Duettissimo (I)
Szanowni Państwo!
W dniach 26-29 kwietnia Katedra Kameralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie organizuje sesję naukową pt. Duet Fortepianowy – Przyszłość czy przeżytek. Wydarzenie to wpisuje się w działalność naukowo-artystyczną jednostki, której celem jest popularyzacja literatury muzycznej m.in. napisanej na duet fortepianowy, tradycyjnej i nowoczesnej, od gatunków klasycznych po eksperymentalne próby łączenia mediów pozornie odległych.
Celem sesji naukowej i towarzyszących jej koncertów jest podkreślenie istotnej roli duetu fortepianowego w muzyce kameralnej oraz przywrócenie świetności, tej nieco zapomnianej
i często z przymrużeniem oka traktowanej formacji. Poprzez cykl wykładów i koncertów, mamy nadzieję zainteresować publiczność niezwykle bogatym i atrakcyjnym repertuarem.
Podczas koncertów wystąpią pianiści Katedry Kameralistyki, ich studenci, a także zaproszeni goście. Szczególnej uwadze pragniemy polecić koncert inauguracyjny z udziałem duetu fortepianowego Duo Miroirs – Antonello D’Onofrio / Claudio Soviero – to artyści autorytatywni, którzy swoją obecnością, warsztatem i doświadczeniem zaoferować mogą wyjątkową lekcję muzycznej kreacji scenicznej.
Odczyty, podczas których prelegentami będą zarówno pracownicy Katedry jak i prof. Barbara Halska z UMFC w Warszawie – uznana pianistka, pomysłodawca i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Konkursu Duetów Fortepianowych w Białymstoku, nadadzą wydarzeniu naukowy kontekst.
Serdecznie zapraszamy wykładowców i studentów Akademii Muzycznej w Krakowie oraz wspaniałą publiczność innych społeczności uniwersyteckich i instytucjonalnych miasta Krakowa.
dr hab. Bartłomiej Kominek
dr Łukasz Dębski
dr Michał Dziad
KONCERT INAUGURACYJNY
Maurice Ravel (1875-1937) Rapsodie Espagnole
G. Lupis / Duo Miroirs
8 Variations, One Crazy, on Ah! Vous dirai-je-Maman
Maurice Ravel Ma mere I’Oye
Maurice Ravel Valses nobles et senttimentales
Francis Poulenc (1899-1963) Sonata for piano 4 Hands
Alfredo Casella (1883-1947) War Pages op. 25b
Miroirs Duo – Antonello D’Onofrio, Claudio Soviero – fortepiany
KONCERT
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Sonata D-dur na 4 ręce, KV 381
Allegro- Andante- Allegro molto
Renata Żełobowska-Orzechowska, Anna Dębowska-Jaroszek – fortepiany
Franz Schubert (1797-1828)
Fantazja f-moll na 4 ręce, D 940
Chopin Piano Duo
Anna Boczar, Bartłomiej Kominek – fortepiany
Juliusz Zarębski (1854-1885)
A trawers a Pologne na fortepian na 4 ręce
Małgorzata Strzelczyk, Anna Młynarczyk – fortepiany (klasa dra hab. Bartłomieja Kominka)
Igor Strawiński (1882-1971)
Święto wiosny na fortepian na 4 ręce
Monika Wilińska-Tarcholik, Sławomir Cierpik – fortepiany
KONCERT
Jan Sebastian Bach (1685-1750) Passacaglia c-moll BWV 582 (opracowanie na fortepian na 4 ręce Max Reger)
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) Allegro brillante na fortepian na 4 ręce op. 92
Anna Wielgus, Michał Chrobak – fortepiany (klasa dra hab. Sławomira Cierpika)
Maurice Ravel (1875-1937) Ma mère l’ oye
Piotr Czajkowski (1840-1893) The Nutcracker Suite op. 71a
(transkrypcja na 2 fortepiany – Nicolas Economou)
- Ouverture miniature. Allegro giusto
- Danses caractéristiques:
- a) Marche. Tempo di marcia viva
- b) Danse de la Fée-Dragée. Andante ma non troppo
- c) Danse russe. Trépak. Tempo di Trepak, molto vivace
- d) Danse arabe. Allegretto
- e) Danse chinoise. Allegro moderato
- f) Danse des mirlitons. Moderato assai
- Valse des fleurs. Tempo di Valse
Justyna Danczowska, Paweł Kubica – fortepiany
- Pavane de la Belle au bois dormant
- Petit Poucet
- Laideronnette, Impératrice des Pagodes
- Les entretiens de la Belle et de la Bête
- Le jardin féerique
Roksana Florczyk, Michał Dorman – fortepiany (klasa prof. Danuty Mroczek-Szlezer)
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Sonata D-dur na dwa fortepiany KV 448
Aleksander Tansman (1897-1986) Carnival Suite na dwa fortepiany
Danuta Mroczek-Szlezer, Jacek Tosik-Warszawiak – fortepiany
KONCERT FINAŁOWY
Francis Poulenc (1899-1963) Koncert na 2 fortepiany i orkiestrę (wersja na 2 fortepiany)
Klara Kraj, Dominika Grzybacz – fortepiany (klasa dra hab. Bartłomieja Kominka)
Camille Saint-Saëns(1835-1921) Le carnaval des animaux
I Introduction et marche Royale du lion (Wstęp i marsz królewski lwa)
II Poules et coqs (Kury i koguty)
III Hémiones (Kułany)
IV Tortues (Żółwie)
V L’éléphant (Słoń)
VI Kangourous (Kangury)
VII Aquarium (Akwarium)
VIII Personnages à longues oreilles (Osobistości z długimi uszami)
IX Le coucou au fond des bois (Kukułka w głębi lasu)
X Volière (Ptaszarnia)
XI Pianistes (Pianiści)
XII Fossiles (Skamieliny)
XIII Le cygne (Łabędź)
XIV Final (Finał)
Michał Dziad, Łukasz Dębski – fortepiany
Karolina Ganczar – skrzypce
Piotr Mitka – skrzypce
Celina Baran – altówka
Jacek Dubis – wiolonczela
Jan Nowicki – kontrabas
Luiza Zegadło – flet
Izabela Żurczak – klarnet
Jakub Frączek – perkusja
Organizator: Katedra Kameralistyki