Pokaż więcej opcji Schowaj więcej opcji

Perspektywy muzyki norweskiej | 11-12.01.2024


Współczesna muzyka norweska to zagadnienie szerokie i niejednoznaczne. Z jednej strony obejmuje tradycyjną muzykę instrumentalną, z drugiej eksperymenty z elektroniką i obiektami, a jeszcze inną perspektywę daje popularny w ostatnim czasie teatr instrumentalny i performatyka. Przemiany, które zachodzą w rozumieniu dźwięku i jego źródła, a także w sposobie komunikowania się za pomocą muzyki, mają wiele wspólnego z tym, co dzieje się w ostatnich dekadach w Polsce. To czyni te dwa kraje nieodległe od siebie, nie tylko w sensie geograficznym.

Projekt zakłada realizację dwóch koncertów oraz otwartego warsztatu dla studenckich zespołów kameralnych realizowanych w ramach praktyki wykonawczej muzyki współczesnej. Udział wezmą w nim muzycy polscy i norwescy: Bit20 Ensemble, dr Adam Kośmieja (AM Bydgoszcz), mgr Ewa Liebchen, dr Mikołaj Pałosz (UMFC), mgr Anna Kwiatkowska, mgr Julian Paprocki (klarnet). Zaangażowanie artystów różnych narodowości poszerzy perspektywę i stanie się tematem do kreatywnej dyskusji.

Na koncertach Nowej Muzyki Norweskiej będzie można poznać całą różnorodność muzyki powstałej w tym kraju już w XXI wieku, w tym dzieła twórców o dobrze znanych miłośnikom nowej muzyki nazwiskach jak jak Eivind Buene, Maja Ratkje, Trond Reinholdtsen czy Rolf Wallin. Usłyszymy utwory kameralne, solowe, z elektroniką, z mediami audiowizualnymi, niekiedy z szaloną nawet akcją sceniczną, stworzone przez kompozytorów, którzy dobrze zaznaczyli swą obecność na międzynarodowej scenie współczesnej muzyki, ale także dzieła twórców młodego pokolenia.

Nowoczesność, nowe technologie, zaawansowane techniki kompozytorskie współistnieć będą z akcentami typowo nordyckimi, dzięki którym odrębność artystycznych propozycji norweskich twórców będzie mocno odczuwalna. Swoje programy przedstawią zespół Flow Unit, złożony z czołowych polskich wykonawców nowej muzyki, do którego dołączy pianistka Martyna Zakrzewska, tym razem również jako dyrygentka (11 stycznia), oraz muzycy renomowanego BIT20 Ensemble z Bergen (12 stycznia). Udział wezmą również studenci krakowskiej Akademii Muzycznej.

Organizator: Katedra Perkusji i Muzyki Współczesnej oraz Fundacja Muzyczna „Harmonie i Hałasy”

Koordynacja projektu: dr Martyna Zakrzewska

 

11 stycznia 2024, 19:00
Sala Koncertowa AMKP

ul. św. Tomasza 43

Maja Ratkje (*1973) A Highway in State space (2017) na wiolonczelę z elektroniką
Eivind Buene (*1973) Night Music (2009) na flet altowy, klarnet, skrzypce, wiolonczelę, kontrabas, fortepian i wibrafon Lasse Thoresen (*1949) Invocation of Rising Air (2014) na fortepian
Rolf Wallin (*1957) The Age of wire and String (2005) na flety, klarnety, fortepian, skrzypce, altówkę i wiolonczelę

  1. Snoring, Accidental Speech
  2. Dog, Mode of Heat Transfer in Barking
  3. Half-Life of Walter in the American Areas
  4. Food Storms of the Original Brother
  5. The Golden Monica
  6. Leg of Brother Who Died Early
  7. Food Costumes of Montana
  8. Swimming, strictly an Inscription

Tine Surel Lange (*1989) Arctic Creatures (2019) na pięcioro wykonawców z wideo

WYKONAWCY:

Flow Unit: Ewa Liebchen (flety), Julian Paprocki (klarnety), Anna Kwiatkowska (skrzypce), Aleksandra Demowska-Madejska (altówka), Mikołaj Pałosz (wiolonczela), Adam Kośmieja (fortepian)
Martyna Zakrzewska fortepian
Studenci Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie:
Aleksandra Orzoł (flet altowy), Andrés Torres Corral (klarnet), Julia Stompór (skrzypce), Mikołaj Adamczak (wiolonczela), Bartłomiej Janus (kontrabas), Jadwiga Mglej (fortepian), Michał Kisielewicz (wibrafon)
Mateusz Wachtarczyk reżyseria dźwięku
Krzysztof Kwiatkowski kurator

Opieka organizacyjna: dr Martyna Zakrzewska

 

12 stycznia 2024, 19:00
Sala Koncertowa AMKP

ul. św. Tomasza 43

Knut Vaage (*1961) Elektra 2 na flet i elektronikę
Morten Eide Pedersen (*1987) Scoccare na flet
Maja Ratkje Swrd na perkusję, sopran i elektronikę
Thorolf Thuestad (*1982) I´m afraid I can’t do that na głos i werbel
Rolf Wallin Depart na flet

***

Alwynne Pritchard (*1968) Unwriting: Part 1 (Departure) na performera, wideo i elektronikę
Trond Reinholdtsen (*1972) Anti Internet Piece na performera

WYKONAWCY:

BIT20 (Norwegia): Thorolf Thuestad (elektronika), Ingela Øien (flety), Owen Weaver (perkusja), Alwynne Pritchard (głos, performans)

Opieka organizacyjna: dr Martyna Zakrzewska