Pokaż więcej opcji Schowaj więcej opcji

Sonata triowa XXI wieku


Wielobarwne, zaskakujące zestawienia instrumentów. Gra z tradycją. Znakomici wykonawcy. Intrygujące interpretacje. Zapraszamy na spotkanie ze współczesną, kameralną literaturą, pisaną na dwa instrumenty dęte i fortepian (choć nie tylko!).

Zapraszają: Katedra Fortepianu, Katedra Instrumentów Dętych Drewnianych i Akordeonu, Katedra Instrumentów Dętych Blaszanych oraz Katedra Kompozycji.

Aula Florianka, ul. Sereno Fenn’a 15
środa 23 lutego, godz. 18:00

PROGRAM:

Maciej Jabłoński (1974) Mosaics (2021) – prawykonanie

Karol Gajda – puzon tenorowy
Zdzisław Stolarczyk – puzon basowy
Jakub Urbańczyk – tuba
Tomasz Stolarczyk – dyrygent

Jarosław Płonka (1984) dissolvable sonata “her ghost” (2021) – prawykonanie

Wojciech Kaszuba, Krystian Jarosz – trąbki
Katarzyna Vernet – fortepian

Mateusz Bień (1968) Sonata „Romantyczna” (2021) – prawykonanie

Wiesław Suruło – flet
Monika Sęk – rożek angielski
Gajusz Kęska – fortepian

Michał Gronowicz (1986) Passacaille en … mineur („en trio”) (2021) – prawykonanie

Piotr Lato – klarnet
Paweł Cal – róg
Jakub Urbańczyk – tuba
Piotr Kowal, Mateusz Kurcab – fortepian

Wstęp wolny.

O PROJEKCIE:

Projekt ma służyć prezentacji sonaty triowej w jej XXI-wiecznej odsłonie. Różne składy instrumentalne dają możliwość uzyskania różnorodności brzmieniowej, co wydaje się szczególnie interesujące dla słuchacza. Muzycy-pedagodzy (reprezentujący poszczególne Katedry AMKP) otwierają się na nowe, twórcze pomysły kompozytorskie oraz poszukują adekwatnych środków wykonawczych dla realizacji idei kompozytora. Sprzyja temu bliska współpraca po-między kompozytorami a artystami w procesie przygotowania dzieł do ich publicznej prezentacji.
prof. dr hab. Mariola Cieniawa (Kierownik Katedry Fortepianu)

Poszukiwanie nowego języka muzycznego, połączenie tradycji z nowoczesnością, nawiązanie do tradycji na bazie współczesnego języka – taki projekt zawsze daje impuls do odkrywania nowych technik wykonawczych, jest bardzo inspirujący twórczo zarówno dla kompozytorów, jak i wykonawców. Taka wspólna idea łączy różne wydziały, łączy wykonawców z kompozytorami, daje przestrzeń do wymiany doświadczeń i wiedzy.
dr hab. Piotr Lato, prof. AMKP (Kierownik Katedry Instrumentów Dętych i Akordeonu)

Główny cel projektu „Sonata triowa XXI wieku”, to nawiązanie współpracy artystycznej między katedrami Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. W projekcie uczestniczą cztery katedry: Kompozycji, Fortepianu, Instrumentów Dętych Drewnianych i Akordeonu oraz Instrumentów Dętych Blaszanych. Współpraca ta polega na głębszym udziale instrumentalistów w procesie twórczym, co pozwoli wykonawcom w większym stopniu odczytać intencje kompozytorów. Na wspólnym koncercie zostaną zaprezentowane nowe kompozycje, które przełamują bariery techniczne instrumentów, pozwalając doskonalić warsztat instrumentalny i twórczy.
Uczestniczenie w prawykonaniach, gdzie pomysły kompozytorskie zderzają się z praktyką wykonawczą i możliwościami technicznymi instrumentów, będzie niezwykle istotne w celu odkrywania nowych wartości artystycznych.
prof. dr hab. Zdzisław Stolarczyk (Kierownik Katedry Instrumentów Dętych Blaszanych)

Bardzo spodobał mi się pomysł dotarcia do twórców, wykonawców i słuchaczy poprzez klasyczne pojęcie sonaty, które dziś każdy rozumie nieco inaczej. Zaproszenie do udziału instrumentalistów z różnych katedr zaowocowało dość niezwykłymi składami, dając nam kompozytorom wspaniałą możliwość wyboru. Pozostaje mi mieć nadzieję, że udało się przekonać wykonawców do XXI wiecznej literatury, a ci swoją wirtuozerią dostarczą publiczności niezapomnianych wrażeń.
dr hab. Mateusz Bień (Kierownik Katedry Kompozycji)