Pokaż więcej opcji Schowaj więcej opcji

Regulamin Samorządu Studenckiego


REGULAMIN
SAMORZĄDU STUDENCKIEGO
AKADEMII MUZYCZNEJ IM. KRZYSZTOFA PENDERECKIEGO
W KRAKOWIE

Rozdział I Postanowienia ogólne.

§ 1.

1. Samorząd Studencki Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie tworzą wszyscy jej studenci

1. Organy Samorządu Studenckiego są jedynym reprezentantem ogółu studentów Akademii.

2. Samorząd Studencki działa na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r.
Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.)
oraz niniejszego Regulaminu. Samorząd Studencki działa zgodnie ze statutem Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie oraz innymi aktami normatywnymi stanowionymi przez właściwe organy Akademii.

§ 2.

1. Użyte w regulaminie określenia oznaczają:

1) Uczelnia – Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
2) rok akademicki – okres w rozumieniu regulaminu studiów Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie;
3) Ustawa – 20 lipca 2018r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.);
4) statut – Statut Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie;
5) regulamin studiów – Regulamin studiów AM w Krakowie;
6) Regulamin – niniejszy regulamin;
7) Przewodniczący – Przewodniczący Samorządu Studenckiego;
8) Prezydium – Prezydium Uczelnianej Rady Samorządu Studenckiego;
9) większość zwykła głosów – na daną propozycję pada więcej głosów
„za” niż „przeciw”, przy czym nie bierze się pod uwagę głosów wstrzymujących się;
10) większość bezwzględna głosów – liczba głosów „za” wynosi więcej niż połowa obecnych organu.

§ 3

1. Samorząd studencki jest wyłącznym reprezentantem ogółu studentów uczelni.

2. Samorząd Studencki prowadzi w Uczelni działalność w zakresie spraw studenckich,
w tym socjalno-bytowych i kulturalnych.

§ 4

1. Samorząd Studencki współdziała z organami Akademii, jednostkami organizacyjnymi oraz administracją Uczelni, a także wypełnia ustawowe, statutowe i regulaminowe obowiązki.

2. Rektor uchyla wydawane przez samorząd studencki akty niezgodne z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, statutem uczelni, regulaminem studiów lub regulaminem samorządu na zasadach opisanych w Ustawie.

Rozdział II Cele działalności Samorządu Studenckiego.

§ 5

1. Do zadań Samorządu Studenckiego należy w szczególności:

1) wydawanie opinii na zasadach określonych w Ustawie;
2) udział w kształtowaniu regulaminu studiów;
3) prowadzenie w Uczelni działalności w zakresie spraw studenckich, w tym socjalno-bytowych i kulturalnych;
4) ochrona praw i interesów studentów;
5) realizacja innych zadań przewidzianych odrębnymi przepisami;

2. Do zadań Samorządu Studenckiego w zakresie spraw socjalnych należy zabieganie
o godne warunki życia studentów i sprawiedliwy rozdział środków przeznaczonych
na pomoc materialną. Samorząd bierze udział w przyznawaniu świadczeń pomocy materialnej dla studentów na zasadach określonych w Ustawie i regulaminie świadczeń dla studentów Uczelni.

3. Samorząd Studencki podejmuje także wszelkie inne działania służące interesom społeczności studenckiej.

4. Przedstawiciele Samorządu Studenckiego biorą udział w konferencjach, szkoleniach
oraz zjazdach, mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji w zakresie działalności
na rzecz społeczności studenckiej.

Rozdział III Organy Samorządu Studenckiego.

§ 6.

1. Organami Samorządu Studenckiego są:

1) Przewodniczący Samorządu Studenckiego;
2) Prezydium Samorządu Studenckiego;
3) Uczelniana Rada Samorządu Studenckiego;
4) wydziałowe rady Samorządu Studenckiego.

2. Przewodniczący Samorządu Studenckiego jest organem wykonawczym Samorządu Studenckiego, o którym mowa w art. 110 ust. 2 pkt. 1 Ustawy.

3. Organem wykonawczym Samorządu Studenckiego na szczeblu uczelnianym
jest Prezydium URSS.

4. Organem uchwałodawczym (kolegialnym) Samorządu Studenckiego na szczeblu uczelnianym jest Uczelniana Rada Samorządu Studenckiego (URSS), o którym mowa
w art. 110 ust. 2 pkt 2 Ustawy.

5. Organami uchwałodawczymi (kolegialnymi) Samorządu Studenckiego na szczeblu wydziałowym są Wydziałowe Rady Samorządu Studenckiego (WRSS).

§ 7.

1. Kompetencje Przewodniczącego:

1) kierowanie pracami URSS i Prezydium Samorządu;
2) jest członkiem Rady Uczelni, o której mowa w §19-22 Statutu;
3) posiada inicjatywę uchwałodawczą;
4) pełni funkcję reprezentacyjną URSS, a więc i ogółu studentów wobec Władz Uczelni
i na zewnątrz;
5) powołuje delegatów na konferencje organizowane przez Parlament Studentów RP;
6) posiada prawo do powołania do dwóch zastępców, pozytywnie zaopiniowanych
przez URSS, oraz powołania Przewodniczących Wydziałowych Rad Samorządu Studenckiego na wniosek odpowiedniej WRSS, przy czym jest zobowiązany
do powołania przynajmniej jednego Zastępcy. Ma również prawo odwołać Zastępcę
z funkcji w razie rażącego niedopełnienia obowiązków w ramach zleconych obowiązków;
7) posiada prawo do powoływania pełnomocników do wyznaczonych przez niego zadań;
8) może powoływać zespoły lub komisje Samorządu Studenckiego, oraz ich członków, określając ich zadania. Sposób ich działania może określać wewnętrzny regulamin każdego zespołu lub komisji;
9) posiada prawo do zwoływania posiedzeń Prezydium i URSS Samorządu Studenckiego, przewodniczenia posiedzeniom tychże organów oraz do decydowania
o porządku posiedzeń każdego z tych organów;
10) decyduje o możliwości pobierania klucza do pokoju Samorządu;
11) posiada domniemanie kompetencji w sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych organów Samorządu Studenckiego.

§ 8.

1. Zastępcy Przewodniczącego realizują zadania w zakresie zleconym pisemnie
przez Przewodniczącego.

2. Kandydatów na Zastępców Przewodniczącego mogą przedstawiać członkowie URSS.

§ 9.

1. W skład Prezydium wchodzą:

1) Przewodniczący Samorządu Studenckiego,
2) Zastępcy Przewodniczącego Samorządu Studenckiego,
3) Przewodniczący Wydziałowych Rad Samorządu Studenckiego.

2. Do kompetencji Prezydium URSS należy:

2) reprezentowanie Samorządu Studenckiego wobec władz Akademii oraz na zewnątrz;
3) czuwanie nad prawidłowością i sprawnością działania wszystkich organów Samorządu Studenckiego;
4) powoływanie Uczelnianej Komisji Wyborczej Samorządu Studenckiego (UKWSS);
5) wykonywanie uchwał URSS;
6) podejmowanie uchwał w zakresie swych kompetencji;
7) podejmowanie decyzji o podziale środków na zadania w ramach budżetu URSS;
8) dokonywanie wyboru przedstawicieli studentów do Kolegium Elektorów;
9) dokonywanie wyboru przedstawicieli studentów do Senatu;
10) przedstawianie kandydatów na przedstawicieli studentów do komisji i rad, działających w strukturze Akademii;
11) powoływanie przedstawicieli studentów do komisji zajmującej się zespołami artystycznymi działającymi w strukturze Akademii.
12) uzgodnienie z rektorem powoływanych osób na funkcje kierownicze, właściwe
do spraw studenckich.

13) sporządzanie sprawozdania z rozdziału środków finansowych i rozliczenie
tych środków oraz przekazanie do udostępnienia ich w biuletynie informacji publicznej Akademii.
14) organizacja i przeprowadzanie szkolenia w zakresie praw i obowiązków studenta.
15) przedstawianie kandydatów na Przewodniczących Wydziałowych Rad Samorządu Studenckiego.

§ 10.

1. W skład Uczelnianej Rady Samorządu Studenckiego (URSS) wchodzą:

1) Prezydium URSS,
2) członkowie Wydziałowych Rad Samorządu Studenckiego (WRSS).

2. W posiedzeniach URSS mogą uczestniczyć z głosem doradczym, przewodniczący działających na terenie uczelni organizacji i stowarzyszeń studenckich
oraz Przewodniczący Rady Mieszkańców Domu Studenckiego. Decyzję w tym zakresie podejmuje każdorazowo Przewodniczący.

3. Do kompetencji URSS należy:

1) powoływanie przedstawicieli studentów do Porozumienia Samorządów Studenckich Uczelni Krakowskich (PSSUK), Ogólnopolskiego Porozumienia Samorządów Studenckich (OPSS), Forum Studentów Uczelni Artystycznych (FSUA);
2) podejmowanie uchwał dotyczących spraw studenckich;
3) uzgodnienia z senatem treści Regulaminu Studiów;
4) występowanie z inicjatywami w sprawach uchwalania i zmian wewnętrznych aktów prawnych Akademii;
5) opiniowanie szczegółowej organizacji roku akademickiego;
6) zajmowanie stanowiska, zgłaszanie wniosków i opinii w sprawach Akademii
i studentów;
7) Opiniowanie kandydatów zaproponowanych przez Przewodniczącego na Zastępców;
8) Przyznawanie Dyplomu Uznania Samorządu Studenckiego Akademii Muzycznej
w Krakowie. Regulamin przyznawania dyplomu określa odrębny regulamin.

4. Obradom URSS przewodniczy Przewodniczący lub wskazany przez niego Zastępca. Jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, decyzje podejmowane są przez URSS jawnie zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej 1/3 składu organu
oraz przy obecności co najmniej jednego reprezentanta każdej Wydziałowej Rady Samorządu Studenckiego. Informacja o planowanym posiedzeniu oraz jego przebiegu (planowanych decyzjach i omawianych sprawach) musi być podana do wiadomości publicznej co najmniej 3 dni wcześniej.

5. W skład senatu Uczelni wchodzi, jako przedstawiciel studentów, Przewodniczący URSS. Pozostałych przedstawicieli studentów wybiera Prezydium URSS bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy składu. Wybrani przedstawiciele powinni reprezentować wszystkie wydziały Uczelni. Kandydatów zgłaszać mogą wszyscy członkowie URSS.

6. Przewodniczący lub upoważniony przez niego Zastępca Przewodniczącego obowiązany jest zwoływać posiedzenie URSS co najmniej raz w semestrze.

§ 11.

1. W skład Wydziałowych Rad Samorządu Studenckiego wchodzą Przewodniczący WRSS oraz przedstawiciele studentów w radzie danego wydziału. Przepisy dotyczące członków WRSS stosuje się w odniesieniu do przedstawicieli studentów w radach wydziałów.

2. Do kompetencji Wydziałowych Rad Samorządu Studenckiego należy:

1) delegowanie przedstawicieli do ciał kolegialnych istniejących na Wydziale oraz udział w ich pracach;
2) opiniowanie programów studiów.

§ 12.

3. Do kompetencji przewodniczącego wydziałowych rad Samorządu Studenckiego należy:

1) reprezentowanie studentów wydziału wobec władz wydziału i Uczelni;
2) kierowanie pracami WRSS;
3) zwoływanie posiedzeń WRSS oraz działalność sprawozdawcza przed Prezydium.

Rozdział IV Zasady działania Samorządu Studenckiego.

§ 13.

1. Organy Samorządu Studenckiego są odpowiedzialne w szczególności przed społecznością studencką.

2. Posiedzenia wszystkich organów Samorządu Studenckiego są jawne.

3. URSS, na wniosek Członka URSS lub osoby zainteresowanej, może zarządzić bezwzględną większością głosów wyłączenie jawności w całości lub części posiedzenia.

4. Organy Samorządu Studenckiego niezwłocznie informują studentów o podjętych decyzjach, w sprawach istotnych zasięgają opinii szerszego grona studentów
(w czasie zorganizowanych zebrań konsultacyjnych).

§ 14.

Kadencje organów Samorządu Studenckiego trwają dwa lata akademickie.

§ 15.

Jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, uchwały poszczególnych organów Samorządu Studenckiego podejmowane są jawnie zwykłą większością głosów,
przy obecności co najmniej połowy członków danego organu.

§ 16.

Prezydium Samorządu Studenckiego w swych działaniach współpracuje
z prorektorem właściwym do spraw studenckich.

§ 17.

Uczelnia zapewnia warunki niezbędne do funkcjonowania samorządu studenckiego, w tym infrastrukturę i środki finansowe, którymi samorząd studencki dysponuje w ramach swojej działalności.

Rozdział V Przedstawiciele studentów w kolegiach elektorów

§ 18.

1. Wyboru przedstawicieli do kolegium elektorów dokonuje Prezydium URSS zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym spośród zgłoszonych na piśmie kandydatów.

2. Prezydium każdorazowo publikuje informacje do wiadomości publicznej o wyborach
do kolegium elektorów z ramienia studentów.

3. Kadencja studentów w kolegium elektorów trwa dwa lata.

4. Studenci stanowią 20% składu Kolegium Elektorów.

 

Rozdział VI Zasady i tryb wyboru organów Samorządu Studenckiego

§ 19.

1. Przewodniczący Samorządu Studenckiego wybierany jest w wyborach powszechnych osiągając największą ilość głosów.

2. Zastępcy Przewodniczącego Samorządu Studenckiego powoływani są przez Przewodniczącego po zaopiniowaniu przez URSS.

3. Członkowie WRSS wybierani są w wyborach przeprowadzanych na właściwym wydziale.

4. Przewodniczący wydziałowych rad Samorządu Studenckiego powoływani są przez Przewodniczącego Samorządu Studenckiego na wniosek członków odpowiednich wydziałowych rad Samorządu Studenckiego.

§ 20.

1. Czynne prawo wyborcze przysługuje każdemu studentowi. Bierne prawo wyborcze przysługuje każdemu studentowi, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Bierne prawo wyborcze nie przysługuje studentowi, wobec którego Komisja Dyscyplinarna prawomocnie orzekła utratę biernego prawa wyborczego.

3. Studentom, którzy podjęli studia na drugim kierunku prowadzonym w Akademii
w ramach innego wydziału, przysługuje bierne prawo wyborcze na wybranym przez siebie kierunku. Czynne prawo wyborcze przysługuje na obu kierunkach, za wyjątkiem organów wykonawczych. Nie dotyczy kierunków prowadzonych w ramach jednego wydziału.

4. Można kandydować jednocześnie do różnych organów Samorządu Studenckiego. Dana osoba może równolegle pełnić funkcje w różnych organach Samorządu Studenckiego.

5. Wybory do wszystkich wybieralnych organów Samorządu Studenckiego przeprowadza się do 30 listopada danego roku.

§ 21.

1. Wybory członków organów Samorządu Studenckiego są bezpośrednie, równe, tajne
i powszechne w odniesieniu do szczebla ich przeprowadzenia.

2. Prezydium Uczelnianej Rady Samorządu Studenckiego powołuje Uczelnianą Komisję Wyborczą Samorządu Studenckiego (UKWSS) do dnia 30 października roku akademickiego poprzedzającego wybory. Kadencja członków UKWSS trwa jeden rok.

3. Uczelniana Komisja Wyborcza Samorządu Studenckiego liczy od 3 do 5 członków
w zależności od potrzeb organizacyjnych komisji. Prezydium URSS uzupełnia w ciągu roku skład UKWSS, jeżeli liczba jej członków jest mniejsza niż 3 osoby;

4. Członkowie UKWSS powołują spośród siebie przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.

5. Do zadań UKWSS należy:

1) przeprowadzanie wyborów członków organów Samorządu Studenckiego
oraz przedstawicieli studentów;
2) ustalanie kalendarza czynności wyborczych;
3) sporządzanie protokołu z każdego odrębnego wyboru;
4) nadzór nad prawidłowym przebiegiem wyborów;
5) rozstrzyganie wątpliwości związanych z wyborami.

6. Zarządzenia UKWSS o dacie przeprowadzenia wyborów, wyborów dodatkowych, wyborów uzupełniających oraz o zgłaszaniu kandydatów muszą być podane
do wiadomości publicznej co najmniej 2 tygodnie wcześniej.

§ 22.

1. Każdemu wyborcy przysługuje jeden głos, który musi być oddany osobiście
z zastrzeżeniem §20 ust. 3.

2. Każdemu wyborcy przysługuje prawo zgłaszania kandydatów. Zgłaszanie kandydatów jest jawne.

3. Ogłoszenie listy kandydatów następuje na 3 dni przed dniem wyborów. Zgłaszanie kandydatów musi rozpocząć się co najmniej 7 dni przed ogłoszeniem listy kandydatów.

4. Umieszczenie kandydata na liście odbywa się po wyrażeniu przez niego pisemnej zgody.

5. Listę kandydatów UKWSS podaje do ogólnej wiadomości wraz z informacją o roku
i kierunku (kierunkach) studiów kandydata.

6. Wyborcy oddają swój głos na kartach do głosowania, opatrzonych pieczęcią Samorządu Studenckiego. Na karcie wyborca wpisuje nazwisko lub nazwiska kandydatów,
na których głosuje, następnie wrzuca wypełnioną kartę do zapieczętowanej urny.

7. Za wybrane uważa się te osoby, które uzyskały największą liczbę głosów. Przewodniczącym zostaje osoba, która uzyskała największą liczbę głosów w wyborach
na przewodniczącego samorządu studenckiego.

8. UKWSS ogłasza publicznie dane wybranych kandydatów. O wyborze, poprzez Prezydium URSS, niezwłocznie powiadamia przewodniczących odpowiednich organów kolegialnych (rektora lub dziekana).

9. Jeżeli w wyniku wyborów nie zostanie wyłoniony pełny skład organu, UKWSS przeprowadza, na zasadach określonych powyżej, wybory uzupełniające.

10. W razie wygaśnięcia mandatu członka organu Samorządu Studenckiego, UKWSS przeprowadza wybory uzupełniające w ciągu miesiąca od wygaśnięcia. Wyborów
nie przeprowadza się na 3 miesiące przed końcem kadencji organu lub przedstawiciela.

§ 23.

1. Wygaśnięcie mandatu członka organu Samorządu Studenckiego następuje w przypadku:

1) skreślenia z listy studentów;
2) skazania prawomocnym orzeczeniem przez właściwą komisję dyscyplinarną;
3) ukończenia studiów (z zastrzeżeniem ust. 2);
4) zrzeczenia się mandatu.

2. W sytuacji ukończenia studiów I stopnia prowadzonych w Akademii i bezpośredniego podjęcia studiów II stopnia prowadzonych w Akademii (kontynuacja studiów) mandat członka organu Samorządu Studenckiego nie wygasa.

3. W razie wygaśnięcia mandatu członka organu Samorządu Studenckiego UKWSS przeprowadza wybory uzupełniające, do których stosuję się odpowiednio §19.

4. Zawieszenie mandatu członka organu Samorządu Studenckiego następuje w razie zawieszenie studenta w prawach studenta lub prawomocnego orzeczenia Komisji Dyscyplinarnej.

§ 24.

1. Umotywowany wniosek w sprawie odwołania członka organu Samorządu Studenckiego może złożyć co najmniej 3 członków URSS lub co najmniej 20 studentów Akademii. Wniosek w sprawie odwołania członka URSS może zgłosić także prorektor właściwy
do spraw studenckich a w sprawie odwołania przedstawiciela studentów w Radzie Wydziału dziekan odpowiedniego wydziału Akademii.

2. Przy głosowaniu wniosku wyłącza się ze składu organu osobę, której wniosek dotyczy.

3. Odwołanie następuje, jeżeli za wnioskiem w tej sprawie opowiedziała się większość
2/3 członków Uczelnianej Rady Samorządu Studenckiego przy obecności co najmniej połowy składu organu.

Rozdział VII Odpowiedzialność dyscyplinarna studentów

§ 25.

1. Za naruszenie przepisów obowiązujących w uczelni oraz za czyny uchybiające godności studenta student ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną przed komisją dyscyplinarną.

Rozdział VIII Postanowienia końcowe

§ 26.

Samorząd Studencki może, na zasadach określonych w art. 106 ustawy, podjąć akcję protestacyjną, nienaruszającą przepisów obowiązujących w Uczelni.

§ 27.

1. Zmian w regulaminie dokonuje URSS bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej 2/3 członków.

2. Wniosek w sprawie zmian w Regulaminie może zgłaszać każdy członek URSS,
20 studentów Akademii oraz prorektor właściwy do spraw studenckich.

3. Ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku uchwalania nowego regulaminu samorządu studenckiego.

§ 28.

Niniejszy Regulamin wchodzi w życie po stwierdzeniu przez Rektora Akademii
jego zgodności z ustawą i statutem uczelni w terminie do 30 dni od jego przekazania.

§ 29.

Z dniem wejścia w życie Regulaminu, traci moc Regulamin samorządu obowiązujący
w dniu 1 października 2019 r.