Pokaż więcej opcji Schowaj więcej opcji

Paweł Riess i dr Martyna Zakrzewska


Z radością informujemy, że Paweł Riess i dr Maryna Zakrzewska otrzymali II nagrodę oraz wyróżnienie na I Ogólnopolskim Konkursie Polskiej Muzyki Altówkowej im. Zbigniewa FriemanaBydgoszczy, w dniach 11-12 kwietnia 2022 r.

Paweł Riess – doktorant realizujący kształcenie w Szkole Doktorskiej pod opieką promotor prof. dr hab. Bogusławy Hubisz-Sielskiej zdobył II nagrodę.

Akompaniatorka dr Martyna Zakrzewska otrzymała dyplom dla wyróżniającej się pianistki Konkursu.


fot. Grzegorz Łyko, lykografia.pl

Paweł Riess – Student Szkoły Doktorskiej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Absolwent klasy altówki dr hab. Bogusławy Hubisz-Sielskiej, a także studiów licencjackich z dyrygentury w klasie dra hab. Macieja Tworka oraz z teorii muzyki na tej samej uczelni. Uczestnik i alumnus Lucerne Festival Academy. Dokształcał się pracując pod kierunkiem m. in. Emile Cantora, Krzysztofa Chorzelskiego, Ewy Guzowskiej, Jerzego Kosmali, Wolfganga Klosa, Louise Lansdown, Johna Pickforda Richardsa i JACK String Quartet.

Laureat stypendium twórczego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2021 r., stypendium MKiDN „Kultura w sieci” w 2020 r., stypendium artystycznego im. Maćka Olbrychta w 2012 r. W lutym 2016 roku otrzymał I nagrodę na II Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Toruniu. W 2019 roku otrzymał nagrodę rektora Akademii Muzycznej w Krakowie oraz wyróżnienie na 3. Międzyuczelnianym Konkursie Altówkowym w Szczecinie. W 2022 roku otrzymał II nagrodę w kategorii open na I Ogólnopolskim Konkursie Altówkowym Muzyki Polskiej im. Zbigniewa Friemana w Bydgoszczy. Od 2021 roku jest altowiolistą Orkiestry Opery Śląskiej w Bytomiu. Ponadto w 2020 roku współpracował regularnie z Janáček Philharmonic Orchestra w Ostrawie.

Założyciel zespołów: Fitelberg Quartet oraz Farve Ensemble. W latach 2016-2022 był altowiolistą Pan Ton String Quartet, którego projekty zaowocowały współpracą z artystami takimi jak David Krakauer, Ismail Lumanovski czy Vincent Beer-Demander. Gościnnie współpracuje także z Teatrem Starym im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, a także z zespołami: Spółdzielnią Muzyczną Contemporary Ensemble oraz InfraArt Chamber Orchestra. Jako solista koncertował z Orkiestrą Teatru Wielkiego w Poznaniu w ramach 46. Międzynarodowego Kongresu Altowiolowego. Swoje doświadczenie instrumentalne łączy także z zamiłowaniem do aranżacji, kompozycji oraz opracowywania materiałów nutowych.

 

fot. Serwis Sinfonia Varsovia

Dr Martyna Zakrzewska – pianistka, solistka i kameralistka specjalizująca się w wykonawstwie muzyki współczesnej, doktorka sztuki. Wykładowczyni naszej uczelni.

Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku pięciu lat w Państwowej Szkole Muzycznej w Raciborzu, kontynuowała w Rybniku. Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dra hab. Mariusza Sielskiego i dr Mileny Kędry. W 2014 roku przystąpiła także do studiów Neue Klavier Musik w Hochschule für Musik und Tanz w Kolonii w klasie prof. Pierre’a-Laurenta Aimarda i prof. Davida Smeyersa; w roku 2017 została absolwentką tej uczelni. W 2021 roku z wyróżnieniem obroniła pracę doktorską Pianista wobec literatury fortepianowej od awangardy lat 60. XX wieku do współczesności: role i tropy słyszenia.

Zdobywczyni nagrody specjalnej w X Konkursie Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców w Radziejowicach i II nagrody na 23. Concorso Luigi Nono. Laureatka Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stypendium Prezydenta Miasta Krakowa. W latach 2013–2015 była członkinią European Workshop for Contemporary Music, z którym koncertowała podczas Międzynarodowych Letnich Kursów Muzyki Nowej w Darmstadt i w ramach festiwalu „Warszawska Jesień”. W Kolonii miała okazję współpracować z zespołem Musikfabrik, czego efektem był koncert w Universität der Künste w Berlinie. Jako solistka występowała m.in. na Uniwersytecie Muzycznym w Grazu, w WDR, Deutschlandfunk, Filharmonii Lwowskiej, Filharmonii Świętokrzyskiej, Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

Wystąpiła na wielu festiwalach: Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, MUSICA MODERNA, Audio Art, aXes, ELEMENTI, Acht Brücken, 7 Nurtów, NeoArte, Mosty, TRZY-CZTE-RY. Współpracowała z takimi dyrygentami, jak Rüdiger Bohn, Marek Moś, Jose Luis Castillo. Dokonywała prawykonań utworów m.in. Piotra Peszata, Camille van Lunen, Andrzeja Kwiecińskiego, Artura Zagajewskiego, Cezarego Duchnowskiego, Joanny Woźny, Jarosława Płonki, Jacka Sotomskiego, Marty Śniady.

Uczestniczyła w kursach pianistycznych prowadzonych m.in. przez Aleksieja Orłowieckiego, Nicolasa Hodgesa, Benjamina Koblera, Sebastiana Berwecka, Macieja Grzybowskiego, Ensemble Musikfabrik, Ensemble Modern, ensemble recherche. Czynnie uczestniczyła w impuls Academy, Internationale Ferienkurse für Neue Musik, Ostrava Days oraz Stockhausen-kurse Kürten. W trakcie studiów w Kolonii zdobyła również doświadczenie w zakresie dyrygentury i improwizacji, pracując pod okiem prof. Paula Alvaresa.

Od 2014 roku współtworzy zespół Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble. Od 2018 roku pracuje również w duecie z pianistką Marlies Debacker. W 2020 roku premierę miał jej autorski projekt Formy żeńskie, poświęcony żeńskiemu wykonawstwu twórczości współczesnych kompozytorek.