Pokaż więcej opcji Schowaj więcej opcji

TERMINY KURSÓW:
26.08.-01.09.2024

Gośka Isphording – klawesyn współczesny


fot. Monika Rokicka

Ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie oraz Królewskie Konserwatorium w Hadze. Swoje umiejętności doskonaliła również podczas studiów mistrzowskich pod kierunkiem Annelie de Man w Konserwatorium w Amsterdamie i Elżbiety Chojnackiej w Mozarteum w Salzburgu. Współpraca z tak wielkimi autorytetami wyposażyła Isphording w całe spektrum narzędzi wykonawczych, otwierając ją przy tym na eksperymenty z brzmieniem instrumentu.

Artystka specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej, wykorzystując oprócz klawesynu także głos, elektronikę, wideo czy syntezator. Koncertuje solo, z zespołami kameralnymi oraz orkiestrami. Bierze również aktywny udział w projektach teatralnych i multimedialnych. Prawykonała wiele utworów współczesnej muzyki klawesynowej. Wirtuozowską grę, wrażliwość na brzmienie i pomysłowość w kreacji utworów – tak na barokowe kopie, jak współczesne wersje klawesynu – docenili najwięksi kompozytorzy i kompozytorki, pisząc utwory specjalnie dla niej. Swoje dzieła dedykowali Isphording m.in. Yannis Kyriakides, Roderik de Man, Agata Zubel, Aleksandra Gryka, Wojciech Ziemowit Zych, Theo Loevendie, Joe Cutler, Pierre Jodlowski, Hanna Kulenty, Dominik Karski, Cezary Duchnowski czy Andrzej Kwieciński. Na uwagę zasługują zwłaszcza koncerty na klawesyn i orkiestrę napisane przez Kulenty („GG Concerto”, 2009) i Kwiecińskiego („Concerto. Re Maggiore”, 2013) – oba utwory świetnie współgrają z możliwościami wykonawczymi i ekspresją artystki.

Isphording brała udział w najbardziej znaczących konkursach i festiwalach muzyki współczesnej w Polsce i za granicą, np. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (Warszawa), Huddersfield Contemporary Music Festival (Huddersfield), The GAIDA Festival (Wilno), Cutting Edge Festival (Londyn), Festival Internacional de Música Clásica Contemporánea de Lima (Peru), Holland Festival (Amsterdam). W latach 2011-2015 pełniła funkcję dyrektor artystycznej Festiwalu i Konkursu Klawesynowego i Kompozytorskiego Prix Annelie de Man w Amsterdamie; obecnie pełni rolę konsultantki.

Nagrała solową płytę z polską muzyką współczesną „Per Clavicembalo Moderno” (DUX 2008), wzięła też udział w nagraniach utworów na płytach monograficznych i w wielu projektach fonograficznych.

Isphording jest założycielką i członkinią zespołów The Roentgen Connection oraz Ensemble 306. Od 2014 roku jest także członkinią zespołu The Riot Ensemble (Londyn).

Wykłada współczesne techniki klawesynowe w Konserwatorium w Amsterdamie, a gościnnie również w Saragossie, Wiedniu, Brukseli, Groningen oraz Poznaniu i Warszawie.