Duettissimo (II)
W dniach 25 kwietnia – 13 maja Katedra Kameralistyki po raz kolejny aktywnie włącza się w życie naukowo-artystyczne Akademii Muzycznej w Krakowie. Filharmonia Krakowska, Aula Florianka, Sala Koncertowa i Sala Kameralna będą arenami sesji naukowej „Duet fortepianowy w muzyce polskiej. Roman Maciejewski in Memoriam.” oraz ilustrującymi sesję koncertami. Wystąpią przede wszystkim pianiści pracujący w Katedrze Kameralistyki – wszakże to Katedra Kameralna jest odpowiedzialna za prowadzenie przedmiotu Duet Fortepianowy – ale również zaproszeni goście. Znakomity duet fortepianowy Genova/Dymitrov oraz Profesor Geoffrey Jennings Haydon uświetnią nasze przedsięwzięcie, a prowadzone przez nich kursy mistrzowskie pozwolą naszym studentom na kontakt z innym spojrzeniem na tę tak bardzo trudną i specyficzną formację kameralną jaką jest duet fortepianowy.
Celem sesji naukowej i towarzyszącym jej koncertów jest podkreślenie istotnej roli duetu fortepianowego w muzyce kameralnej oraz przywrócenie świetności tej nieco zapomnianej i często z przymrużeniem oka traktowanej formacji. Poprzez cykl wykładów i koncertów, mamy nadzieję na zainteresowanie studentów nowym i niezwykle bogatym i atrakcyjnym repertuarem na ten skład kameralny.
PROLOG SCHUBERTOWSKI
Franz Schubert (1797-1828)
Allegro a-moll D.947 „Lebensstürme”
Markijan Ivashkevych, Oleksiy Vorobets – fortepiany
Fantazja c-moll D.48 (Grande Sonata)
Justyna Kapusta, Maria Dziedzic – fortepiany
Fantazja G-dur D.1
Renata Żełobowska – Orzechowska, Anna Dębowska – Jaroszek – fortepiany
Fantazja g-moll D.8
Anna Dudkiewicz, Magdalena Wojtczak – fortepiany
Fantazja f-moll D.940
Danuta Mroczek – Szlezer, Jacek Tosik – Warszawiak – fortepiany
KONCERT INAUGURACYJNY
Claude Debussy (1862-1918) – En blanc et noir
I. Avec emportement
II. Lent. Sombre
III. Scherzando
Darius Milhaud (1892-1974) – Scaramouche op. 165b
I. Vif
II. Modéré
III. Brasileira
George Gershwin (1898-1937) – Fantazja Porgy & Bess, arr. Percy Grainger
***
Robert Schumann (1810-1856) – Bilder aus Osten, 6 Impromptus, op.66
I. Lebhaft
II. Nicht schnell und sehr gesangvoll zu spielen
III. Im Volkston
IV. Nicht schnell
V. Lebhaft
VI. Reuig andächtig
Maurice Ravel (1875-1937) – La Valse, Poème chorégraphique
Genova & Dimitrov Piano Duo
KONFERENCJA NAUKOWA
„Polski duet fortepianowy. Roman Maciejewski in memoriam.”
Prof. dr hab. Leszek Polony
Muzyczne intermezzo:
Juliusz Zarębski
Z polski (A travers Pologne) op. 23
Anna Łakomy, Aleksandra Byrska – fortepiany
KONCERT
Claude Debussy (1862-1918) – Petite Suite
I. En bateau (Sailing): Andantino
III. Menuet: Moderato
IV. Ballet: Allegro giusto
Sergiej Prokofiew (1891-1953) – Marsz z opery „Miłość do trzech pomarańczy”
Jonasz Kluza, Mateusz Półtorak – fortepiany
Francis Poulenc (1899-1963) – Elégie
Myrosław Skoryk (ur. 1938 r.) – „Kankan ze starej płyty winylowej” z cyklu „Trzy ekstrawaganckie utwory”
Romuald Twardowski (ur. 1930 r.) – Improvvisazione e toccata
Karolina Kisiak, Alicja Gura – fortepian
***
Carlos Guastavino (1912-2000) – Tres Romances Argentinos op. 2
I. Las Niñas de Santa Fe
II. Muchacho Jujeño
III. Baile en Cuyo
Siergiej Rachmaninow (1873-1943) – Fantasie tableaux op. 5
I. Barcarolle. Allegretto
II. La nuit… L’amour… Adagio sostenuto (The night…the love…)
III. Les Larmes. Largo di molto (The Tears)
IV. Pâques. Allegro maestoso (Easter)
Appasionato Piano Duo
Dominika Grzybacz, Klara Kraj – fortepiany
***
Roman Maciejewski (1910-1998) – Negro Spirituals
I. Deep River
II. I Want to be Ready
III. Listen to the Lambs
IV. Sometimes I Feel like a Motherless Child
Darius Milhaud (1892-1974) – Scaramouche op.165b
I. Vif
II. Modéré
III. Brasileira
Jacek Tosik – Warszawiak, Geoffrey Jennings Haydon (USA) – fortepiany
KONCERT
Maurice Ravel (1875-1937) – Rapsodie espagnole
I. Prelude a la nuit
II. Malaguena
III. Habanera
IV. Feria
Georges Bizet (1838-1875) – Jeux d’enfants op. 22
I. L’escarpolette (The swing)
II. La toupie (The top)
III. La poupée (The doll)
IV. Les chevaux de bois (The hobby-horses)
V. Le volant (Battledore and shuttlecock)
VI. Trompette et tambour (Trumpet and drum)
VII. Les bulles de savon (Soap bubbles)
VIII. Les quatre coins (Puss in the corner)
IX. Colin-maillard (Blind Man’s Bluff)
X. Saute-mouton (Leap-frog)
XI. Petit mari, petite femme (Little husband, little wife)
XII. Le bal (The ball)
Michał Dziad, Milena Kędra – fortepiany
***
George Gershwin (1898-1937)
„Rhapsody in blue”
„An American in Paris”, arr. Sławomir Cierpik
Monika Wilińska – Tarcholik, Sławomir Cierpik – fortepiany
KONCERT
Claude Debussy (1862-1918) – Petite suite
I. En bateau (Sailing): Andantino
II. Cortège (Retinue): Moderato
III. Menuet: Moderato
IV. Ballet: Allegro giusto
Francis Poulenc (1899-1963) – Sonata Piano à Quatre Mains
I. Prelude
II. Rustique
III. Final
Mateusz Perz, Guillermo Rodríguez Rodríguez – fortepiany
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) – Sonata D – dur na 4 ręce, KV 381
I. Allegro
II. Andante
III. Allegro molto
Robert Schumann (1810-1856) – Bilder aus Osten, 6 Impromptus, op.66
I. Lebhaft
II. Nicht schnell und sehr gesangvoll zu spielen
III. Im Volkston
IV. Nicht schnell
V. Lebhaft
VI. Reuig andächtig
Maria Słysz, Faustyna Krajewska – fortepiany
Franz Schubert (1797-1828) – Fantazja f-moll D.940
Aleksandra Biśta, Julia Kukuczka – fortepiany
KONCERT
Ignacy Jan Paderewski (1860-1941) Album tatrzańskie op. 12
Allegro con brio (W murowanej piwnicy)
Andantino molto espressivo (Dziewczyno kocham Cię)
Allegro con moto (Za górami za lasami)
Allegro maestoso. Vivace grazioso (Hej idę w las)
Allegretto. Andantino
Allegro ma non troppo
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Koncert c-moll BWV 1060 na dwa fortepiany
Antonín Dvorák (1841-1904)
Serenada E-Dur op. 22 na orkiestrę smyczkową
EMES Piano Duo:
Małgorzata Zdebska, Anna Włodarczyk – fortepiany
Orkiestra Festiwalowa
Jakub Chrenowicz – dyrygent
* * *
Astor Piazzolla (1921-1992) arr. P. Ziegler
Milonga del Angel
Adios Nonino
Libertango
Ivo Josipović (*1957)
Dernek na dwa fortepiany, perkusję i orkiestrę kameralną\
Wojciech Kilar (1932-2013)
Orawa na kameralną orkiestrę smyczkową
Chopin Piano Duo:
Anna Boczar, Bartłomiej Kominek – fortepiany
Jan Pilch, Maciej Hałoń – perkusja
Orkiestra Festiwalowa
Jakub Chrenowicz – dyrygent
KONCERT
Juliusz Zarębski (1854-1885) – À travers Pologne, danses et mélodies, op. 23
I. Chant du départ (Śpiew pożegnalny)
II. Le mal du pays (Tęsknota za Ojczyzną)
III. Mazurka
IV. Cracovienne
V. Kołomyjka
VI. Cracovienne
VII. Dumka (Rêverie)
Manuel Infante (1883-1958) – Tańce andaluzyjskie
I. Ritmo
II. Sentimento
III. Grazia (El vito)
Michał Dorman, Manuel Casares Gestal – fortepiany
***
Ignacy Jan Paderewski (1860-1941) – Album Tatrzańskie op. 12
I. Allegro con brio (W murowanej piwnicy)
II. Andantino molto espressivo (Dziewczyno kocham Cię)
III. Allegro con moto (Za górami za lasami)
IV. Allegro maestoso. Vivace grazioso (Hej idę w las)
V. Allegretto. Andantino
VI. Allegro ma non troppo
Roman Maciejewski (1910-1998)
Mazurek
Tarantella
Kołysanka
Oberek
Mateusz Kurcab, Michał Rot – fortepiany
KONCERT FINAŁOWY
Richard Wagner (1813-1883) – Idylla Zygfryda WWV 103
Carl Czerny (1791-1857) – Koncert fortepianowy C-dur na cztery ręce i orkiestrę op. 153
I. Allegro con brio
II. Adagio espressivo
III. Rondo alla Polacca. Vivace
Justyna Danczowska, Lech Napierała – fortepiany
Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Krakowie
Stanisław Rzepiela – dyrygent
***
Stanisław Rzepiela (ur. 1993 r.) – Δημήτηρ (Demeter)
Wykonawcy:
Demeter – Olga Demeter
Persefona – Wiktoria Zawistowska
Hades – Piotr Kalina
Hermes – Tomasz Schimscheiner
Helios – Aleksander Kopański
Kinesis Contemporary Dance Company
Zespół Wokalny „Przestrzeń Głosu”
Joanna Wójtowicz – przygotowanie chóru
Piotr Rysiewicz, Łukasz Szeląg – instrumenty etniczne
Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Krakowie
Anna Zwiefka – reżyseria
Angelo Egarese – choreografia
Kamila Sudoł – scenografia
Stanisław Rzepiela – dyrygent
Organizator:
Katedra Kameralistyki
Katedra Dyrygentury
Katedra Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego