1946 – 1979
1946 – 1952
Pierwszy Rektor – prof. Zbigniew Drzewiecki, wybitny pianista
Rozwój uczelni i ukształtowanie struktury do dziś obowiązującej.
- Początkowo zajęcia odbywały się przy ul. Basztowej 8 i 9. Następnie uczelnia przeniesiona została do budynku przy ul. Warszawskiej 24 (1948), zaś po trzech latach – do gmachu przy ul. Starowiślnej (Bohaterów Stalingradu) – 1951.
- Cztery wydziały: I (sekcje kompozycji, teorii i dyrygentury), II instrumentalny, III wokalny, IV pedagogiczny.
- Z inicjatywy Włodzimierza Kaczmara powstała sekcja operowa przy Wydziale Wokalnym.
1952 – 1955
Rektor – prof. dr Stefania Łobaczewska, wybitny muzykolog
- Rozwój sekcji operowej. Wykonanie dzieł operowych: fragmentów Strasznego Dworu, Rigoletta, Fausta, Halki oraz Traviaty i Eugeniusza Oniegina w całości.
- Zarządzeniem Ministra Kultury i Sztuki wprowadzona została aspirantura – trzyletnie studium połączone z państwowym stypendium, umożliwiającym uzdolnionym studentom dalszy rozwój artystyczny. (1952)
- Zorganizowany przez Koło Naukowe zjazd studenckich kół naukowych połączony z sesją dotyczącą problematyki upowszechnienia muzyki. (1955)
1955 – 1964
Rektor – prof. Bronisław Rutkowski, wybitny organista, propagator muzyki
- Wprowadzenie pracy zespołowej w postaci siedmiu katedr (w tym Międzyuczelnianej Katedry Organów o zasięgu ogólnopolskim).
- Powstanie sekcji B na Wydziale Wychowania Muzycznego – dla kształcenia czynnych nauczycieli w trybie wieczorowym.
- Organizacja spotkań z muzykami zagranicznymi takimi jak: N. Boulanger, K. Regamey, A. Rubinstein, W. Małcużyński, L. Nono, V. Smetaček, J. Chailley, Ting Shan-te, P. Czuchna, I. Bełza, B. Latoszyński, N. Slonimsky i in.
- Uczelnia otrzymałą na powrót odrestaurowaną aulę Florianka przy ul. Basztowej (1956); w 1959 oddano w niej do użytku nowe organy (W. Biernacki, 30 głosów).
- Ustawa z 1962 roku nadała PWSM pełnię praw akademickich.
- Powstanie Zakładu Akustyki Muzycznej. (1962)
1964 – 1966
Rektor – prof. Eugenia Umińska, wybitna skrzypaczka
- Powstanie orkiestry uczelnianej, której prowadzenie objął doc. Krzysztof Missona. (1965)
- Sesja naukowa poświęcona społecznym przemianom funkcji muzyki. (1965)
- Przygotowywanie publikacji pedagogicznych, wydawanych następnie w Polskim Wydawnictwie Muzycznym.
1965
Ustanowienie corocznego festiwalu Dni Muzyki Organowej we współpracy z Krakowską Filharmonią.
1966 – 1969
Rektor – prof. Jan Hoffman, wybitny pianista
- „Wieczory Muzyczne” – cykl koncertów w wykonaniu studentów.
- Sukcesy artystyczne chóru, orkiestry i solistów – studentów krakowskiej PWSM (m.in.Symfonia klasyczna Prokofiewa i Requiem Mozarta w Filharmonii Narodowej).
- Wykłady otwarte dla studentów prowadzone przez wybitnych przedstawicieli świata nauki.
1966
Powstanie Podyplomowego Studium Edytorstwa Muzycznego działającego pod kierunkiem prof. M. Tomaszewskiego.
1969 – 1972
Rektor – prof. Józef Chwedczuk, wybitny organista
- Powstanie Studium Języków Obcych. (1970)
- Cykl comiesięcznych koncertów studenckich „Estrada Młodych Muzyków”. (1971)
- Sesja naukowa poświęcona problematyce organowej z okazji jubileuszu prof. Chwedczuka. (1972)
1970 – 1983
Współorganizacja Konkursu im. Jana Kiepury.
1972 – 1987
Rektor – prof. dr h.c. Krzysztof Penderecki, kompozytor
- Powstanie Studia Muzyki Elektroakustycznej. (1974)
- Powstanie Zakładu Analizy i Interpretacji Muzyki. (1975)
- Współorganizacja Festiwalu „Młodzi Muzycy Młodemu Miastu” w Stalowej Woli. (1975 – 1979)
- Organizacja Spotkań Muzycznych w Baranowie Sandomierskim. (1976 – 1981)