Jury


Jury 2. MIĘDZYNARODOWEGO KONKURSU DUETÓW FORTEPIANOWYCH “DUETTISSIMO”

  • Bartłomiej Kominek (Chopin Piano Duo) – przewodniczący – Polska
  • Volker Stenzl (Stenzl Piano Duo) – Niemcy
  • Bartek Wąsik (Lutosławski Piano Duo) – Polska
  • Mark Sole-Leris (Leris/Chauvel Piano Duo) – Francja/UK
  • Marcella Crudeli – Włochy
  • Ewa Bogus-Moore (NOSPR) – Polska
  • Katarzyna Sokołowska (Ravel Piano Duo) – Polska
  • Michał Dziad (Cracow Piano Duo) – sekretarz jury – Polska
  • Łukasz Dębski – Dyrektor Konkursu

 


BIOGRAMY

 

BARTŁOMIEJ KOMINEK

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie Janusza Olejniczaka. Brał udział w kursach mistrzowskich najwybitniejszych pedagogów fortepianu, między innymi Andrzeja Jasińskiego, Oxany Jablonskiej, Lee Kum-Singa i Ryszarda Baksta. Obecnie wykłada w Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie w 2015 roku otrzymał tytuł doktora habilitowanego.

Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień na konkursach pianistycznych oraz festiwalach w kraju i za granicą, między innymi w Kil (Szwecja), Glasgow i w Londynie, a także na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku i Festiwalu Talentów w Tarnowie. Występuje na estradach koncertowych Polski (Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Festiwal Muzyczny Polskiego Radia w Warszawie, Festiwal „Bravo Maestro” w dworku Paderewskiego w Kąśnej Dolnej, Festiwal Talentów w Tarnowie, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Warszawskie Spotkania Muzyczne, „Muzyka na Szczytach” w Zakopanem, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, Międzynarodowe Dni Kompozytorów Krakowskich), w niemal całej Europie, na Bliskim Wschodzie i w Japonii, zbierając znakomite recenzje. Brał również udział w festiwalach chopinowskich w Gandawie (Belgia), Valldemossie (Majorka) i Nohant (Francja). Dokonał nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji. Zagrał rolę Fryderyka Chopina w filmie zrealizowanym przez Telewizję Japońską.

W 2005 roku jego nagranie Etiudy E-dur op. 10 nr 3 znalazło się na chopinowskiej płycie najwybitniejszych polskich pianistów i laureatów konkursów chopinowskich. W tym samym roku wraz z Januszem Olejniczakiem, Chórem Uniwersytetu Gdańskiego i znakomitymi solistami nagrał rzadko wykonywaną Małą Mszę Uroczystą Giacomo Rossiniego. Wykonanie to ukazało się na płycie wydanej przez Uniwersytet Gdański. W 2010 roku ukazał się album firmy DUX z muzyką Grażyny Bacewicz, zawierający między innymi I Kwintet fortepianowy w opracowaniu na fortepian i orkiestrę kameralną, który otrzymał nominację do nagrody „Fryderyk”. W 2013 roku nakładem firmy Polskie Nagrania ukazała się płyta z muzyką chorwackiego kompozytora-prezydenta Ivo Josipovića.

W 2016 roku ukazała się jego solowa płyta z muzyką Sergiusza Prokofiewa z niezwykle rzadko wykonywaną Suitą z Baletu „Romeo i Julia”
Artysta prowadzi od wielu lat także ożywioną działalność kameralną oraz występuje z wieloma znanymi artystami, orkiestrami i zespołami kameralnymi, między innymi z Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej, Orkiestrą Filharmonii Kaliskiej, Sinfonią Baltica, Capellą Cracoviensis, Polską Orkiestrą Radiową, Kwartetem Smyczkowym „DAFÔ”, Kwartetem Smyczkowym „Camerata”, Kwartetem Smyczkowym „Prima Vista”, Chórem Polskiego Radia w Krakowie, Elżbietą Towarnicką, Olgą Pasiecznik, Anną Radziejewską, Iwoną Sobotką, Edytą Piasecką Joanną Freszel, Januszem Olejniczakiem, Konstantym Andrzejem Kulką, Tomaszem Strahlem, Marcinem Nałęcz-Niesiołowskim, Wojciechem Michniewskim, Danielem Smithem, Jonatanem Mannem, Anną Marią Staśkiewicz, Klaudiuszem Baranem, Magdaleną Bojanowicz i Januszem Wawrowskim.

Od 2014 roku występuje z pianistką Anną Boczar w duecie fortepianowym „Chopin Piano Duo”. Duet występuje na wielu prestiżowych festiwalach w całej Europie i Azji. W 2020 roku nakładem wydawnictwa DUX ukazała się płyta zespołu z utworami Romana Maciejewskiego na dwa fortepiany.

Bartłomiej Kominek jest zapraszany do udziału w pracach jury na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach pianistycznych i kameralnych ( między innymi: Roma Piano Competition, Ischia Piano Competition, Międzynarodowy Konkurs Duetów Fortepianowych w Białymstoku, „Grajmy Razem” w Zamościu). Prowadzi kursy mistrzowskie w wielu uczelniach w Europie. Jest autorem opracowania wszystkich utworów orkiestrowych Fryderyka Chopina w wersji na fortepian z towarzyszeniem kwartetu smyczkowego, wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Od 2016 roku Bartłomiej Kominek pełni funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Duetów Fortepianowych „Duettissimo” w Krakowie. Jest również przewodniczącym jury Konkursu Duetów Fortepianowych, który odbywa się w ramach tegoż Festiwalu.

W roku 2021 ukazała płyta pod tytułem „Aquarelle”, na której wraz z wybitną sopranistką Joanną Freszel zrejestrowali wszystkie Pieśni Grażyny Bacewicz oraz Pieśni wybrane Ludomira Różyckiego. W 2019 roku został odznaczony medalem Ministra Edukacji Narodowej za szczególne zasługi w pracy pedagogicznej. Od 2020 roku pełni funkcję Kierownika Katedry Kameralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie.

 

VOLKER STENZL

Niemiecki pianista. Studiował w Stuttgarcie oraz na Royal Academy of Music w Londynie, między innymi u S. Kovacevicha. W latach 1990-2000 był także profesorem wizytującym na tej uczelni. Dodatkową cenną inspirację artystyczną czerpał z prywatnych lekcji u Alfreda Brendela.

Specjalizuje się w grze na fortepianie w duecie z bratem Hans-Peterem. Od zwycięstwa w prestiżowym konkursie ARD w Monachium w 1986 roku, bracia Stenzl występowali niemal we wszystkich krajach Europy, na Zachodzie Afryki, a także w Ameryce Północnej i Południowej, w Japonii, Chinach i Hongkongu. W styczniu 2009 roku Gustavo Dudamel zaprosił ich do Caracas, aby wystąpić razem z nim i Simón Bolívar Youth Orchestra w koncercie Mendelssohna E-dur Double Concerto. W grudniu 2010 roku bracia odbyli swoją pierwszą trasę koncertową po Rosji.

Dzięki szerokiemu repertuarowi, obejmującemu dzieła Bacha, aż po pierwsze wykonania współczesnych kompozycji, oraz unikalnemu podejściu do muzyki (w odróżnieniu od większości innych duetów fortepianowych zawsze grają z pamięci), Hans-Peter i Volker Stenzl są mile widzianymi gośćmi w wielu salach koncertowych i na znaczących festiwalach, takich jak Salzburg, Piano Festival Ruhr, Schleswig-Holstein, Miami i Reding-Piette. Liczne produkcje radiowe i telewizyjne (m.in. BBC, ITV, ARD, ZDF, RAI, ORF) oraz wysoko oceniane nagrania płytowe i DVD świadczą o szerokim zakresie artystycznym duetu.

Volker Stenzl jest członkiem jury w krajowych i międzynarodowych konkursach oraz profesorem w Hochschule für Musik Theater w Rostock w Niemczech, prowadząc specjalny kurs dla duetów fortepianowych oraz zajmując stanowisko profesora fortepianu i duetu fortepianowego w Musikhochschule Trossingen.

 

MARCELLA CRUDELI

Jest uważana przez międzynarodowych krytyków za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli włoskiej muzyki koncertowej. Szkoliła się w wielkich szkołach B. Seidlhofera, A. Cortota i C. Zecchiego, uzyskując dyplom z wyróżnieniem na Uniwersytecie „G. Verdi” w Mediolanie oraz w Akademiach w Salzburgu i Wiedniu. Przez wiele lat prowadziła intensywną karierę z wielkim sukcesem, co zaowocowało ponad trzema tysiącami koncertów w ponad osiemdziesięciu krajach, zarówno jako solistka, jak i członkini ważnych zespołów kameralnych. Występowała w imieniu najważniejszych organizacji koncertowych (Piccola Scala w Mediolanie, Wigmore Hall w Londynie, Salle Gaveau w Paryżu, Teatro Real w Madrycie, Chapelle du Bon Pasteur w Montrealu, Accademia di S. Cecilia, teatry Petruzzelli w Bari, Bellini w Catania i Colon w Buenos Aires, Filharmonia w Petersburgu i Enescu w Bukareszcie, Symphony of Cape Town i wiele innych) oraz w radiach telewizji z najbardziej prestiżowymi orkiestrami (Accademia S. Cecilia w Rzymie, Maggio Musicale Fiorentino, RAI w Turynie, Scarlatti w Neapolu, Radio-Television Francaise, Kammerorchester w Hamburgu, RIAS w Berlinie, Teatro Verdi w Trieście, Symphony of Tel Aviv, Teatr Miejski w Genui, S. Carlo w Neapolu, Sycylijska Symfonia, Taipei Metropolitan Symphony Orchestra, Filharmonia w Bacau, Symphonic Instanbul i Brisbane oraz wiele innych); występowała pod batutą sławnych dyrygentów. Była nauczycielką fortepianu na konserwatorium w Rzymie od 1988 do 2004 roku, a następnie dyrektorką konserwatorium w Pescarze w latach 1988–2004. Prowadziła także seminaria i kursy zaawansowane w Paryżu w École Normale de Musìque A. Cortot, a następnie w Schola Cantorum. Potwierdzając swoją pozycję na świecie, otrzymała kilka międzynarodowych nagród, w tym Sagittario d’Oro, Adelaide Ristori, Cimento d’Oro of Art and Culture, Palestrina, Europe, Progetto Donna, Francavilla, Minerva, Cimarosa, Kapitoliński Oskar, Sorrento Classica, a za wybitne zasługi artystyczne i humanitarne otrzymała również nagrodę Lions d’Oro i trzy rubiny Paula Harrisa od Rotary International oraz nagrodę A life for the musical instrument od DISMA na Uniwersytecie Bocconi w Mediolanie. W 1993 roku została mianowana profesorem emerytowanym na Sakuyo College w Tsuyamie, w Japonii. Jest założycielką i prezesem E.P.T.A. – Italy (Włoskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Fortepianu), którego była również prezesem europejskim w latach 1995–96 i 2003–2004. Jest także założycielką i prezesem Stowarzyszenia „Fryderyk Chopin”, organizującego koncerty, międzynarodowe kursy wysokiego poziomu i Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny „Roma”, pod patronatem m.in. Włoskiej Krajowej Komisji UNESCO. Prezydent RP w 1999 roku nadał jej honorowy tytuł Kawalera Orderu Zasługi Republiki Włoskiej, w 2003 roku Złoty Medal i I stopnia Dyplom, zarezerwowane dla Zasługi Szkolnictwa, Kultury i Sztuki.

 

EWA BOGUSZ MOORE

Menedżer kultury. Od września 2018 dyrektor naczelny i programowy Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Absolwentka klasy wiolonczeli na Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz Arts Management na City, University of London. Laureatka stypendium Clore Leadership Programme i stypendium Leadership Academy of Poland. W prowadzonych przez siebie instytucjach czy festiwalach łączy tworzenie programu artystycznego z budowaniem wieloletnich strategii rozwoju współpracując z instytucjami muzycznymi na całym świecie takimi jak Royal Festival Hall, Elbphilharmonie, Walt Disney Concert Hall czy Philharmonie de Paris. Pełniła funkcję wicedyrektora Instytutu Adama Mickiewicza, menedżera w I, CULTURE Orchestra, zarządzała również projektem „Kampusy”, w którym – współpracując z wybranymi prestiżowymi uczelniami w Stanach Zjednoczonych – była odpowiedzialna za budowanie relacji USA i Polski na pograniczu kultury, idei i nauki.  W 2019 roku została przyjęta jako pierwsza Polka i druga kobieta do międzynarodowej organizacji ECHO, skupiającej najbardziej wpływowe instytucje muzyczne w Europie. W 2020 roku była Przewodniczącą Jury konkursu dla kobiet dyrygentek „La Maestra Paris”, a w 2022 roku objęła stanowisko współprzewodniczącej European Union Youth Orchestra.

 

MARK SOLÉ-LERIS

Angielski pianista o hiszpańsko-holenderskim pochodzeniu, urodzony w Rzymie, który studiował i uzyskał dyplomy w Rzymie (Santa Cecilia), Paryżu (L’École Normale de Musique), Salzburgu (Mozarteum) i Sienie (Accademia Chigiana). Jego nauczycielami byli kolejno: P. Sheftel, E. Streatfield, F. Medori, C. Helfer i G. Mounier.

Jest laureatem specjalnej nagrody z Frédériciem Chauvelem na konkursie duetów fortepianowych Grieg w Oslo (Norwegia) oraz z U.N.P.Q. na konkursie „Backchiev” w Wologdzie (Rosja). Posiada międzynarodową karierę, która doprowadziła go do występów w całej Europie i Stanach Zjednoczonych, m.in. w Purcell Room w Londynie, Concertgebouw w Amsterdamie, Sale Apollon i Athena w Akropolu w Nicei, Salle Cortot w Paryżu, Grand Hall of the National Radio w Bukareszcie, „South Florida Center for Arts” w Key Largo na Florydzie, „Hall of the House of Composers” w Moskwie, „Ohrid Summer Festival” w Macedonii. Nagrywał dla radia i telewizji (RAI, Radio Watykańskie, Dutch NOS, Rumuńskie Radio Narodowe, a w Stanach Zjednoczonych WWL-TV, HTV…).

Mark Solé-Leris jest członkiem duetu fortepianowego 4-rąk Chauvel/Sole-Leris oraz kwartetu fortepianowego ONZ. Poświęca również znaczną część swojej działalności na muzykę kameralną, występując z skrzypaczkami E. Borok (byłym koncertmistrzem Dallas Symphony Orchestra), V. Mollard z Zodiac Trio, wiolonczelistą G. Schieffenem (nagrodzonym w Moskwie Nagrodą Czajkowskiego) oraz francuskim perkusistą i kompozytorem Alainem Huteau.

Mark Solé-Leris współpracował również z takimi orkiestrami jak: orkiestra PACA z Cannes, „Il Complesso da Camera di Roma”, Rumuńska Orkiestra Symfoniczna Radia oraz „Camerata Valahica” z Bukaresztu, „I solisti Azzurri” z Nicei, itp., pod batutą A. Melchiorre, K. Weise’a, P. Bendera, S. Streatfeilda i C. Brancusiego.

Często zapraszany jako członek jury konkursów w konserwatoriach w Nicei, Marsylii, Cannes i Lyonie, a także konkursu Steinway w Cannes. Regularnie jest również zapraszany na międzynarodowe konkursy Viotti (Vercelli), Euterpe (Bari), Città di Moncalieri (Turyn) i V. C. Righetti Prize (Cortemilia).

Wspólnie z Frédériciem Chauvelem był twórcą Międzynarodowego Konkursu Duetów Fortepianowych w Valbergu w 2005 roku (we współpracy z Konserwatorium Alpes Maritimes) oraz w Monako w 2013 roku (we współpracy z Akademią Rainier III w Monako).

Po nauczaniu w konserwatoriach w Cannes i Valbonne oraz w Narodowych CRR w Nicei i Marsylii, Mark Solé-Leris obecnie pełni funkcję nauczyciela fortepianu i kierownika katedry klawiszów w Konserwatorium Alpes Maritimes.

 

KATARZYNA EWA SOKOŁOWSKA

Pianistka, kameralistka, pedagog, animatorka imprez artystycznych, dydaktycznych i naukowych. Absolwentka UMFC w Warszawie w klasie fortepianu J. Ekiera i A. Palety-Bugaj oraz w klasie kameralistyki M. Nosowskiej. W dziedzinie kameralistyki ukończyła z wyróżnieniem studia podyplomowe i koncertowe (Konzertexam) w klasie duetu fortepianowego H.P. Stenzl i V. Stenzl w Hochschule für Musik und Theater Rostock (Niemcy). Ponadto uzyskała dyplom ukończenia studiów magisterskich na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Opolskiego. W roku 2018 uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuk muzycznych.

Od ponad 25 lat wraz z Agnieszką Kozło tworzy jeden z czołowych polskich duetów fortepianowy Ravel Piano Duo uhonorowany wieloma nagrodami, koncertujący w Polsce, Europie i Azji. Obszerny repertuar zespołu obejmuje kompozycje na cztery ręce i dwa fortepiany od epoki baroku do czasów obecnych. Duet ma na swoim koncie wiele prawykonań. Od kilku lat działalność pianistek skoncentrowana jest na polskim repertuarze duetowym – jego badaniu, redakcji, wykonawstwie i nagraniach. W ramach tej aktywności powstaje seria płytowa Polski kalejdoskop (nagroda Fryderyk 2016 oraz 2 nominacje do nagrody Fryderyk 2018), a w 2021 r. ukazał się 3-płytowy album z kompletem dzieł na cztery ręce Zygmunta Noskowskiego (nominacja do nagrody Fryderyk 2022 oraz Złoty Dyplom w II Międzynarodowym Konkursie „Muzyczne Orły”). Ponadto duet współpracuje z Polskim Wydawnictwem Muzycznym oraz Wydawnictwem Eufonium.

Działalność koncertową pianistka łączy z pedagogiką prowadząc klasę kameralistyki w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz klasę fortepianu w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie. Jest zapraszana do jury konkursów polskich i zagraniczny.

Od wielu lat związana jest z Towarzystwem Międzynarodowych Kursów Muzycznych im. Jerzego Hellera, w którego zarządzie pełni funkcję wiceprezesa. W ramach tej działalności zajmuje się koordynacją organizacyjną i merytoryczną Międzynarodowego Kursu Muzycznego w Opolu. Od 2020 jest również członkiem zarządu Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów.

 

BARTEK WĄSIK

Jeden z czołowych i wszechstronnych polskich pianistów. Aranżer, kompozytor, zwycięzca wielu międzynarodowych konkursów i nagród pozamuzycznych, m. in. Paszportu Polityki i nagrody fonograficznej Fryderyk. Jest współzałożycielem i członkiem takich zespołów jak Kwadrofonik i Lutosławski Piano Duo (razem z pianistką, Emilią Karoliną Sitarz), z którym związany jest od ponad dwudziestu lat. Zespół ten zdobył wiele nagród na międzynarodowych konkursach, a podczas lat swojej działalności zgromadził spektakularny repertuar, który obecnie wynosi około 150 kompozycji – od baroku do czasów najnowszych. Zespół dokonał również wielu prawykonań. W roku 2020 zespół ten został laureatem nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii „Osobowość Roku”. Bartek Wąsik jednocześnie podąża własną drogą artystyczną, przykuwając uwagę publiczności i krytyków. Występował solo i z zespołami w Europie, Azji i obu Amerykach. W Carnegie Hall i Chicago Symphony Hall prezentował własne opracowania utworów Fryderyka Chopina. W Filharmonii Berlińskiej wykonał wraz z Kwadrofonikiem autorską aranżację „Święta wiosny” Igora Strawińskiego i utwory z płyty „Folklove” – nagrodzonej Folkowym Fonogramem Roku. Jego projekt „Nowa Warszawa”, czyli dwanaście na nowo zaaranżowanych piosenek o Warszawie (wraz ze Stanisławą Celińską i z Royal String Quartet) spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem krytyki i został uhonorowany Gwarancją Kultury i Wdechami. Współpracował m. in. z Bartkiem Konopką (film „Nowa Warszawa”), Janem Komasą (widowisko „Ksenofonia. Symfonia dla Innego”), Arturem Rojkiem, Adamem Strugiem („Requiem ludowe” – uhonorowane Folkowym Fonogramem Roku), Katarzyną Nosowską, Ralphem Kaminskim, Dorotą Miśkiewicz („Lutosławski, Tuwim – Piosenki nie tylko dla dzieci” – otrzymała status Złotej Płyty). W roku 2020, razem z Melą Koteluk stworzył piosenki do poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, które w jego aranżacji znalazły się na płycie „Astronomia poety. Baczyński” (Mela Koteluk & Kwadrofonik) nagrodzonej nagrodą Fryderyk. W roku 2021 razem z Ralphem Kaminskim zdobył kolejnego Fryderyka za płytę „Kora”. Od 2020 roku, w warszawskiej Królikarni zainaugurował cykl autorskich recitali fortepianowych „Pianokrąg” („Pianorizon”), prezentując wysmakowaną twórczość artystów z pogranicza muzyki klasycznej (Glass,

Cage, Adams, Sakamoto, Mykietyn) i alternatywnej oraz własne kompozycje. Pod koniec 2022 wydał swój pierwszy solowy album – „Daydreamer” – zawierający własne aranżacje piosenek zespołu Radiohead.