dr Dominika Micał
Doktor teorii muzyki, krytyk muzyczna, redaktorka „Ruchu Muzycznego”; asystentka w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, gdzie prowadzi między innymi zajęcia z analizy muzyki XX wieku i współczesnej.
Interesują ją przede wszystkim utwory wokalne i wokalno-instrumentalne, zwłaszcza XX- i XXI-wieczne, choć często związane z muzyką dawną – jak współczesne pasticcio operowe czy madrygał, którego wcieleniom po 1950 roku poświęciła pracę doktorską, napisaną pod kierunkiem dr hab. Małgorzaty Janickiej-Słysz, prof. AMKP, uhonorowaną wyróżnieniem w Konkursie im. Ks. Prof. Hieronima Feichta. Drugą dziedziną jej zainteresowań jest muzyka brytyjska. Pisała dotąd między innymi o Harrisonie Birtwistle’u, Jonathanie Harveyu, Ralphie Vaughanie Williamsie, Gustavie Holście czy Richardzie Ayresie.
W latach 2018–2022 brała udział w polsko-litewskim projekcie naukowym DAINA 1. Muzyka czasu przemian: wyraz wolności w polskiej i litewskiej muzyce przed i po 1989 roku, finansowanym przez Narodowe Centrum Nauki. W jego ramach opublikowała artykuły na temat zaangażowanej muzyki elektronicznej Elżbiety Sikory, pieśni Zygmunta Mycielskiego do wierszy Zbigniewa Herberta i Czesława Miłosza oraz o studenckich spotkaniach w Baranowie Sandomierskim i Sandomierzu organizowanych przez Krzysztofa Drobę.
Jej artykuły ukazały się między innymi w „Res Facta Nova”, „New Sound”, „Interdisciplinary Studies in Musicology” i „Scontri”. Brała udział w konferencjach muzykologicznych i teoretycznomuzycznych w ośrodkach takich, jak Cambridge, Edynburg, Huddersfield, Barcelona, Oslo.
Pisze także teksty publicystyczne, recenzje (m.in. dla „Ruchu Muzycznego”), a także programy koncertowe (m.in. dla Filharmonii Narodowej, Opery Bałtyckiej czy Szalonych Dni Muzyki). Wraz z Karoliną Dąbek prowadzi blog pisanezesluchu.pl.