SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA PROGRAMOWE
SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA
JAZZ I MUZYKA IMPROWIZOWANA
Od kandydatów na studia I stopnia wymagane są wiedza z zakresu teorii muzyki oraz umiejętności warsztatowe na poziomie ukończonej szkoły muzycznej II stopnia.
Studia I stopnia
Egzamin dwuetapowy – do drugiego etapu przystępują kandydaci, którzy zdali etap pierwszy.
Dla jazzowych specjalności instrumentalnych:
Etap I.
Egzamin kierunkowy
egzamin z gry na instrumencie – praktyczny (repertuar jazzowy należy wykonać z pamięci)
Egzamin uzupełniający
rozmowa kwalifikacyjna – egzamin ustny
Kandydaci mogą wystąpić z towarzyszeniem własnej sekcji rytmicznej lub sekcji rytmicznej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, po uprzednim dostarczeniu materiałów nutowych.
Etap II.
Egzaminy uzupełniające (dot. wszystkich specjalności instrumentalnych)
- czytanie a vista – egzamin praktyczny;
- egzamin klauzurowy (samodzielne przygotowanie wskazanego utworu) – praktyczny;
- kształcenie słuchu – egzamin ustny.
Dla specjalności aranżacja i kompozycja jazzowa:
Etap I.
Egzamin kierunkowy
Prezentacja warsztatu kompozytorskiego i aranżerskiego – egzamin ustny
Egzamin uzupełniający
Rozmowa kwalifikacyjna – egzamin ustny
Etap II.
Egzaminy uzupełniające (dot. specjalności aranżacja i kompozycja jazzowa)
- Kształcenie słuchu – egzamin ustny;
- Gra na fortepianie (jeśli fortepian jazzowy nie jest instrumentem podstawowym): wykonanie wybranego utworu jazzowego z improwizacją solo lub z towarzyszeniem sekcji rytmicznej;
- Harmonia – egzamin praktyczny.
Kandydaci mogą wystąpić z towarzyszeniem własnej sekcji rytmicznej lub sekcji rytmicznej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, po uprzednim dostarczeniu materiałów nutowych.
Programy egzaminów praktycznych
dla poszczególnych specjalności instrumentalnych:
Gra na fortepianie
• wykonanie utworu (znaczącej formy*) z zakresu klasycznej literatury fortepianowej na poziomie średniej szkoły muzycznej;
• wykonanie trzech zróżnicowanych utworów w konwencji jazzowej z improwizowanym solo, w tym: jeden na formie bluesa, jeden balladowy (w tempie do 80 bpm), oraz utwór szybki lub w tempie medium w dowolnej stylistyce jazzowej.
Wszystkie utwory wykonane z towarzyszeniem sekcji rytmicznej, w tym 2 powinny być publikowanymi standardami.
* znacząca forma – np. sonata, koncert (lub część), scherzo, ballada lub podobne, bądź cykl małych form (kilka preludiów, inwencji Bacha etc..)
Gra na kontrabasie
• wykonanie trzech utworów w konwencji jazzowej z improwizowanym solo, w tym: jeden na formie bluesa, jeden balladowy (w tempie do 80 bpm), utwór szybki lub w tempie medium w dowolnej stylistyce jazzowej.
Wszystkie utwory w części jazzowej należy wykonać z towarzyszeniem sekcji rytmicznej, w tym 2 powinny być publikowanymi standardami.
Gra na flecie
• wykonanie utworu z zakresu literatury muzyki klasycznej jak: część koncertu lub sonaty, lub jedna etiuda z dowolnego zeszytu „Wybór etiud na flet” Feliksa Tomaszewskiego. Utwór z zakresu literatury klasycznej powinien eksponować umiejętności techniczne i muzykalność kandydata;
• wykonanie trzech utworów w konwencji jazzowej z improwizowanym solo, w tym: jeden na formie bluesa, jeden balladowy (w tempie do 80 bpm), utwór szybki lub w tempie medium w dowolnej stylistyce jazzowej.
Wszystkie utwory w części jazzowej należy wykonać z towarzyszeniem sekcji rytmicznej, w tym 2 powinny być publikowanymi standardami.
Gra na trąbce
• wykonanie jednej etiudy Arban Characteristic Studies (nr. 1 lub nr. 6) w tempie nie wolniejszym niż 60 bpm;
• wykonanie trzech utworów w konwencji jazzowej z improwizowanym solo, w tym: jeden na formie bluesa, jeden balladowy (w tempie do 80 bpm), utwór szybki lub w tempie medium w dowolnej stylistyce jazzowej.
Wszystkie utwory w części jazzowej należy wykonać z towarzyszeniem sekcji rytmicznej, w tym 2 powinny być publikowanymi standardami.
Gra na saksofonie
• wykonanie trzech utworów w konwencji jazzowej z improwizowanym solo: blues, ballada (w tempie do 80 bpm), utwór szybki lub w tempie medium w dowolnej stylistyce jazzowej.
Wszystkie utwory w części jazzowej należy wykonać z towarzyszeniem sekcji rytmicznej, w tym 2 powinny być publikowanymi standardami.
Gra na puzonie
• wykonanie dwóch etiud o zróżnicowanym tempie i charakterze z zeszytu etiud – Melodious Etudes for Trombone – Joannes Rochut (część 1);
• wykonanie trzech utworów w konwencji jazzowej z improwizowanym solo, w tym: jeden na formie bluesa, jeden balladowy (w tempie do 80 bpm), utwór szybki lub w tempie medium w dowolnej stylistyce jazzowej.
Wszystkie utwory w części jazzowej należy wykonać z towarzyszeniem sekcji rytmicznej, w tym 2 powinny być publikowanymi standardami.
Gra na perkusji i instrumentach perkusyjnych
• wykonanie dwóch utworów lub etiud werblowych o różnej stylistyce (klasycznej i rudymentarnej);
• wykonanie trzech utworów w konwencji jazzowej z improwizowanym solo, w tym: jeden na formie bluesa, jeden balladowy (w tempie do 80 bpm), utwór szybki lub w tempie medium w dowolnej stylistyce jazzowej.
Wszystkie utwory w części jazzowej należy wykonać z towarzyszeniem sekcji rytmicznej, w tym 2 powinny być publikowanymi standardami.
Gra na gitarze
• wykonanie trzech zróżnicowanych utworów w konwencji jazzowej z improwizowanym solo, w tym: jeden na formie bluesa, jeden balladowy (w tempie do 80 bpm), oraz utwór szybki lub w tempie medium w dowolnej stylistyce jazzowej.
Wszystkie utwory w części jazzowej należy wykonać z towarzyszeniem sekcji rytmicznej, w tym 2 powinny być publikowanymi standardami.
Co najmniej jeden utwór musi być wykonany w trio z perkusją i kontrabasem bez dodatkowego instrumentu harmonicznego (fortepian).
Gra na gitarze basowej
• wykonanie trzech utworów w konwencji jazzowej z improwizowanym solo, w tym: jeden na formie bluesa, jeden balladowy (w tempie do 80 bpm), utwór szybki lub w tempie medium w dowolnej stylistyce jazzowej.
Wszystkie utwory w części jazzowej należy wykonać z towarzyszeniem sekcji rytmicznej, w tym 2 powinny być publikowanymi standardami.
Gra na skrzypcach
• wykonanie dowolnego utworu z zakresu literatury klasycznej
• wykonanie trzech utworów w konwencji jazzowej z improwizowanym solo, w tym: jeden na formie bluesa, jeden balladowy (w tempie do 80 bpm), utwór szybki lub w tempie medium w dowolnej stylistyce jazzowej.
Wszystkie utwory w części jazzowej należy wykonać z towarzyszeniem sekcji rytmicznej, w tym 2 powinny być publikowanymi standardami.
Program egzaminów praktycznych
dla specjalności aranżacja i kompozycja jazzowa:
Etap I. Egzamin kierunkowy
• Prezentacja trzech utworów, w tym:
– dwóch własnych aranżacji
– jednej własnej kompozycji na dowolny skład instrumentalny.
Aranżacje powinny mieć charakter nawiązujący do stylistyki jazzowej, jedna z nich powinna być aranżacją standardu jazzowego na zespół zawierający sekcję rytmiczną i min. 4 instrumenty dęte. Może to być także aranżacja na Big Band, a druga aranżacją dowolnego utworu w opracowaniu na zespół złożony z sekcji rytmicznej oraz min. 3 całkowicie dowolnych instrumentów (uwzględniając głos ludzki).
Utwory powinny mieć minimalny czas trwania 3 minuty.
Utwory powinny mieć format pełnej partytury (każdy instrument na własnej pięciolinii) w pliku PDF. Dodatkowo należy dołączyć wyciąg z partytury (także PDF). Na egzamin zaleca się przynieść wydrukowane utwory.
Do każdego utworu należy dołączyć nagranie w formacie mp3 (wykonane na żywo bądź jako symulacja komputerowa),
• Gra na instrumencie podstawowym: wykonanie wybranego utworu jazzowego z improwizacją, z towarzyszeniem sekcji rytmicznej;
• Rozmowa kwalifikacyjna — egzamin ustny z elementami znajomości teorii muzyki.
Etap II.
• kształcenie słuchu: ćwiczenia melodyczno-rytmiczno-harmoniczne;
• gra na fortepianie (jeśli nie jest instrumentem głównym): wykonanie wybranego utworu jazzowego z improwizacją solo lub z towarzyszeniem sekcji rytmicznej;
• harmonia: realizacja podanego przebiegu harmonicznego na fortepianie oraz realizacja modulacji oraz innych połączeń akordowych