10. Polski Konkurs Duetów


Zapraszamy na 10. edycję Polskiego Konkursu Duetów (wcześniej: Międzyuczelniany Konkurs Kameralny dla Duetów Instrumentalnych i Duetów Wokalnych), którego II etap odbędzie się w tym roku w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

Przesłuchania konkursowe będą otwarte dla publiczności i odbędą się w Sali Koncertowej AMKP przy ul. św. Tomasza 43.

 

Harmonogram przesłuchań

sobota 15 marca 2025, 11:00-20:00
Sala Koncertowa AMKP
ul. św. Tomasza 43

Kategoria I – Duety Instrumentalne

11:00
1. Jeremi Tabęcki (klarnet) / Justyna Żołnacz (fortepian)
Uniwersytet Muzyczny F. Chopina w Warszawie

J. Brahms – Sonata Es-dur op. 120 nr 2
I Allegro amabile
C. Schumann – 3 Romanzen op. 22
I Andante molto
II Allegretto: Mit zartem Vortrage
III Leidenschaftlich schnell

11:30
2. Hanxiang Chen (wiolonczela) / Yinghan Zhang (fortepian)
Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach

L. v. Beethoven – V Sonata na fortepian i wiolonczelę D-dur op. 120 nr 2
I Allegro con brio
S. Rachmaninoff – Sonata na wiolonczelę i fortepian op. 19
I Lento/Allegro moderato
J. Bauer – “To” na wiolonczelę i fortepian

12:00
3. Martyna Bogunia (skrzypce) / Karina Filipowicz (fortepian)
Uniwersytet Muzyczny F. Chopina w Warszawie

I.J. Paderewski – Sonata a-moll op. 13
I Allegro con fantasia
II Intermezzo. Andantino
III Finale. Allegro molto quasi presto

12:30 przerwa

13:00
4. Małgorzata Pasierbska (skrzypce) / Maciej Wiśniewski (fortepian)
Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi

L. v. Beethoven – Sonata na skrzypce i fortepian a-moll op. 23 nr 4
I Presto
II Andante scherzoso, piu Allegretto
III Allegro molto

13:30
5. Agata Radosińska (wiolonczela) / Dominika Rak (fortepian)
Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy

I. Strawiński – Suita włoska z Pulcinelli na wiolonczelę i fortepian (wybór):
*Introduzione
*Serenata
*Aria
L. v. Beethoven – IV Sonata na fortepian i wiolonczelę C-dur op. 102 nr 1

14:00
6. Kacper Pałuba (skrzypce) / Paweł Urbanek (fortepian)
Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi

M. Weinberg – Sonata g-moll op. 53 nr 5
I Andante con moto
II Allegro molto
III Allegro moderato
IV Allegro – andante – allegretto – andante

14:30 przerwa obiadowa

16:00
7. Krzysztof Pietkiewicz (skrzypce) / Daniil Kapeliush (fortepian)
Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy

J. Brahms – III Sonata na fortepian i skrzypce d-moll op. 108
I Allegro
II Adagio
III Un poco presto e con sentimento
IV Presto agitato

16:30
8. Anna Wałek (altówka) / Jakub Madyniak (fortepian)
Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu

J. Brahms – I Sonata na fortepian i altówkę f-moll op. 120 nr 1
I Allegro appassionato
G. Enescu – Konzertstück na altówkę i fortepian

17:00
9. Matylda Stasiak (skrzypce) / Mateo De Bisschop (fortepian)
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego w Krakowie

J. Brahms – III Sonata na fortepian i skrzypce d-moll op. 108
I Allegro
K. Szymanowski – Sonata na skrzypce i fortepian d-moll op. 9
I Allegro moderato

17:30 przerwa

18:00
10. Weronika Duchniewicz (wiolonczela) / Arkadiusz Cierniak (fortepian)
Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki w Gdańsku

L. v. Beethoven – IV Sonata na fortepian i wiolonczelę C-dur op. 102 nr 1
I Allegro vivace
F. Poulenc – Sonata na fortepian i wiolonczelę FP 143
I Allegro-Tempo di marcia
II Cavatine

18:30
11. Jakub Koch (obój) / Szymon Maziarz (fortepian)
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego w Krakowie

J. Ch. M. Widerkehr – I Sonata e-moll
Allegro
B. Britten – Temporal Variations

19:00
12. Paweł Libront (klarnet) / Kacper Kukliński (fortepian)
Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach

J. Brahms – Sonata na fortepian i klarnet f-moll op. 120 nr 2
I Allegro amabile
E. Chausson – Andante i Allegro
K. Penderecki – Trzy miniatury na klarnet i fortepian

20:00 Ogłoszenie wyników

Szczegółowy program

 

niedziela 16 marca 2025, 10:00-19:20
Sala Koncertowa AMKP
ul. św. Tomasza 43

Kategoria II – Duety Wokalne

10:00
1. Hanna Rogoża (śpiew) / Karolina Marciniak (fortepian)
Akademia Muzyczna im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu

F. Schubert – Nachtstück D. 672
E. Grieg – Ein Traum op. 48 nr 6 z cyklu Sechs Lieder
G. Fauré – Mandoline op. 58 nr 1 z cyklu Cinq mélodies ‘de Venise’
S. Niewiadomski – Szumi w gaju brzezina op. 49 nr 3 z cyklu Słonko
N. Palej – Dark Lullaby (Zła Kołysanka) z cyklu The Poet and the War

10:20
2. Wioletta Liber (śpiew) / Mariia Yakymenko (fortepian)
Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi

E. Grieg – Ein Schwan op. 25 nr 2
F. Schubert – Gretchen am Spinnrade op.2 D.118
J. A. Wichrowski – Miłość z cyklu Pocałunki
S. Niewiadomski – Wesele op. 23 nr 5
G. Fauré – Après un réve op. 7 nr 1

10:40
3. Zuzanna Wrona (śpiew) / Jakub Gorka (fortepian)
Uniwersytet Muzyczny F. Chopina w Warszawie

S. Niewiadomski – Kopciuszek z cyklu Humoreski
G. Fauré – Après un rêve op. 7 nr 1
E. Grieg – Lauf der Welt z 6 Lieder op. 48 no. 3
F. Schubert – Die junge Nonne D. 828
S. Moryto – Na początku z cyklu Cztery pieśni na głos żeński i fortepian

11:00
4. Filip Lasota (śpiew) / Chuchu Lin (fortepian)
Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy

G. Fauré – Ici-bas
F. Schubert – Fruhlingstraum
S. Niewiadomski – Nie wiem sam
Z. Krauze – Wiedza
E. Grieg – Jägerlied

11:20
5. Joanna Zaucha (śpiew) / Julia Czajka (fortepian)
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego w Krakowie

E. Grieg – Zur Rosenzeit op. 48 nr 5
G. Fauré – Après un rêve op. 7 nr 1
F. Schubert – Du bist die Ruh op. 59 nr 3
S. Niewiadomski – Śmieją się złote łany z cyklu Z wiosennych tchnień

11:40 przerwa

12:20
6. Maciej Strzałkowski (śpiew) / Dawid Przybyło (fortepian)
Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach

G. Fauré – Automne op. 18 nr 3
F. Schubert – Der Atlas D 957 nr 8
S. Niewiadomski – Indele i Mendele
E. Grieg – Vug, o Vove op. 49 nr 2
R. Gabryś – Karłowiczowi smutna pieśń

12:40
7. Weronika Wojtkowska (śpiew) / Natalia Jadzińska (fortepian)
Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy

F. Schubert – Sehnsucht D. 123
S. Niewiadomski – Czegoś oczka zapłakała z cyklu Z wysokich parnasów
E. Grieg – Eros op. 70 nr 1
G. Fauré – L’Absent op. 5 nr 3
J. Bauer – Kot w pustym mieszkaniu

13:00
8. Przemysław Bałka (śpiew) / Emanuel Manuch (fortepian)
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego w Krakowie

F. Schubert – Über Wildemann op. 108 nr 1
E. Grieg – Im Kahne op. 60 nr 3
S. Niewiadomski – Astry op. 40 nr 1
G. Fauré – Dans la forêt de Septembre op. 85 nr 1

13:20
9. Wiktoria Rudnicka (śpiew) / Jakub Banaś (fortepian)
Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki w Gdańsku

F. Schubert – Die junge Nonne op. 43 nr 1
E. Grieg – Zur Rosenzeit op. 48 nr 5
G. Fauré – Clair de lune (Menuet) op. 46 nr 2
S. Niewiadomski – Dzwony

13:40
10. Daniel Babuśka (śpiew) / Bartosz Kurdybacha (fortepian)
Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu

G. Fauré – Automne op. 18 nr 3
F. Schubert – Ungeduld op. 25 nr 7 z Die schöne Müllerin D. 795
S. Niewiadomski – Jaś
E. Grieg – Ein Traum op. 48 nr 6 z cyklu Sechs Lieder

14:00 przerwa obiadowa

15:30
11. Karol Ciszek (śpiew) / Eryk Koszela (fortepian)
Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego w Krakowie

E. Grieg – Ich liebe dich Op. 41 nr 3
S. Niewiadomski – Dzwony
G. Fauré – Chanson d’amour Op. 27 nr 1
F. Schubert – Ständchen D. 889

15:50
12. Liliana Polak (śpiew) / Marianna Sereda (fortepian)
Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach

G. Fauré – Notre amour op. 23 nr 2
F. Schubert – Versunken D. 715
S. Niewiadomski – Złota ptaszyna z cyklu Humoreski
E. Grieg – Dein Rat ist wohl gut op. 21 nr 4
S. Zamuszko – Kot z cyklu Nasha Shkhapa

16:10
13. Mariia Datskova (śpiew) / Alicja Szczęsna (fortepian)
Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu

S. Niewiadomski – Wiem ja coś… op. 39 nr 4
G. Fauré – Prison op. 83 nr 1
F. Schubert – Gretchen am Spinnrade op. 2 D. 118
E. Grieg – Zickeltanz op. 67 nr 6

16:30
14. Jagoda Staruch (śpiew) / Izabela Pożoga (fortepian)
Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki w Gdańsku

G. Fauré – Vocalise-etude
S. Niewiadomski – Latawica z cyklu Jaśkowa dola
E Grieg – En Svane op. 25
F. Schubert – Der Tod und das Madchen D. 531
E. Pałłasz – Matki człowieczej lament z cyklu Homo viator i inne piosenki sakralne

16:50 przerwa

17:20
15. Dominik Bitner (śpiew) / Maria Moliszewska (fortepian)
Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy

F. Schubert – Winterreise D. 91: XXI Das Wirtshaus
E. Grieg – 6 Pieśni op. 48: I Gruss
G. Fauré – Le Papillon et la Fleur op. 1 nr 1
W. Lutosławski – Tarantella
S. Niewiadomski – Rozlegnijże się głosie op. 21c

17:40
16. Anna Gąciarz (śpiew) / Jakub Madyniak (fortepian)
Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu

G. Fauré – Le papillon et la fleur op. 1
F. Schubert – Die junge Nonne D. 828
E. Grieg – Ein Schwan op. 25 nr 2
S. Niewiadomski – Słowiczku mój op. 24 nr 7

18:00
17. Edyta Rudowicz (śpiew) / Jan Barszcz (fortepian)
Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki w Gdańsku

S. Niewiadomski – Czarna kura pieje
F. Schubert – Die junge Nonne op. 43 nr 1
E. Grieg – Mit einer Wasserlilie op. 25 nr 4
G. Fauré – Les Berceaux op. 23 nr 1

18:20
18. Magdalena Gloria Wójciak (śpiew) / Yonghuan Zhong (fortepian)
Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach

F. Schubert – Die junge Nonne op. 43 nr 1
G. Fauré – Toujours op. 21 nr 2
S. Niewiadomski – Dzwony
E. Grieg – Zur Rosenzeit op. 48
R. Gabryś – Przy Tobie, Chryste

19:20 Ogłoszenie wyników

Szczegółowy program

 

Zgłoszenia

Etap zgłoszeń zakończony.

Zgłoszenia uczestników do II etapu dokonują poszczególne Uczelnie do 1 marca 2025 roku wysyłając Kartę Zgłoszenia (dostępną poniżej oraz w Regulaminie) na następujący adres e-mail:

pkd@amuz.krakow.pl

Należy przesłać skan podpisanej Karty Zgłoszenia oraz edytowalną wersję elektroniczną wypełnionej Karty Zgłoszenia.
Zgłoszenie uczestnictwa jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu Konkursu przez Uczelnie i zgłaszanych uczestników. Więcej szczegółów w Regulaminie.

Karta Zgłoszenia do II etapu X Polskiego Konkursu Duetów 

Konkurs odbędzie się w dwóch kategoriach:

  • Duetów Instrumentalnych (instrument z fortepianem)
  • Duetów Wokalnych (głos z fortepianem).

Szczegóły w Regulaminie:

REGULAMIN X POLSKIEGO KONKURSU DUETÓW_10.02

Harmonogram konkursu

Etap I
przesłuchania uczelniane
do 1 marca 2025

Termin zgłoszeń do II etapu:
1 marca 2025

Etap II
przesłuchania międzyuczelniane
15-16 marca 2025

Więcej

 

Partnerzy konkursu

– Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie,
– Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy,
– Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku,
– Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach,
– Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi,
– Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu,
– Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu,
– Akademia Sztuki w Szczecinie.

 

Jury

Kategoria I – Duety Instrumentalne:

– przewodniczący dr hab. Bartłomiej Kominek, prof. AMKP
prof. dr hab. Grzegorz Biegas – Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
prof. dr hab. Magdalena Blum – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
prof. dr hab. Joanna Maklakiewicz – Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
dr hab. Radosław Kurek – Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
dr hab. Bogna Czerwińska-Szymula – Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
dr hab. Agata Lichoś – Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
dr hab. Maciej Pabich – Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu

Sekretarze: mgr Anna Wielgus-Nowak, mgr Dominika Grzybacz

Kategoria II – Duety Wokalne:

– przewodnicząca dr hab. Monika Gardoń-Preinl, prof. AMKP
dr Magdalena Duś – Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
prof. dr hab. Magdalena Blum – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
prof. dr hab. Robert Morawski – Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
dr Ewa Leszczyńska – Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
dr hab. Bogna Czerwińska-Szymula – Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
dr hab. Agata Lichoś – Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
prof. dr hab. Laura Kluwak-Sobolewska – Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu

Sekretarze: mgr Anna Wielgus-Nowak, mgr Dominika Grzybacz


 

fot. Ivona Kowalska

BARTŁOMIEJ KOMINEK
Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie Janusza Olejniczaka. Brał udział w kursach mistrzowskich najwybitniejszych pedagogów fortepianu, między innymi Andrzeja Jasińskiego, Oxany Jablonskiej, Lee Kum-Singa i Ryszarda Baksta. Obecnie wykłada w Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie w 2015 roku otrzymał tytuł doktora habilitowanego Od 2020 roku pełni funkcję Kierownika Katedry Kameralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie.

Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień na konkursach pianistycznych oraz festiwalach w kraju i za granicą, między innymi w Kil (Szwecja), Glasgow i w Londynie, a także na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku i Festiwalu Talentów w Tarnowie. Występuje na estradach koncertowych Polski (Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Festiwal Muzyczny Polskiego Radia w Warszawie, Festiwal „Bravo Maestro” w Dworku Paderewskiego w Kąśnej Dolnej, Festiwal Talentów w Tarnowie, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Warszawskie Spotkania Muzyczne, „Muzyka na Szczytach” w Zakopanem, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, Międzynarodowe Dni Kompozytorów Krakowskich, Muzyka w Starym Krakowie, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Chopin w Barwach Jesieni, Dni Karola Szymanowskiego w Zakopanem, Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych „Duettissimo”), w niemal całej Europie, na Bliskim Wschodzie i w Japonii, zbierając znakomite recenzje. Brał również udział w festiwalach chopinowskich w Gandawie (Belgia), Valldemossie (Majorka) i Nohant (Francja). Dokonał nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji. Zagrał rolę Fryderyka Chopina w filmie zrealizowanym przez Telewizję Japońską.

W 2005 roku jego nagranie Etiudy E-dur op. 10 nr 3 znalazło się na chopinowskiej płycie najwybitniejszych polskich pianistów i laureatów konkursów chopinowskich. W tym samym roku wraz z Januszem Olejniczakiem, Chórem Uniwersytetu Gdańskiego i znakomitymi solistami nagrał rzadko wykonywaną Małą Mszę Uroczystą Giacomo Rossiniego. Wykonanie to ukazało się na płycie wydanej przez Uniwersytet Gdański. W 2010 roku ukazał się album firmy DUX z muzyką Grażyny Bacewicz, zawierający między innymi I Kwintet fortepianowy w opracowaniu na fortepian i orkiestrę kameralną, który otrzymał nominację do nagrody „Fryderyk”. W 2013 roku nakładem firmy Polskie Nagrania ukazała się płyta z muzyką chorwackiego kompozytora-prezydenta Ivo Josipovića. W 2016 roku ukazała się jego solowa płyta z muzyką Sergiusza Prokofiewa z niezwykle rzadko wykonywaną Suitą z Baletu „Romeo i Julia”. W 2022 wraz ze znakomitymi muzykami Piotrem Lato – klarnet, Aleksandrem Gebertem – wiolonczela nagrał płytę z triami Marka Satchowskiego oraz słynnym Lehrenmusik Henryka Mikołaja Góreckiego. W tym samym roku ukazała się płyta „Akwarelle” (DUX), którą nagrał wraz z wybitną polską sopranistką Joanną Freszel.

Artysta prowadzi od wielu lat także ożywioną działalność kameralną oraz występuje z wieloma znanymi artystami, orkiestrami i zespołami kameralnymi, między innymi z Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrą Filharmonii Poznanskiej, Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej, Orkiestrą Filharmonii Kaliskiej, Sinfonią Baltica, Sinfonią Iuventus, Capellą Cracoviensis, Polską Orkiestrą Radiową, Kwartetem Smyczkowym „DAFÔ”, Kwartetem Smyczkowym „Camerata”, Kwartetem Smyczkowym „Prima Vista”, Chórem Polskiego Radia w Krakowie, Elżbietą Towarnicką, Joanną Freszel, Olgą Pasiecznik, Anną Radziejewską, Iwoną Sobotką, Edytą Piasecką Joanną Freszel, Januszem Olejniczakiem, Konstantym Andrzejem Kulką, Tomaszem Strahlem, Tomasem Braunerem, Maciejem Tworkiem, Marcinem Nałęcz-Niesiołowskim, Wojciechem Michniewskim, Danielem Smithem, Jonatanem Mannem, Anną Marią Staśkiewicz, Klaudiuszem Baranem, Magdaleną Bojanowicz i Januszem Wawrowskim.

Od 2014 roku występuje z pianistką Anną Boczar w duecie fortepianowym „Chopin Piano Duo”. Duet występuje na wielu prestiżowych festiwalach w całej Europie i Azji oraz jako jedyny zespół na świecie otrzymał licencję od Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina na używanie imienia kompozytora.  W 2020 roku nakładem wydawnictwa DUX ukazała się płyta Chopin Piano Duo z utworami Romana Maciejewskiego na dwa fortepiany.

Bartłomiej Kominek jest zapraszany do udziału w pracach jury na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach pianistycznych i kameralnych (między innymi: Roma Piano Competition, Ischia International Piano Competition, Międzynarodowy Konkurs Duetów Fortepianowych w Białymstoku, „Grajmy Razem” w Zamościu). Prowadzi kursy mistrzowskie w wielu uczelniach w Europie.

Jest autorem opracowania wszystkich utworów orkiestrowych Fryderyka Chopina w wersji na fortepian z towarzyszeniem kwartetu smyczkowego, wydanych przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Od 2016 roku Bartłomiej Kominek pełni funkcję Dyrektora Artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Duetów Fortepianowych „Duettissimo” w Krakowie.

W 2019 roku został odznaczony medalem Ministra Edukacji Narodowej za szczególne zasługi w pracy pedagogicznej a w 2022 odznakę Zasłużony dla kultury polskiej.

***

 

fot. Piotr Kubiak

GRZEGORZ BIEGAS
Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

Absolwent PSM im. Lipińskiego w Lublinie w klasie prof. Mieczysława Dawidowicza oraz Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach – dyplom w klasie fortepianu prof. Eugeniusza Knapika oraz kameralistyki prof. Marii Szwajger – Kułakowskiej. Obecnie w macierzystej Uczelni jest profesorem -Kierownikiem Katedry Kameralistyki oraz prorektorem. Jego działalność artystyczna skupia się głównie na muzyce kameralnej, ze szczególnym uwzględnieniem literatury wokalnej. W charakterze pianisty – kameralisty – akompaniatora występował na wielu krajowych i zagranicznych koncertach, konkursach oraz festiwalach muzycznych (Europa, USA, Argentyna, Chiny) współpracując z wieloma znakomitymi śpiewakami i instrumentalistami. Dokonał wielu nagrań dla PR i TVP, oraz CD skupiając się głównie na mniej znanej muzyce polskiej.

***

fot. Małgorzata Kujda

MAGDALENA BLUM
Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu

Absolwentka Akademii Muzycznej im Karola Lipińskiego we Wrocławiu klasie fortepianu Zdzisławy Rychlewskiej. Brała udział w kursach mistrzowskich w klasach profesorów: Haliny Czerny-Stefańskiej, Włodzimierza Obidowicza, Tatiany Szebanowej, Aleksieja Orłowieckiego i Lee Kum-Singa. Po roku pracy na macierzystej uczelni została zaproszona do Shattuck St. Mary’s School jako „artist in residence” na roczny kontrakt (jako solistka, kameralistka). Doskonaliła wtedy również swoje umiejętności u prof. De Wayne Wee w Northfield, MN, USA.

Jest laureatką międzynarodowych i krajowych konkursów jako solistka i kameralistka- wielokrotnie otrzymywała nagrody dla najlepszego kameralisty. Koncertowała w Rosji (m. in. w Wielkiej Sali Koncertowej Konserwatorium im. Rimskiego-Korsakowa w Sankt Petersburgu), kilkakrotnie w Stanach Zjednoczonych (m. in. w Carnegie Hall) i wielu krajach europejskich. Występowała jako solistka i kameralistka na festiwalach muzycznych – m.in. w Wiedniu, Gaming (Chopin-Festiwal), Görlitz (Lausitz Festival). Współpracowała z wybitnymi artystami- m.in. z Maestrą Teresą Żylis- Gara, Ingrid Kremling, Stanisławem Firlejem, Sylvainem Cambrelingiem, Ryszardem Karczykowskim, Izabellą Kłosińską. Dokonała nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji, jest współwykonawcą 6 płyt CD: Arie i Pieśni Mistrzów Włoskiego Bel Canta (MCA; 2001), Il Convegno (DUX; 2004) i Consortium Musicum (JBRecords:2006), Witold Friemann (KTM, 2009), Fryderyk Chopin-Transcriptions (Acte Prealable 2010), Elegie (Polskie Nagrania, 2012) za które otrzymała Wrocławską Nagrodę Muzyczną za rok 2012 (kategoria: muzyka poważna), Jestem! Karol Szymanowski (DUX2126, 2024).

Początkowo koncentrowała się na karierze solowej, od lat współpracuje ze śpiewakami (jako specjalistka kameralistyki pieśni i jako coach), umiejętności zdobyte dzięki wokalistom przenosi na grunt kameralistyki instrumentalnej.

Jest profesorem, w latach 2008-2016 dwukrotnie została wybrana na stanowisko prorektora macierzystej uczelni, ponownie sprawowała tę funkcję w latach 2020-2024. Jest kierownikiem Katedry Kameralistyki Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego. Od kilku lat pracuje jako pierwszy pianista w Europa Chor Akademie w Görlitz prowadząc międzynarodowe kursy mistrzowskie i projekty artystyczne. W 2024 roku była członkiem Zespołu Ekspertów ds. Krajowej Strategii Umiędzynarodowienia Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej.

***

fot. Marek Bugajski

JOANNA MAKLAKIEWICZ
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie

Pianistka, kameralistka, profesor doktor habilitowany, kierownik katedry kameralistyki fortepianowej i smyczkowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, absolwentka Akademii Muzycznej imienia Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Alicji Palety-Bugaj i klasie kameralistyki prof. Krystyny Borucińskiej oraz Liceum imienia Gnessinych w Moskwie w klasie fortepianu Władimira Boczkariowa. Ukończyła studia podyplomowe interpretacji muzyki współczesnej u prof. Szabolca Esztenyi. Założycielka i dyrektor artystyczny Fundacji im. Piotra Janowskiego, nagrodzona odznaką honorową „Zasłużony dla Warszawy”.

Koncertowała jako solistka i kameralistka w wielu krajach Europy, w Japonii, RPA, Arabii Saudyjskiej i USA. Współpracowała ze śpiewakami: m.in. z Olgą Pasiecznik, Małgorzatą Pańko, Anną Mikołajczyk, Junko Suga, Moniką Świostek, Bogumiłą Dziel-Wawrowską, Krzysztofem Szumańskim, z instrumentalistami Piotrem Janowskim, Konstantym Andrzejem Kulką, Adamem Korniszewskim, Stefanem Kamasą, Markiem Bugajskim, Magdaleną Szczepanowską, Marią Pomianowską, Magdalene Berg, Katariną Chen, Adrianem Selfjord, Andrzejem Wróblem, dyrygentami: Michałem Klauzą, Maciejem Żółtowskim, Conradem von Alphen.

Dokonała pierwszej rejestracji dzieł Edwarda Wolffa (płyta CD „W kręgu Wieniawskiego, Edward Wolff”; Towarzystwo im. Henryka Wieniawskiego, Program II Polskiego Radia, Fundacja im. Piotra Janowskiego, 2014) oraz płyty CD „Saga Rodu. Pieśni braci Franciszka, Jana i Tadeusza Maklakiewiczów, 2020). Dokonywała także nagrań muzyki współczesnej, prawykonując utwory m.in. Joanny Bruzdowicz, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Ewy Serafin (Norwegia), Mitsuru Asaka (Japonia), Aleksandra Kościowa. Z orkiestrą Filharmonii Narodowej nagrała „Echoes of Time and the River” George’a Crumba (Bridge Records, 2002).

Nagrywała dla Polskiego Radia, Norweskiego Radia NRK, Rosyjskiego Radia i Telewizji. Prowadziła kursy muzyczne w Polsce, Norwegii, Litwie, Łotwie, Ukrainie, Estonii, Włoszech i Szwajcarii. W Japonii współpracowała z Yamaha School of Music (2000–2008), prowadząc rokrocznie kursy pianistyczne w wielu miastach w centralnej i północnej Japonii. W ramach obchodów Roku Chopinowskiego 2010 prowadziła roczne międzynarodowe warsztaty chopinowskie „Chopin for the Blind” dla niewidomych pianistów z całego świata.

Była konsultantem muzycznym Andrzeja Żuławskiego przy wystawianiu opery Stanisława Moniuszki „Straszny Dwór” w Teatrze Wielkim – Opera Narodowa w Warszawie. Nagrywała muzykę do filmu Dariusza Pawelca o Macieju Słomczyńskim „Drugi po Boy’u”, do filmu Kingi Dębskiej „Male radosti” oraz do filmu Waldemara Dzikiego „Salwarus”. Była redaktorem naukowym Monografii Katedry Kameralistyki Fortepianowej UMFC 1978-2018. (Chopin University Press, 2023).

Joanna Maklakiewicz jest dyrektorem artystycznym m.in.: Festiwalu imienia Piotra Janowskiego, który rokrocznie odbywa się w Grudziądzu, festiwalu „Paderewski. 3 x 100” organizowanego z Teatrem Ateneum, Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie i Muzeum Wnętrz – Muzeum Narodowym (2018) oraz festiwalu „W Willi Pod Zwariowaną Gwiazdą” w Willi Żabińskich w Warszawskim Zoo (2018). Zajmuje się spuścizną po Rodzie Maklakiewiczów oraz swoim śp. mężu, wybitnym skrzypku Piotrze Janowskim, z którym koncertowała na całym świecie.

***

fot. Natalia Mierzewska

RADOSŁAW KUREK
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy

Od zdobycia wyróżnienia The Bridget Doolan Prize za najlepsze wykonanie utworu W. A. Mozarta na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Dublinie w 2012 roku oraz zwycięstwa XV Między-narodowego Konkursu im. J. Brahmsa w austriackim Pörtschach w 2008, Radosław Kurek intensywnie pracuje nad poszerzaniem swojego repertuaru. Stale doskonali wysokie umiejętności na polu interpretacji muzyki kameralnej i dzieli się swoją wrażliwością z publicznością wykonując muzykę od klasycyzmu do współczesności na starannie przemyślanych recitalach solistycznych.

Jego siła jako artysty tkwi w niezwykłej elastyczności we współpracy z innymi muzykami, dlatego jest szczególnie ceniony jako partner w muzyce kameralnej.

Owocem wielu muzycznych spotkań pianisty są nagrania dla takich wytwórni płytowych jak niemiecka GENUINE Classics, Bayerischer Rundfunk, ANAGRAM, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Sarton, Dux, Soliton czy BeArTon.

Artysta uczestniczył w wielu prestiżowych wydarzeniach muzycznych, występując zarówno jako solista jak i kameralista w Austrii, Niemczech, Francji, Czechach, Szwajcarii, Norwegii, Szwecji, Belgii, Hiszpanii, Włoszech, Japonii, Egipcie, USA oraz licznych miastach Polski. Grywał między innymi w Malmö Live Konsethus, Gamle Logen Concert Hall w Oslo, Auditorium Augustianum w Watykanie, Festsaal w Wiedniu, Auditorium al Duomo we Florencji, a także w salach Filharmonii Narodowej, Gorzowskiej, Koszalińskiej, Pomorskiej, Krakowskiej, Bałtyckiej, Warmińsko – Mazurskiej, Wrocławskiej i Łódzkiej oraz Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach i Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Jako solista występował między innymi z orkiestrami Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Filharmonii Wrocławskiej, Filharmonii Pomorskiej, Filharmonii Gorzowskiej, Filharmonii Koszalińskiej, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz Orkiestrą Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa „Sinfonietta Cracovia”,  Capellą Bydgostiensis, Ebląską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy „AUKSO”, a także Royal Philharmonic Orchestra pod dyrekcją wielu znakomitości dyrygenckich takich jak Dirk Brossé, Jacek Kaspszyk, Jose Maria Florencio, Mrek Moś, Michał Nesterowicz, Kai Bumann czy Jakub Chrenowicz. Partnerował też tak wybitnym artystom jak Jadwiga Rappe, Konstanty Andrzej Kulka, Roman Jabłoński czy Jadwiga Kotnowska; współpracował również z Patrickiem Doylem, Robertem Kabarą, Wiesławem Kwaśnym, Agatą Zubel, Bartoszem Koziakiem, Magdaleną Bojanowicz-Koziak, Mariuszem Godlewskim, Marcinem Zdunikiem, Mariuszem Patyrą oraz Lutosławski Quartet. Wielokrotnie zapraszany na festiwale, m.in.: Chopin i Jego Europa, Festiwal Witolda Lutosławskiego Łańcuch, Festiwal Trzy-Czte-Ry, Chopin w Barwach Jesieni, Muzyka na Szczytach, Dni Muzyki Karola Szymanowskiego, Gdańska Jesień Pianistyczna, Gdański Festiwal Muzyczny.

Radosław Kurek był oficjalnym pianistą Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. W. Lutosławskiego w Warszawie (2018, 2024), gdzie otrzymał wyróżnienie dla pianisty, a także Międzynarodowego Konkursu im. K. Szymanowskiego w Katowicach (2018, 2023) – tam również zdobył nagrodę dla najlepszego pianisty – kameralisty oraz Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Marknekirchen (Niemcy, 2023) czy Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipińskiego w Toruniu (2024). Ponadto jako solista lub pianista – kameralista uczestniczył oraz zdobywał nagrody i wyróżnienia na konkursach w Indianapolis, Genewie, Monachium, Terni, Shumen, Narwie, Florencji, Warszawie, Łodzi, Wrocławiu i Katowicach.

Radosław Kurek ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie fortepianu prof. Katarzyny Popowej-Zydroń pozostając jej asystentem w latach 2008-2009.

Od jesieni 2009 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, gdzie pracuje na stanowisku profesora uczelni. Tam też w 2014 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych, a w 2019 doktora habilitowanego.

***

fot. Wiktor Franko

BOGNA CZERWIŃSKA-SZYMULA
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku

Bogna Czerwińska-Szymula jest Kierowniczką Katedry Kameralistyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Dyrektorką Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa oraz współzałożycielką i Dyrektorką Międzynarodowego Festiwalu Duetów Fortepianowych w Gdańsku.

Z wyróżnieniem ukończyła Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie fortepianu prof. Grażyny Fiedoruk–Sienkiewicz oraz studia podyplomowe w tej samej klasie. W czasie studiów kształciła się również w klasie kameralistyki prof. Anny Prabuckiej-Firlej. W 2016 r. otrzymała odznakę honorową Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W 2022 r. – tytuł Profesora Akademii Muzycznej w Gdańsku. W 2023 r. została odznaczona Brązowym Krzyżem Zasługi.

Artystka jest laureatką wielu konkursów krajowych  i międzynarodowych jako pianistka i kameralistka, m. in.: VII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. M. Ogińskiego w Smorgoniach (Białoruś, 2002),  III Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. J. Brahmsa w Gdańsku (2003), oraz XXXIII Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Vittorio Gui we Florencji (2010). Koncertowała w wielu ośrodkach Polski oraz we Włoszech, Francji, Hiszpanii, Niemczech, Anglii, USA, Portugalii i Gruzji. Była zapraszana i występowała na międzynarodowych festiwalach muzycznych w Niemczech i we Francji oraz różnorodnych ogólnopolskich festiwalach muzycznych. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich prowadzonych  m.in. przez: Nelsona Goernera, Jerzego Marchwińskiego, Duo Pepicelli. Była stypendystką letnich kursów muzycznych w Interlochen (USA) oraz wielokrotną stypendystką Prezydenta Miasta Gdańska.

Odnosi wyjątkowe sukcesy na międzynarodowych konkursach jako pedagog uczelnianych zespołów kameralnych – duetów fortepianowych i zespołów smyczkowych z fortepianem, m.in. Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Bradshaw & Buono” w Nowym Jorku, Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Allegro Vivo” w San Marino, Międzynarodowym Konkursie im. Johannesa Brahmsa w Gdańsku, Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych w Białymstoku, Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych „Duettissimo” w Krakowie, Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym fundacji imienia Fryderyka Chopina „Rome” w Rzymie, Munich Piano Competition w kategorii duetów fortepianowych, Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Ruse (Bułgaria), Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Premio Citta’ di Padova w Padwie, Międzynarodowym Konkursie Muzycznym „Pietro Argento” w Gioia del Colle (Włochy), Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Reinholda Moritzevicha Glière’a (Moskwa) i wielu innych.

W 2017 roku nakładem wydawnictwa DUX ukazała się ceniona przez recenzentów płyta Penderecki, Bacewicz, Tansman, na której w duecie ze skrzypaczką Karoliną Piątkowską-Nowicką wykonuje polskie sonaty i fantazję na skrzypce i fortepian. W 2021 roku nagrała dla DUX fonograficzną premierę Kwartetu fortepianowego Józefa Krogulskiego wraz z muzykami: skrzypaczką Karoliną Piątkowską-Nowicką, altowiolistą Krzysztofem Komendarkiem-Tymendorf i wiolonczelistą Maciejem Kułakowskim w ramach katalogu dzieł „From the Forgotten Pages of Polish Chamber Music” vol. 1.

Artystka jest również propagatorem zapomnianych utworów polskich kompozytorów XIX wieku: Juliusza Zarębskiego, Karola Mikulego, Edwarda Wolffa, Emanuela Kani, Karola Lipińskiego, Stanisława Niewiadomskiego i Pauliny Szalit, a także Friedricha Kalkbrenner’a i Ferdynanda Ries’a. Pod jej redakcją utwory tych kompozytorów zostały opublikowane przez wydawnictwo Eufonium.

Brała czynny udział w wielu konferencjach naukowych dotyczących muzyki kameralnej o zasięgu międzynarodowym i ogólnopolskim. Wykładała i prowadziła mistrzowskie kursy kameralne na  II Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Artystycznej pt.: „Brahms – tajniki stylu” w Akademii Muzycznej w Katowicach oraz na Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Artystycznej z cyklu „Partnerstwo w muzyce” w UMFC w Warszawie. Ponadto głosiła wykłady na Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Kameralistyka a osobowość artysty kameralisty – pedagoga” w Bydgoszczy, Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Systemy kształcenia studentów – kameralistów w uczelniach muzycznych w Polsce” w Akademii Muzycznej w Krakowie, Ogólnopolskiej Sesji Naukowo-Artystycznej „Muzyka kameralna – wartości artystyczne, dydaktyczne i społeczne” w Gdańsku, Konferencji „Interdyscyplinarny model specjalności” poświęconej problemom kształcenia kameralnego (UMFC Warszawa), Jubileuszowej Konferencji Naukowej Katedry Kameralistyki Akademii Muzycznej w Łodzi „Kameralistyka wczoraj i dziś”, I Forum Polskich Duetów Fortepianowych w Warszawie (UMFC), Sesji Naukowo-Artystycznej „Wiolonczela 3.0 Nowe trendy wykonawcze” w Gdańsku oraz Międzynarodowej Konferencji odbywającej się przy IV Międzynarodowym Festiwalu Duetów Fortepianowych w Gdańsku.

Jest współautorką publikacji naukowych: „Muzyka kameralna – wartości artystyczne, dydaktyczne i społeczne” oraz „50 lat Katedry Kameralistyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku”.

***

fot. Mateusz Zahora

AGATA LICHOŚ
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi

Urodziła się w Łodzi. W 1987 r. ukończyła z wyróżnieniem OSM I i II stopnia im. H. Wieniawskiego w Łodzi w klasie mgr J. Hertel. W latach 1987 – 90 studia muzyczne odbywała w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach pod kierunkiem prof. J. Sterczyńskiego i prof. A. Jasińskiego (kameralistyka – prof. M. Szwajger – Kułakowska), a następnie kontynuowała w Rice University w Houston (USA) w klasie dr. R. Roux, uzyskując tytuł magistra w 1993 r.

Po powrocie do Polski w 1994 r. podjęła pracę w OSM I i II stopnia im. H. Wieniawskiego w Łodzi, a rok później również i w łódzkiej Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów. Po uzyskaniu kwalifikacji I stopnia w czerwcu 2002 r. rozpoczęła pracę na stanowisku adiunkta w Katedrze Kameralistyki tej samej uczelni, by w lutym 2014 r. otrzymać tytuł doktora habilitowanego.

Agata Lichoś od początku swej działalności kameralnej była zapraszana do udziału w licznych kursach muzycznych w charakterze pianisty towarzyszącego w klasach mistrzowskich wiolonczeli, skrzypiec i altówki. Najważniejsze z nich to:
– Międzynarodowe Kursy Muzyczne im. Z. Brzewskiego w Łańcucie
– Międzynarodowe Kursy Muzyczne w Żaganiu
– Międzynarodowe Kursy Muzyczne w Radziejowicach
– Zakopiańska Akademia Sztuki im. M. Markowicza
– Międzynarodowe Spotkania Muzyczne w Enghien (Belgia)
– Muzyczne Spotkania z Maestro Arto Norasem w Nieborowie
– Międzynarodowe Kursy Muzyczne w Kozłówce i Lublinie
– Międzynarodowa Akademia Wiolonczelowa w Nysie.

Jury konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych kilkakrotnie nagradzało Agatę Lichoś za wyróżniającą się partię fortepianu, np. w 1997 r. na konkursie wiolonczelowym im. D. Danczowskiego w Poznaniu – dyplomem dla najlepszego pianisty oraz nagrodą im. K. Danczowskiej za najlepsze wykonanie sonaty z Dominikiem Połońskim. Wyróżnienia otrzymała także na Międzynarodowym Konkursie im. W. Lutosławskiego w Warszawie w 1998 r. oraz na Międzynarodowym Konkursie Indywidualności Muzycznych im. A. Tansmana w Łodzi w 2000 r.

Od roku 2023 r. Agata Lichoś pełni funkcję kierownika Instytutu Muzyki Kameralnej w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi.

***

fot. Andrzej Solnica

MACIEJ PABICH
Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu

Profesor Akademii Muzycznej w Poznaniu.

Maciej Pabich urodził się w Ostrowie Wielkopolskim, gdzie rozpoczął swoją edukację muzyczną. Studia pianistyczne ukończył z wyróżnieniem pod kierunkiem prof. Andrzeja Tatarskiego w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Obecnie jest profesorem Klasy Fortepianu w macierzystej Uczelni. Prowadzi też klasę fortepianu w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. J. Kaliszewskiej w Poznaniu. Jego uczniowie i studenci zdobywają laury na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach. Prowadzi liczne seminaria metodyczne i warsztaty dla nauczycieli i uczniów szkół muzycznych na terenie całego kraju. Jest także zapraszany jako wykładowca mistrzowskich kursów pianistycznych. Często uczestniczy także w pracach jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów.

Prowadzi ożywioną działalność artystyczną w kraju i za granicą. Koncertuje jako solista recitali, koncertów kameralnych i koncertów symfonicznych w Polsce i wielu krajach Europy. Współpracował z wieloma wybitnymi dyrygentami, m.in. J. Salwarowskim, J. Simonowem, J. Maksymiukiem, A. Duczmal, B. Jarmołowiczem ,M. Pijarowskim, G. Nowakiem. Dokonał wielu nagrań radiowych i telewizyjnych, oraz płyt CD, głównie z muzyką polską. W ostatnich kilku latach dużo czasu poświęcił na odnajdywanie zapomnianych utworów polskich kompozytorów XVIII i XIX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem polonezów.

Jest laureatem II nagrody oraz wielu nagród pozaregulaminowych dla najlepszego Polaka na I Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Liszta we Wrocławiu w 1999 r. W 1997 r. został laureatem Estrady Młodych Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku oraz IV Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. F. Liszta we Wrocławiu. Władze samorządowe Poznania w ramach Nagrody Artystycznej Miasta Poznania za 1999 r. przyznały M. Pabichowi Stypendium dla Młodych Twórców. Jury powołane przez Oficynę Wydawniczą „Głosu Wielkopolskiego” przyznało M. Pabichowi „Medal Młodej Sztuki” – prestiżową nagrodę środowiska poznańskiego.

Wraz z żoną Renatą Pabich tworzą duet fortepianowy Paderewski Piano Duo. Ich repertuar obejmuje dzieła na dwa fortepiany i cztery ręce od baroku do współczesności. Zespół koncertuje na terenie kraju i w wielu znaczących ośrodkach kulturalnych Europy.

Obecnie pełni funkcję kierownika Katedry Kameralistyki Fortepianowej w Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Został odznaczony Medalem Komisji Edukacji Narodowej, odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, oraz Srebrnym Krzyżem Zasługi.

***

fot. Natalia Jansen

MONIKA GARDOŃ-PREINL
Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie

Edukację muzyczną rozpoczęła w wieku 4 lat. W roku 1991 ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie prof. Stefana Wojtasa. Brała udział w wielu konkursach, początkowo dla uczniów, potem studentów, będąc ich laureatką (m.in. nagroda na Konkursie Fundacji Stendhalla, Chopinowskich w Darmstadcie i Getyndze) oraz w kursach mistrzowskich dla młodych pianistów (u Rudolfa Kehrera w Weimarze i Rudolfa Buchbindera w Zurychu). Koncertowała w kraju i za granicą (m.in. wykonując koncerty fortepianowe z orkiestrą). Po ukończeniu studiów związała się z Akademią Muzyczną w Krakowie, gdzie obecnie jest adiunktem w Katedrze Kameralistyki oraz z Państwową Szkołą Muzyczną II stopnia w Krakowie pozostając na stanowisku nauczyciela dyplomowanego. W 2013 roku uzyskała tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych. Zajmuje się zarówno wykonawstwem jak i pracą dydaktyczną, biorąc udział w koncertach, kursach mistrzowskich, przesłuchaniach i konkursach. Nagradzana licznymi dyplomami i wyróżnieniami za wybitny akompaniament. Jest laureatką wyróżnień państwowych za wkład pracy w rozwój sztuki. Występuje z solistami zarówno w kraju jak i za granicą. Stale poszerza swój repertuar kameralny.

***

fot. Wojtek Kibitlewski

MAGDALENA DUŚ
Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

Pianistka, kameralistka urodzona w Przemyślu. Obecnie jest adiunktem w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, którą ukończyła w 2006 roku z wyróżnieniem i oceną celującą w klasie fortepianu prof. Hanny Kryjak oraz kameralistyki prof. Urszuli Stańczyk i prof. Krystyny Bożek-Słobodnik. Od 12 lat prowadzi klasę kameralistyki fortepianowej w macierzystej uczelni.

Jako kameralistka zapraszana jest do wspólnych projektów koncertowych z wybitnymi instrumentalistami, między innymi: Davidem Walterem, Florentem Heau, Janosem Balintem, Silvią Careddu, Christophem Hartmannem, Arno Bornkampem, Vincentem Davidem, Joe Christophe, Tomoko Akasaka, Wenzlem Fuchsem. Ceniona jest przede wszystkim za niebywałą łatwość nawiązania muzycznego dialogu, elastyczność frazowania, wyobraźnię dźwiękową, energię i pasję w interpretacji utworów. Wraz z saksfonistą – Bartłomiejem Dusiem – od 12 lat współtworzy duet – MagDuś Duo. Ich debiutancka płyta „Malincolico” wydana przez niemiecką wytwórnię Classic Clips otrzymała znakomite recenzje w zagranicznej prasie. Duet doceniony został podczas konkursów kameralnych: w XVIII Międzynarodowym Konkursie Kameralnym w Łodzi (2013 rok – II nagroda) oraz Salieri-Zinetti w Weronie (2014 rok – II nagroda). Wspólnie z kompozytorami polskimi MagDuś Duo rozwija repertuar muzyki współczesnej czego efektem są liczne formy kameralne: Hanny Kulenty, Wojciecha Ziemowita Zycha, Michała Dobrzyńskiego, Przemysława Szczotki, a także utwory z orkiestrą: Koncert podwójny Three Visions after Dante Marty Ptaszyńskiej oraz „Atlantiss Forte” i „Aisthetikos” Hanny Kulenty. Ostatnia z wymienionych kompozycji we wrześniu 2021 roku została nagrana przez Magdalenę Duś, Bartłomieja Dusia oraz francuską Orchestre Pasdeloup pod batutą Marzeny Diakun w Filharmonii Paryskiej. Płyta Polish Heroines of Music – na której znalazł się utwór – została wydana przez wyd. Anaklasis i uzyskała nominację do Fryderyka 2022 w kategorii „Album Roku – Muzyka Koncertująca”. Od 2023 roku Magdalena Duś współtworzy sekstet Hexatonic. Członkowie zespołu to muzycy NOSPR, Filharmonii Śląskiej, wykładowcy Akademii Muzycznej w Katowicach, laureaci stypendiów i konkursów: Magdalena Duś – fortepian, Bartłomiej Duś – saksofon, Alicja Matuszczyk – obój, Agata Piątek – klarnet, Tomasz Żymła – klarnet basowy, Cezary Rembisz – fagot. Hexatonic prezentuje transkrypcje utworów kameralnych napisanych na sekstet ale przede wszystkim specjalizuje się w wykonawstwie utworów orkiestrowych zaaranżowanych specjalnie dla nich przez jednego z najznakomitszych aranżerów muzyki klasycznej na świecie – Davida Waltera. Magdalena Duś ma w swoim dorobku muzycznym liczne nagrania płytowe związane z wybitnymi artystami polskiej i zagranicznej sceny muzycznej.

Niezwykle istotną częścią życia zawodowego pianistki jest współpraca ze studentami. W relacji z nimi stara się przede wszystkim przekazać pasję i radość z wykonywania muzyki jednocześnie skupiając się na wychwyceniu i wyeksponowaniu unikatowych cech w grze każdego z młodych artystów.

***

fot. Magda Baczyńska

ROBERT MORAWSKI
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie

Pianista, kameralista, pedagog, profesor sztuk muzycznych. W latach 2020-2024 kierownik Katedry Kameralistyki Fortepianowej i Smyczkowej, obecnie dziekan Wydziału Instrumentalnego. Uczeń Bronisławy Kawalli i Jerzego Marchwińskiego. Po raz pierwszy wystąpił w Filharmonii Narodowej, gdy miał zaledwie siedem lat. Koncertuje w kraju i za granicą, między innymi w Niemczech, Austrii, Belgii, Bułgarii, Czechach, Szwajcarii, Norwegii, we Włoszech i Francji oraz w Kanadzie, USA i Chinach. Występuje ze znakomitymi artystami, takimi jak: Wanda Bargiełowska-Bargeyłło, Katarzyna Duda, Urszula Kryger, Aleksandra Kurzak, Iwona Hossa, Anna Kutkowska-Kass, Anna Mikołajczyk-Niewiedział, Joanna Woś, Małgorzata Walewska, Vadim Brodski, Andrzej Dobber, Robert Gierlach, Krzysztof Jakowicz, Rafał Kwiatkowski, Konstanty, Andrzej Kulka, Piotr Pławner, Kazimierz Pustelak, Artur Ruciński, Tomasz Strahl, Sławomir Tomasik, Janusz Wawrowski, Adam Zdunikowski, Marcin Zdunik, Camerata Quartett, Camerata Vistula, Michał Klauza, Sławomir Chrzanowski, Marek Moś, Szymon Wyrzykowski, Chór Polskiego Radia w Krakowie, Orkiestra Aukso, Modern Academy. Wystąpił na renomowanych festiwalach muzycznych: Warszawska Jesień, Schlezwig-Holstein Musik Festiwal, Muzyka w Starym Krakowie, Łańcuch, Bravo Maestro, Muzyka na Szczytach.

Jest laureatem wielu prestiżowych nagród, m.in. Fryderyka 2000 i 2011 (wraz ze skrzypkiem Sławomirem Tomasikiem), nagród dla najlepszego pianisty w konkursach wokalnych w Polsce (Warszawa, Nowy Sącz, Katowice, Bydgoszcz), a także II nagrody w Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie. Prowadzi klasę kameralistyki fortepianowej w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (od 2020 roku jest kierownikiem Katedry Kameralistyki Fortepianowej i Skrzypcowej UMFC) oraz kursy mistrzowskie w kraju i za granicą.

Ma na koncie prawykonania utworów współczesnych kompozytorów, takich jak: Witold Luto-sławski, Roman Palester, Aleksander Kościów, Anna Danuta Jastrzębska, Przemysław Zych, Saori Yamauchi, Sebastian Krajewski, Marcin Jachim, Tomasz Kaczor, Edward Sielicki. Jego repertuar obejmuje dzieła od muzyki dawnej do ostatnich dziesięcioleci. Był wieloletnim pianistą Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie i kierownikiem zespołu pianistów. Nagrywał dla Telewizji Polskiej, Polskiego Radia i dla Telewizji Węgierskiej. Płyty z jego udziałem ukazały się nakładem takich wydawnictw jak: Acte Préalable, DUX, CD Accord, Sarton, Chopin Univeristy Press, Polskie Nagrania. Dokonał edycji nutowych dla PWM (Sonatay na skrzypce i fortepian J. Elsnera), Eufonium (Rapsodie na wiolonczelę i fortepian J. B. Grossa), Chopin University Press (pieśni op. 56 J. Wieniawskiego).

***

fot. Piotr Markowski

EWA LESZCZYŃSKA
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie fortepianu prof. Jerzego Sulikowskiego oraz Conservatorio di Musica „Giuseppe Verdi” w Mediolanie w klasie śpiewu prof. Margaret Hayward. Jej artystycznym mentorem przez wiele lat pozostawał prof. Jerzy Artysz. Swoje umiejętności doskonaliła także na kursach mistrzowskich, prowadzonych przez Teresę Żylis-Garę, Ewę Podleś, Teresę Berganzę, Thomasa Quasthoffa, Olgę Pasiecznik, Jerzego Marchwińskiego, Hartmuta Hölla. W latach 2007–2010 jako śpiewaczka była członkiem Laboratorio Interdisciplinare di Musica e Spettacolo (Limes) w Mediolanie, biorąc udział w wielu przedstawieniach operowych i teatralnych. W 2012 r. wraz z pianistą Tomaszem Pawłowskim zdobyła I nagrodę na Konkursie im. G. Carducci w Madesimo.

Współpracuje z wieloma zespołami muzyki barokowej, m.in. z: Royal Baroque Ensemble, Les Roses Sauvages, Arte dei Suonatori, Musica Florea, Baroque Collegium 1685, Il Falcone, Zespół Muzyki Dawnej Diletto. Koncertuje w kraju i za granicą – występowała m.in. w ramach festiwali: Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach-Zdroju, Chopin i jego Europa w Warszawie, Chopin w barwach jesieni w Antoninie, Letniego Festiwalu im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach, Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica w Warszawie, podczas Dni Bachowskich w Krakowie, POLIN Music Festival w Warszawie, Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem, Rzeszowskiej Jesieni Muzycznej, Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej SOLA MUSICA w Częstochowie oraz Festiwalu Banchetto Musicale w Wilnie i Venice Easter Festival w Hamburgu.

Ważne miejsce w działalności artystycznej Ewy Leszczyńskiej zajmuje kameralistyka. Współpracowała z takimi pianistami jak: Janusz Olejniczak, Katarzyna Jankowska, Tobias Koch, , Ewa Pobłocka, Aleksandra Świgut, Aleksander Dębicz, Misha Kozłowski, Miyako Arishima, Bartłomiej Wezner, Paweł Sommer, Ryszard Alzin, Paweł Popko. Sama także jako pianistka koncertuje ze śpiewakami – występowała m.in. z: Ewą Marciniec, Katarzyną Trylnik, Davide Fiorem, Łukaszem Hajduczenią i Gianlucą Buratto, z którym zdobyła nagrodę Rotary w Mediolanie. Jest również członkiem zespołu Multi Trio, z którym w 2016 odbyła tournée po Stanach Zjednoczonych, występuje także z Harmonium Duo -Hubert Giziewski & Iwo Jedynecki, Marcinem Zdunikiem, Marią Sławek, Katarzyną Budnik i Marią Ołdak z którą w 2022 roku nagrały płytę „Dobrou noc”.

Od 2017 roku regularnie koncertuje, wracając z powodzeniem do szczególnie żywej w XIX wieku tradycji wykonywania pieśni z własnym akompaniamentem. Jako pierwsza w Polsce nagrała – właśnie w podwójnej roli – pieśni Moniuszki. Płyta została wydana przez wydawnictwo Sagittaria. Jej występy w podwójnej roli zostały zarejestrowane m.in dla Programu Pierwszego Polskiego Radia , Radia Chopin, RDC, Programu Drugiego Polskiego Radia.

Artystka chętnie sięga także po repertuar operowy – zarówno dawny, jak i współczesny. W 2015 roku brała udział w prawykonaniu opery Die 13 Sternbilder aus dem Wallis w reżyserii Stephana Gröglera w Szwajcarii, a w latach kolejnych występowała m.in. w roli Mirteo w operze Leonarda Vinciego Semiramide riconosciuta w Warszawie, Giunony w Il ratto di Helena Marco Vitale podczas festiwalu Banchetto Musicale w Wilnie, Ericlei w Il ritorno d’Ulisse in patria Claudio Monteverdiego (z orkiestrą Europa Galante pod batutą Fabio Biondiego) w Elbphilharmonie w Hamburgu oraz tytułowej Rodelindy w operze Haendla w Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie (2020). Z wielkim zaangażowaniem prowadzi również działalność naukowo-dydaktyczną w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

***

fot. Katarzyna Zalewska

LAURA KLUWAK-SOBOLEWSKA
Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu

Pianistka kameralistka. Kierownik Katedry Pieśni i Kameralistyki Wokalnej w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu.

Ukończyła z wyróżnieniem studia pianistyczne pod kierunkiem prof. Waldemara Andrzejewskiego w Akademii Muzycznej w Poznaniu. W 2003 roku uzyskała stopień doktora sztuki, w 2013 r. stopień doktora habilitowanego, a w 2020 tytuł profesora sztuki.

Jest laureatką krajowych i międzynarodowych konkursów pianistycznych m.in. XXVII Konkursu na Stypendia Artystyczne Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie, Konkursu Europejskiej Fundacji Muzycznej Yamaha, Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Ragusa – Ibla Grand Prize na Sycylii we Włoszech. Kilkakrotnie była także stypendystką Ministerstwa Kultury i Sztuki. Otrzymała również szereg nagród dla najlepszego i wyróżniającego się pianisty na polu kameralistyki, m.in. nagrodę dla najlepszego pianisty na IV Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie, XIX Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. I. Godina (Vráble, Słowacja) oraz na XII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu.

Prowadzi działalność artystyczną w Polsce i poza granicami (Niemcy, Francja, Holandia, Belgia, Włochy, Hiszpania, Litwa, Łotwa, Czechy, Słowacja, Bułgaria, Algieria, Jordania, Tunezja, Rosja, Chiny). Koncertowała również w Stanach Zjednoczonych, m.in. w nowojorskiej Carnegie Hall. Jest cenioną kameralistką, szczególnym upodobaniem darzy repertuar wokalny. Współpracowała z tak wybitnymi artystami – śpiewakami, jak Teresa Żylis-Gara, Joanna Kozłowska, Urszula Kryger, Wojciech Drabowicz, Ryszard Karczykowski, Wiesław Ochman. Jest również pianistką Poznańskiego Tria Fortepianowego, z którym prowadzi rozległą działalność koncertową i nagraniową. W swym dorobku ma nagrania płytowe, radiowe i telewizyjne.

Działalność koncertową łączy z pedagogiczną, w swym dydaktycznym dorobku ma kilkudziesięciu laureatów konkursów – studentów i absolwentów kształconych pod jej kierunkiem i przy pianistycznej współpracy.

Za szczególne osiągnięcia i osobowość artystyczną otrzymała Medal Młodej Sztuki, została również uhonorowana szeregiem nagród rektorskich, odznaką Zasłużony działacz kultury oraz Zasłużony dla kultury polskiej przyznawaną przez Ministra Kultury RP.

***

fot. Maciej Grzybacz

DOMINIKA GRZYBACZ
Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie

Dominika Grzybacz ukończyła (z wyróżnieniem) krakowską PSM II st. im. W. Żeleńskiego (w klasie fortepianu prof. Stefana Wojtasa oraz w klasie skrzypiec mgr Joanny Król) oraz Akademię Muzyczną w Krakowie (również studia podyplomowe) w klasie fortepianu dra hab. Piotra Machnika. Aktualnie kontynuuje edukację artystyczną w ramach Szkoły Doktorskiej na macierzystej uczelni. W roku akademickim 2018/2019 odbyła staż asystencki w Katedrze Kameralistyki (AM w Krakowie). W kręgu jej zainteresowań znajduje się przede wszystkim kameralistyka, której uczyła się pod kierunkiem prof. Kai Danczowskiej, dr Justyny Danczowskiej oraz dra hab. Bartłomieja Kominka. Jest laureatką kilkudziesięciu konkursów pianistycznych, takich jak m. in. Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im M. Moszkowskiego Per aspera ad astra w Kielcach – II nagroda, Ogólnopolskie Przesłuchania Centrum Edukacji Artystycznej Uczniów Klas Fortepianu Szkół Muzycznych II st. w Warszawie – II nagroda, Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni – III nagroda oraz dwie nagrody specjalne, Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Ludwika Stefańskiego w Płocku – Grand Prix, Międzynarodowy Konkurs Piani-styczny w Valletcie (Malta) – II nagroda, Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny Palma d’oro w Finale Ligure (Włochy) – III nagroda. Za osiągnięcia artystyczne otrzymała stypendia Ministra Kul-tury i Dziedzictwa Narodowego (trzykrotnie), Ministra Edukacji Narodowej, Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso, Fundacji Pro Musica Bona. Występowała jako solistka lub kameralistka (współpraca artystyczna z pianistką Klarą Janus w ramach Appassionato Piano Duo) na festiwalach muzycznych takich jak m. in. „Festiwal im. Philippa i Xavera Scharwenków” w Szamotułach, „Dni Muzyki Feliksa Mendelssohna”, Międzynarodowy Festiwal Chopinowski w Dusznikach – Zdroju, Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych „Duettissimo” w Krakowie, Międzynarodowy Festiwal „Muzyka w Starym Krakowie”, Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych „SILESIA” w Katowicach, „Krakowska Jesień Muzyczna”, cykl koncertowy „Środa Młodych” w Sali Kameralnej NOSPR-u w Katowicach. Jest członkiem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów.

***

fot. Piotr Markowski

ANNA WIELGUS-NOWAK
Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie

Pianistka, kameralistka. Ukończyła Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie fortepianu Marioli Cieniawy-Puchały oraz kameralistyki w klasie Bartłomieja Kominka. Swoje umiejętności doskonaliła w Hochschule für Musik und Theater w Rostocku w mistrzowskiej klasie Hansa-Petera i Volkera Stenzl. Obecnie jest również doktorantką w swojej Alma Mater.

Jest laureatką wielu prestiżowych nagród, m.in: Grand Prix oraz I nagroda na 6th International Four Hands Competition w Monako, Grand Prix oraz I nagroda w kategorii fortepian na cztery ręce oraz I nagroda w kategorii dwa fortepiany na 29th Roma International Piano Competition, III nagroda na Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych Duettissimo, Grand Prix oraz I nagroda na ISCART International Music Competition w Lugano, I nagroda na 5th Manhattan International Music Competition, Grand Prix oraz I nagroda na 3rd Wiener Klassiker Danubia Talents International Online Music Competition, I nagroda na International Moscow Music Competition, I nagroda na Carles & Sofia International Piano Competition, wyróżnienie oraz nagroda specjalna dla najlepszego duetu fortepianowego na I Międzynarodowym Konkursie Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie. Laureatka Programu Stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska (2023). Dwukrotna stypendystka Centrum Edukacji Artystycznej.

Brała udział w wielu kursach mistrzowskich gry solowej i kameralistyki, które prowadzili między innymi: Andrzej Jasiński, Anna Malikova, Olga Łazarska, Paul Badura-Skoda, Jonathan Aner, Pascal Le Corre, Hans-Peter Stenzl, Volker Stenzl, Edward Turgeon i Anne Louise-Turgeon.

Pianistka prowadzi ożywioną działalność artystyczną w kraju jak i zagranicą. Koncertowała w Polsce, Włoszech, Niemczech, Monako, Luksemburgu, Izraelu i Kuwejcie. Od 2018 współtworzy z Grzegorzem Nowakiem duet fortepianowy Novi Piano Duo. W ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego “Kultura w sieci”, współpracowała z Europejskim Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, wytwórnią fonograficzną DUX oraz Agencją Presto dokonując nagrań dzieł polskich kompozytorów okresu neoklasycyzmu – Witolda Lutosławskiego, Romana Palestra ora Henryka Mikołaja Góreckiego. W grudniu 2021 ukazał się debiutancki album płytowy Novi Piano Duo z dziełami na duet fortepianowy Romana Maciejewskiego.

Jest prezesem zarządu Stowarzyszenia Przestrzenie Kultury, dyrektorem artystycznym Międzynarodowych Mistrzowskich Kursów Pianistycznych “Przestrzenie Kultury” w Kielcach oraz dyrektorem artystycznym cyklu koncertów “Konteksty Pianistyki”.