Konferencja naukowo-artystyczna „Oblicza akordeonu we współczesnej praktyce wykonawczej” ma na celu przedstawienie szerokiego spektrum działań prowadzonych przez współczesnych akordeonistów. Prelegentami będą aktywnie działający na polu koncertowym muzycy pochodzący z różnych europejskich ośrodków akademickich oraz artystycznych (Polska, Niemcy, Słowacja, Litwa). Podczas wydarzenia uczestnicy będą mieli możliwość zapoznać się z aktualnie panującymi trendami i nowopowstającymi kierunkami w obszarze muzyki akordeonowej XXI wieku. Ponadto każdy z prelegentów będzie uczestniczył w koncertach towarzyszących sesji naukowej (Koncert Prawykonań Utworów Akordeonowych, Koncert solowo-kameralny), co będzie stanowić artystyczne dopełnienie prezentowanych przez nich treści. Konferencja naukowo-artystyczna będzie stanowić przestrzeń do poruszania nowych, ciekawych i nurtujących tematów, wymiany doświadczeń, a także do prezentowania różnego rodzaju inicjatyw służących rozwojowi dyscypliny.
6 października 2020, godz. 8.30 -12.00
Prezentacje ONLINE
– 8:30-9:00 – dr Wiesław Ochwat (Akademia Muzyczna w Krakowie) – Akordeon + komputer. Wpływ mediów cyfrowych na współczesną twórczość akordeonową.
– 9:00-9:30 – dr Maciej Zimka (Akademia Muzyczna w Krakowie) – Akordeon w muzyce kameralnej na przykładzie własnej twórczości.
– 9:30-10:00 – Alena Budziňáková-Palus (Słowacja) – Akordeon w twórczości Petera Machajdíka.
– 10:00-10:30 – dr Grzegorz Palus (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie) – Nowe kierunki rozwoju literatury akordeonowej zainicjowane dzięki działalności Mogensa Ellegaarda.
– 10:30-11:00 – Martynas Levickis (Litwa) – ComposerPlus – pozyskiwanie nowej literatury akordeonowej. Przedstawienie i omówienie autorskiego projektu kursów kompozytorskich.
– 11:00-11:30 – dr hab. Rafał Łuc (Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu) – Przegląd literatury na akordeon i altówkę dedykowanej Duo van Vliet.
– 11:30-12:00 – dr Maciej Frąckiewicz (Hochschule für Musik Detmold, Niemcy) – Rola artysty-wykonawcy w procesie powstawania współczesnej literatury akordeonowe.
6 października 2020, Kościół św. Katarzyny
ul. Augustiańska 7, Kraków, godz. 18.00
VII Koncert Prawykonań Utworów Akordeonowych
Maciej Zimka (*1989) – The Fall #3 na kwintet akordeonowy (2020)
Monika Szpyrka (*1993) – Unhelpful Thinking Styles na altówkę, akordeon, audio- playback i projekcję świetlną (2020, Zamówienie Fundacji KOMPOPOLEX, Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie”)
Paweł Hendrich (*1979) – Dualabilis na dwa akordeony i elektronikę (2019)
Edward Bogusławski (1940-2003) – Musica per 2 accordeoni (1990)
Renāte Stivriņa (*1985) – Bel far niente na dwa akordeony i trio stroikowe (2020)
Tadeusz Wielecki (*1954) – Dalsze ciągi na akordeon solo (2020)
Joshua Brown (*1989) – Mosaico II na akordeon solo (2020)
Maciej Zimka (*1989) – Perpetuum mobile na mezzosopran i akordeon do tekstu Bożeny Boba-Dyga (2020)
Paweł Malinowski (*1994) – And it rose and it fell, and pulsed like a wave na akordeon, altówkę i elektronikę (2020, Dofinansowano ze środków Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS)
Maciej Frąckiewicz – akordeon
Rafał Łuc – akordeon
Martynas Levickis – akordeon
New Accordion Quintet:
Grzegorz Palus – akordeon
Alena Budziňáková – akordeon
Mateusz Dudek – akordeon
Duo Accosphere:
Grzegorz Palus – akordeon
Alena Budziňáková – akordeon
Ian Anderson – altówka
Magdalena Kulig – mezzosopran
Krakowskie Trio Stroikowe:
Marek Mleczko – obój
Roman Widaszek – klarnet
Paweł Solecki – fagot
7 października, Kościół św. Marcina
ul. Grodzka 58, Kraków, godz. 18.00
Koncert solowo-kameralny
Peter Machajdík (*1961) – Vanishing na dwa akordeony i organy (2020) (prawykonanie)
Dariusz Przybylski (*1984) – Sonata da chiesa (2012)
Anatolij Kusjakow (1945-2007) – VI Sonata „Witraże i klatki katedry św. Pawła w Münster” na akordeon solo op. 42 (2003)
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Partita c-moll BWV 826
Edward Sielicki (*1956) – Sonata
Martynas Levickis (aranżacja) Litewskie pieśni ludowe:
Šiū Namo
Palinko Liepa šalia kelio
Rūta Žalioj
Beauštanti aušrelė)
Efrem Potgaits (*1949) Sonata No. 1
Peter Maxwell Davis (1934-2016) “Farewell to Stromness” (2004)
Fryderyk Chopin (1810-1849) Walc op. 64 nr 2
Koncert dofinansowany przez słowacką organizację „Fond na podporu umenia”
Duo Accosphere:
Grzegorz Palus – akordeon
Alena Budziňáková – akordeon
Maciej Frąckiewicz – akordeon
Martynas Levickis – akordeon
Wacław Golonka – organy