaary Tal oraz Andreasa Groethuysena. Dyplom magisterski z wyróżnieniem obronił w Konserwatorium „San Pietro a Majella” w Neapolu, gdzie studiował po kierunkiem Massima Betrucciego. Podczas kursów mistrzowskich pracował z Aldo Trammą, Riccardo Risalitim i Pierem Narcisem Masi.
Specjalizację z muzyki kameralnej zdobył w Akademii Bojano pod okiem Daria De Rosa (członka znakomitego Tria Trieste). W czerwcu 2009 roku ukończył Akademię Muzyczną we Florencji, gdzie podczas dwuletnich studiów pogłębiał swoje umiejętności pianistyczne oraz kameralne (w duecie fortepianowym z Federicą Monti) w klasie Piera Narcisa Masi.
Zdobył wiele nagród w konkursach krajowych i międzynarodowych między innymi w Konkursie Młodych Muzyków „City of Camerino”, 13 Konkursie „City of Bacoli”, 15 edycji Konkursu „Giulio Rospigliosi” w Lamporecchio oraz 10 Konkursie „Riviera Etrusca” w Piombino. W 2009 roku, w październiku, wygrał drugą nagrodę w Międzynarodowym Konkursie „Rome 2009” w kategorii duetów fortepianowych na cztery ręce. W lipcu 2011 roku zdobył w duecie fortepianowym prestiżowy dyplom „Meisterklassendiplom” w Hochschule für Musik und Teather w Monachium, w klasie Yaary Tal oraz Andreasa Groethuysena. W październiku tego samego roku wygrał 21 Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny w Rzymie, w kategorii duetu na dwa fortepiany. W 2012 roku, również w duecie, zdobył 2 miejsce w Międzynarodowym Konkursie „Bradshaw & Buono” w Nowym Jorku.
W 2011 roku razem z Federicą Monti wystąpił na prestiżowym „Klavier Festival” w Monachium, na który zapraszani są najlepsi pianiści z całego świata. Kilka miesięcy później duet zadebiutował w Scarlatti Hall w Konserwatorium “S. Pietro a Majella” w Neapolu rzadko wykonywanym Koncertem na fortepian na cztery ręce i orkiestrę op. 153 Carla Czernego.
Dalsze lata obfitowały w wielokrotne zaproszenia na największe festiwale muzyczne w Europie, między innymi na „Klavier Marathon Rogaska” w Słoweni gdzie, jako jedyni przedstawiciele Włoch, zagrali w „Krystal Hall”, w której licznie koncertował Franz Liszt w 1846 roku. Ogromne wrażenie wywarł również występ duetu na 62 Festiwalu w Ravello (2014 r.), gdzie zaprezentowali projekt poświęcony muzyce Wagnera oraz Straussa. W 2017 roku wyjechali na długą trasę koncertową, podczas której odwiedzili najważniejsze sale koncertowe w Chinach. Zagrali między innymi w Shanghaju, Changsha, Yueyang, Nanjing oraz Dongguan.
Katarzyna Sokołowska – pianistka, kameralistka, pedagog, animatorka imprez artystycznych, dydaktycznych i naukowych.
Wraz z pianistką Agnieszką Kozło występuje w duecie fortepianowym ,,Ravel Piano Duo”. Absolwentka UMFC w Warszawie w klasie fortepianu J. Ekiera i A. Palety-Bugaj oraz w klasie kameralistyki M. Nosowskiej.
W dziedzinie kameralistyki ukończyła z wyróżnieniem studia podyplomowe i koncertowe (Konzertexam) w klasie duetu fortepianowego H.P. Stenzl i V. Stenzl w Hochschule für Musik und Theater Rostock (Niemcy). Ponadto uzyskała dyplom ukończenia studiów magisterskich na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Opolskiego.
Od ponad 20 lat wraz z Agnieszką Kozło tworzy jeden z czołowych polskich duetów fortepianowych ,,Ravel Piano Duo” uhonorowany wieloma nagrodami, koncertujący w Polsce, Europie i Azji. Obszerny repertuar zespołu obejmuje kompozycje na cztery ręce i dwa fortepiany od epoki baroku do czasów obecnych. Duet ma na swoim koncie wiele prawykonań oraz kilka wydawnictw płytowych.
Od kilku lat działalność pianistek skoncentrowana jest na polskim repertuarze duetowym, jego badaniu, redakcji, wykonawstwie i nagraniach. W ramach tej aktywności powstaje subiektywna antologia płytowa pt. „Polski kalejdoskop”. W 2020 roku artystki dokonały pierwszej kompletnej rejestracji dzieł na cztery ręce Zygmunta Noskowskiego.
Działalność koncertową pianistka łączy z pedagogiką prowadząc klasę fortepianu i kameralistyki w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie. Jest zapraszana do jury konkursów polskich i zagraniczny oraz wykłada na licznych kursach interpretacji muzycznej. Jej uczniowie są laureatami nagród i wyróżnień. W latach 2008-2010 współpracowała z Katedrą Fortepianu Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie. Obecnie jest zatrudniona na stanowisku adiunkta w Katedrze Kameralistyki Fortepianowej i Smyczkowej oraz na Wydziale Wokalno – Aktorskim macierzystej uczelni.
Od wielu lat jest związana z Towarzystwem Międzynarodowych Kursów Muzycznych im. Jerzego Hellera, pełniąc w jego zarządzie funkcję wiceprezesa i zajmując się koordynacją organizacyjną i merytoryczną Międzynarodowego Kursu Muzycznego w Opolu.
Emilia Sitarz – pianistka, dyrektor artystyczna festiwalu Kwadrofonik, cyklu SŁUCHY – Koncerty do zwiedzania, propagatorka wiedzy o muzyce, pedagog, laureatka najważniejszych polskich nagród kulturalnych takich jak: Koryfeusz, Paszport Polityki, Fryderyk, Złota Płyta, Folkowy Fonogram Roku. W 2019 została stypendystką Miasta Społecznego Warszawa w dziedzinie upowszechnianie kultury.
Ukończyła Uniwersytet Muzyczny F. Chopina w Warszawie, jest także absolwentką mistrzowskich studiów podyplomowych w Hochschule fur Musik w Rostocku, ukończonych z wyróżnieniem w klasie duetu Hansa – Petera i Volkera Stenzl. Przez wiele lat edukację pobierała także w klasie duetu Bracha Eden – Alexander Tamir (Izrael).
Od 1999 tworzy zespół Lutosławski Piano Duo, a od 2005 także kwartet Kwadrofonik. W autorskich projektach muzycznych wraz ze swoimi zespołami często nawiązuje współpracę z osobowościami muzyki pop, jazzu oraz folku (m.in.: D. Miśkiewicz, A. Rojek, M.Koteluk, A. Strug) Współpracuje także z wybitną flecistką Ewą Liebchen. Od 2011 prowadzi działalność Stowarzyszenia Kwadrofonik, z którym realizuje m.in Festiwal Kwadrofonik, Słuchy-Koncerty do zwiedzania, Pianokrąg, Wolny koncert, Kwadrofonik-za granicą dźwięku.
Koncertowała w większości krajów europejskich, w Ameryce Północnej i Południowej, na Bliskim Wschodzie i w Japonii, występując w takich salach jak: Carnegie Hall, Filharmonia Narodowa, Izumi Hall, Filharmonia Berlińska, Gulbenkian Concert Hall, Studio im. W. Lutosławskiego, Chicago Symphony Center, NOSPR, NFM, Beijing Music Hall, J.F. Kennedy Center for the Performing Arts.
Jest gościem takich festiwali jak: Festiwal Polskiego Radia, Kwartesencja, Warszawska Jesień, „Łańcuch”, UNSOUND, Festiwal Prawykonań, Musica Polonica Nova, Festiwal Pianistyki Polskiej, Vratislavia Cantans, Festiwal Pianistyczny w Krakowie, Muzyka na Szczytach, Two Moors Festival (Wlk.Brytania), Londrina Festival (Brazylia), Scelsi Festival (Włochy), Festiwal Muzyczny w Łańcucie, Klang, Malta, Spring Festival (Izrael), Ein Kerem Music Centre Season (Izrael). Regularnie gości na festiwalach duetów fortepianowych, m.in. w Mołdawii, na Litwie i Białorusi a także koncertuje na zaproszenie Ambasad i Instytutów Polskich za granicą.
Przywiązuje ogromną wagę do muzyki nowej oraz do współpracy z kompozytorami. Dokonała kilkudziesięciu prawykonań, w tym Koncertów na dwa fortepiany, skomponowanych specjalnie dla jej zespołów oraz m.in.: RÓŻNIA, III SYMFONIA W. Z. Zycha – na fortepian flażoletowy i orkiestrę, KONCERT NA DWA FORTEPIANY, M. Małeckiego, DFRGMNTD, SEPTEMBER W. Blecharza, FUORI – Koncert na dwa fortepiany, WSTĘGA MOEBIUSA M. Jabłońskiego, utwory kameralne M. Laskowskiego, K. Szwed, J. Stanley, W. Z. Zycha, W. Blecharza, A.Zagajewskiego. Aktualne przygotowuje dzieła kompozytorów zagranicznych takich jak: Malte Giesen, Sasha Blondeau, Lore M. Hiendl, Nigel Osbourne, Sam Pluta.
Jest doceniana przez publiczność i krytyków muzycznych za interpretacje pełne energii, bezkompromisowość w podejściu do tekstu muzycznego oraz wymagań technicznych stawianych przez współczesnych kompozytorów. Jest niestrudzoną propagatorką polskiej muzyki najnowszej, ale też dzieł mało znanych, m.in w 2015 wykonała wraz z Jerusalem Symphony Orchestra najnowszą wersję koncertu fortepianowego F. Liszta „Wanderer Fantasie” w wersji na dwa fortepiany. Dokonała wielu nagrań radiowych i telewizyjnych (Polska, Czechy, Izrael, Chiny, EBU).
W pracy ze swoimi zespołami łączy tradycje muzyki klasycznej, wykonawstwo muzyki najnowszej oraz wieloźródłowe inspiracje m.in polską muzyką tradycyjną oraz elektroniczną a także doprowadziła do pierwszych w pełni polskich wykonań takich dzieł jak „Music for eighteen musicians” i „Daniel Variations” Steve’a Reicha oraz „Industrial Symphony” Angelo Badalamentiego. Jest współkompozytorką projektów: Requiem Ludowe, Folklove, Byłem Tu. Fryderyk, Urlicht.
Najważniejsze wydawnictwa płytowe z jej udziałem to: Lutosławski Piano Duo – Kagel, Lutosławski, Poulenc, Strawiński; Folklove; Requiem Ludowe; Piano.pl; Lutosławski – Tuwim. Piosenki nie tylko dla dzieci; Winterreise; Unchained; Incorporate; Liminal Studies; Lady Monsieur Poldowski; Astronomia poety. Baczyński; Good Night Mr. Górecki.
Prowadzi wykłady z zakresu duetu fortepianowego oraz zagadnień związanych z wykonawstwem muzyki nowej. Jest też autorką cyklu koncertów edukacyjnych dla dzieci i młodzieży poruszających zagadnienia muzyki współczesnej. W 2020 ukazał się cykl internetowych programów prezentujących dzieła na duet fortepianowy pt: „Włącz duet” którego jest pomysłodawczynią.
Jan Popis – muzykolog, krytyk muzyczny, producent oraz wydawca płyt CD z muzyką klasyczną, popularyzator muzyki. Jeden z najwybitniejszych znawców muzyki Fryderyka Chopina. Ukończył studia muzykologiczne na Uniwersytecie Warszawskim. Specjalizuje się w muzyce fortepianowej.
Od 1974 pracował w Polskim Radiu, w redakcjach bądź działach muzyki klasycznej, gdzie prowadził autorskie programy, w tym słynne „Środy chopinowskie”. Od roku 1975 komentuje w Polskim Radiu oraz w TVP siedem kolejnych Międzynarodowych Konkursów Pianistycznych im. F. Chopina.
Stworzył wydawnictwo płytowe, którego kilkadziesiąt płyt CD było nominowanych, a kilkanaście otrzymało statuetkę FRYDERYK oraz nagrodę Totus Tuus. W 1998 roku podjął współpracę z Krystianem Zimermanem i z utworzoną przez niego Polish Festival Orchestra. Od ponad 10 lat współpracuje jako doradca z Rafałem Blechaczem. Jest dyrektorem artystyczno-programowym wydawnictwa fonograficznego MUZA Polskie Nagrania. Za swą działalność otrzymał m.in. nagrodę – medal Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków dla Krytyka Muzycznego Roku, medal Gloria Artis, medal Pro Sinfoniki, medal Pro Arte im. Ignacego Jana Paderewskiego.
Nicolas Bringuier – jeden najbardziej rozpoznawalnych francuskich artystów młodego pokolenia. W ostatnich sezonach koncertował w najbardziej prestiżowych salach na świecie, w Europie i Azji, w wiedeńskim Musikverein, Filharmonii Berlińskiej, Auditorio w Madrycie czy Seoul Arts Center. Wraz z partnerką Olgą Monakh odbył w duecie trasę po Chinach w 2017 roku, która okazała się ogromnym sukcesem.
Urodzony w 1980 roku w Nicei, Nicolas Bringuier, w wieku zaledwie 13 lat rozpoczął naukę w paryskim konserwatorium (Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris) w klasie Bruna Rigutta. Po dwuletnich studiach podyplomowych w Paryżu dołączył do klasy Klausa Hellwiga na uniwersytecie w Berlinie, gdzie w 2009 r. uzyskał dyplom z najwyższym wyróżnieniem. Muzyczną edukację wzbogacał również uczestnicząc w kursach mistrzowskich u D. Bashkirova, O. Maisenberga, D. Merleta, J-C. Pennetier, J.Perry,V. Viardo…
Po sukcesach na renomowanych międzynarodowych konkursach, m.in. zdobyciu II nagrody w Konkursie im. Roberta Schumanna w Zwickau, Nicolas Bringuier koncertował w całej Europie i grał w najważniejszych salach koncertowych, takich jak Salle Gaveau w Paryżu, Konzerthaus w Berlinie, Palais Garnier w Monte-Carlo, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Halle aux Grains w Tuluzie… Był zapraszany na wiele prestiżowych festiwali, takich jak Festival Radio-France w Montpellier, Printemps des Arts w Monte-Carlo, festiwal w Colmar, European Classic Festival Ruhr, Noce Chopinowskie w Nohant, Schwetzingen i Mosel Festwochen, Szeged Chamber Mucic Festival, Noce Fortepianowe w Kiszyniowie…
Nicolas Bringuier występował jako solista ze świetnymi orkiestrami spośród których warto wymienić: Orchestre Philharmonique du Capitole de Toulouse, Orkiestrę Filharmonii Praskiej, Berliner Symphoniker, Filharmonię Zwickau-Plauen, Filharmonię w Nicei, Orchestre Lyrique d’Avignon, Orchestre Régional de Cannes, Wuhan Philharmonic, International Players of Busan, z takimi dyrygentami, jak Philippe Bender, Yoav Talmi, Philippe Bernold, Fréderic Lodéon, James Liu, Yoel Gamzou, Nanse Gum oraz regularnie pod batutą Lionela Bringuiera, jego brata.
Nicolas kocha muzykę kameralną, od 2003 r. współtworzy duet fortepianowy z ukraińską pianistką Olgą Monakh – Duo Siloti. Wspólnie zarządzają Les Rencontres Musicales du Negresco, festiwalem muzyki kameralnej odbywającym się co roku w Nicei, a także Międzynarodowym Konkursem Samson Francois w Cagnes-sur-Mer.Ponadto występował z takimi artystami, jak Andrej Bielow, Nicolas Dautricourt, Gary Hoffman, Esther Hoppe, Raphael Oleg, Regis Pasquier, Francois Salque, Diana Tishchenko, István Várdai, Alexander Zemtsov i Prazak Quartet. Jego nagrania dla Audite zyskały wielkie uznanie międzynarodowej prasy, a wydana w 2007 roku płyta SACD z nagraniem Schumanna została uznana za jedno z nagrań roku przez amerykański magazyn Fanfare oraz przez Bawarskie Radio w Niemczech. Jego ostatnie nagranie Bartóka również zostało jednogłośnie docenione przez krytyków.
Nicolas Bringuier jest wykładowcą Universität der Künste w Berlinie. W latach 2017-2020 był profesorem fortepianu na wydziale Inje University w Busan (Korea Południowa). Obecnie mieszka w Nicei, gdzie regularnie prowadzi kursy mistrzowskie.