→ GALERIA ZDJĘĆ, fot. Piotr Markowski

„JAZZ w Akademii” | 17.05.2023


Zapraszamy na kolejny koncert z cyklu „JAZZ w Akademii”. Wystąpią studenci i wykładowcy oraz Big Band Katedry Jazzu pod kierownictwem Wojciecha Groborza. Gośćmi specjalnymi będą: José Manuel Albán Juárez, Szymon Mika, Mateusz Pliniewicz, Nikola Kołodziejczyk, Dominik Wania, Wojciech Fedkowicz.

W programie koncertu, obok standardów jazzowych, znalazły się kompozycje i aranżacje wykładowców i studentów AMKP.

 


Wydarzenie w ramach 4. Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Krzysztofa Pendereckiego, którego mecenasem jest PKN ORLEN.


 

Bilety w cenie: 40zł normalny, 20zł ulgowy.
Studenci i uczniowie wstęp wolny za okazaniem legitymacji.
Bilety dostępne na miejscu godzinę przed koncertem.

 

17 maja 2023, 19:00
Sala Koncertowa AMKP
ul. św. Tomasza 43

Jazz w Akademii

Chick Corea Windows

Filip Gąsiorowski Homeside

Filip Gąsiorowski fortepian
Krzysztof Mysona kontrabas
Tymoteusz Huget perkusja

Jan Kusek Nevermind

Combo jazzowe:
Antoni Blumhoff flet
Bartłomiej Longosz saksofon tenorowy
Dominik Cichy trąbka
Filip Gąsiorowski fortepian
Krzysztof Mysona kontrabas
Tymoteusz Huget perkusja
Joachim Mencel prowadzenie

Michał Jakubczak Constant Journey

John Coltrane 26-2 (arr. Michał Jakubczak)

Michał Jakubczak fortepian
Mikołaj Sikora kontrabas
Artur Małecki perkusja

Wojciech Fedkowicz Baroque

Wojciech Fedkowicz, Jacek Fedkowicz Polish Funk

Wojtek Fedkowicz Noise Trio feat. José Manuel Albán Juárez
Dominik Wania fortepian
Jacek Fedkowicz gitara basowa
Wojciech Fedkowicz perkusja
José Manuel Albán Juárez instrumenty perkusyjne

Mateusz Pliniewicz Walk away, Bauhaus

Mateusz Pliniewicz Quartet:
Mateusz Pliniewicz skrzypce
Nikola Kołodziejczyk fortepian
Marcin Jadach kontrabas
Szymon Madej perkusja

***

Frank Paparelli, Dizzy Gillespie A Night in Tunisia (arr. Michael Philip Mossman)

Michael Philip Mossman Papiro, Cubauza

Wojciech Groborz Long Fama’s Weekend

Big Band AMKP pod kierownictwem Wojciecha Groborza
Goście specjalni:
José Manuel Albán Juárez
Szymon Mika

 


Windows – utwór, który stał się standardem jazzowym. Chick Corea po raz pierwszy dokonał jego nagrania pod tytułem Uph w 1966 roku. Ten sam utwór pojawił się później na składance Inner Space z 1973 roku. W marcu 1967 roku Corea nagrał utwór z zespołem Stana Getza, który znalazł się na albumie Sweet Rain. Rok później Corea nagrał Windows pod własnym nazwiskiem z towarzyszeniem basisty Miroslava Vitouša i perkusisty Roya Haynesa; ta wersja pojawiła się na albumie Circling In z 1975 roku, a także na wydaniu CD Now He Sings, Now He Sobs z 1988 roku.

26-2 – kompozycja muzyczna napisana przez amerykańskiego muzyka jazzowego Johna Coltrane’a. Utwór został nagrany przez Coltrane’a w 1960 roku, a wydany dziesięć lat później przez Atlantic Records na albumie zatytułowanym The Coltrane Legacy z sekcją rytmiczną złożoną z McCoya Tynera na fortepianie, Steve’a Davisa na basie i Elvina Jonesa na perkusji. Sama kompozycja jest kontrafakturą utworu Confirmation Charliego Parkera, z harmonicznymi zmianami. Ta modyfikacja harmoniczna jest powszechnie znana jako Coltrane Changes.

BaroquePolish Funk – kompozycje pochodzące z płyty Distatnt Heroes nagranej przez Wojtek Fedkowicz Noise Trio. Utwory, które znalazły się na drugiej płycie tria kryją w sobie sporo melancholii, nastroju charakterystycznego dla europejskiej tradycji muzycznej. Głównym elementem napędzającym cały album jest ciągła współpraca na linii fortepian – perkusja, która płynnie przelewa się przez całość płyty. Ważnym punktem jest duża oszczędność i operowanie przestrzenią, która w połączeniu ze wspomnianym niepokojem oraz umiejętnym korzystaniem z barw, a także sporą dawką pogłosu, tworzy przyjemny suspens. Elektronika stała się już normalnym elementem współczesnej muzyki jazzowej i Trio korzysta z niej w sposób naturalny, nienachalny.

Walk away – utwór z płyty Warsztat dźwięku Mateusz Pliniewicz Quartet nagranej w 2017 roku i nominowanej do Nagrody Fryderyk w kategorii Jazzowy Debiut Fonograficzny. Walk away charakteryzują liryczne melodie i akustyczna sekcja rytmiczna nawiązująca do motywów muzyki elektronicznej. Bauhaus to powrót do porządku muzyki barokowej i współczesnej dekonstrukcji.

A Night in Tunesia skomponował amerykański trębacz Dizzy Gillespie około 1940–1942 roku. Stał się standardem jazzowym. Jest również znany jako Interlude. Melodia tego utworu została skomponowana przy fortepianie w Kelly’s Stables w Nowym Jorku. Frank Paparelli stał się współautorem w ramach rekompensaty za przygotowanie transkrypcji. A Night in Tunisia był jednym z charakterystycznych utworów bebopowego big bandu Gillespiego.

Papiro – utwór utrzymany w stylistyce mambo pierwotnie skomponowany dla Mario Bauza Orchestra. Tytuł odnosi się do psa Mario, Piro („Para Piro” oznacza „Dla Piro”). Cubauza to kompozycja afro-kubańska. Jest to pierwszy utwór z albumu 944 Columbus z 1993 roku, ostatniego nagrania Mario Bauzy, jednej z najbardziej wpływowych postaci w rozwoju latynoskiego jazzu.

Long Fama’s Weekend – utwór skomponowany przez Wojciecha Groborza na Festiwal Artystyczny Muzyki Akademickiej w 1983 roku. Skład zespołu obejmował osiem instrumentów dętych: dwie trąbki (w miejscu drugiej trąbki saksofon sopranowy), dwa puzony, cztery saksofony, perkusję, kontrabas. Pierwotnie utwór nosił tytuł Very Long Weekend in Świnoujście. Obecny tytuł powstał po wielu latach. Na przestrzeni lat pojawiały się muzyczne modyfikacje utworu. Od wielu lat Long Fama’s Weekend jest używany jako sygnał, znak rozpoznawczy Big-Bandu AMKP.