dr hab. Oriana Masternak, prof. AMKP – Kierownik Katedry
Skrzypaczka, kameralistka, profesor Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, doktor habilitowana sztuk muzycznych, organizatorka wydarzeń artystycznych. Wielokrotnie nagradzana interpretatorka i badaczka muzyki polskiej, zarówno tej zapomnianej, jak i najnowszej. Artystka regularnie koncertuje jako solistka i, przede wszystkim, jako kameralistka w Azji, obu Amerykach i większości krajów Europy, prezentując wszechstronny repertuar obejmujący arcydzieła wszystkich epok oraz prawykonania utworów jej dedykowanych. Jak podkreślają krytycy, jej grę cechuje „piękny dźwięk, niezwykle bogate barwy, nieskazitelna intonacja, naturalne frazowanie”.
Dotychczas zagrała ponad 700 koncertów, m.in. na takich festiwalach, jak Norfolk Chamber Music Festival (USA), FestivalPablo Casals (Prades), Mozartiade (Augsburg), Kalkalpen Festival (Grossraming), Pacific Music Festival (Sapporo), 21. Frühling Wiener Festival (Konzerthaus, Wiedeń), Warszawska Jesień czy Sacrum Profanum. W styczniu 2012 roku Oriana występowała w słynnej sali Musikverein w Wiedniu, w listopadzie 2014 roku w Muzeum im. Puszkina w Moskwie, zaś w grudniu 2015 roku w nowojorskiej Carnegie Hall. Jesienią 2019 roku została zaproszona do wykonania 13 recitali z muzyką polską w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Chin (przy fortepianie Justyna Danczowska). Jako solistka występowała z towarzyszeniem zespołów orkiestrowych pod dyrekcją m.in. Macieja Tworka, Marka Mosia, Ernsta Kovacica czy Marii Bazou. Dokonała ponad 30 prawykonań muzyki najnowszej twórców polskich i zagranicznych. Od 2014 roku Oriana Masternak współtworzy Messages Quartet – zespół specjalizujący się w wykonawstwie polskiej muzyki kameralnej.
Zdobywczyni szeregu nagród na konkursach krajowych i międzynarodowych, m.in. w Bułgarii, Nowym Jorku, Wiedniu, Holandii i we Włoszech oraz w Krakowie i Łodzi. Jest także stypendystką rozmaitych organizacji, m.in. Programu Stypendialnego „Młoda Polska”, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP, European Chamber Music Academy, Louise Willson Scholarship (Yale University, USA), Pacific Music Festival w Japonii, Instytutu Adama Mickiewicza, firmy Thomastik Infeld, Małopolskiej Fundacji Stypendialnej „Sapere Auso”, Stypendium Twórczego Miasta Krakowa. Wielokrotnie nominowana do najważniejszych nagród polskiego środowiska muzycznego (m.in. do Nagród Akademii Fonograficznej Fryderyk). W 2022 roku razem z Julią Kociuban i Messages Quartet otrzymała główną nagrodę II. Międzynarodowego Konkursu „Muzyczne Orły” w kategorii Zespół Kameralny, a rok później z kwartetem została nominowana do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii Osobowość Roku. W 2023 roku została odznaczona Odznaką Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, która przyznawana jest osobom wyróżniającym się w tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. W roku 2024 ponownie została laureatką konkursu „Muzyczne Orły”.
Studiowała w Akademii Muzycznej w Krakowie (dyplom z wyróżnieniem w klasie Prof. Romana Reinera), Koninklijk Conservatorium w Brukseli, European Chamber Music Academy, Yale School of Music oraz w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu. Do jej artystycznych mistrzów należą Johannes Meissl, Katalin Sebestyen, Małgorzata Skorupa, Magdalena Szczepanowska oraz Tokyo Quartet.
Wielokrotnie nagrywała dla Polskiego Radia (m.in. w ramach cyklu „Miejscówka z Dwójką”) i telewizji. Jest stale obecna w mediach udzielając wywiadów dla Programu 2 Polskiego Radia, Radia Kraków, Radia Kraków Kultura, TV Kraków, TV Wrocław oraz innych tytułów prasowych. Posiada bogaty dorobek fonograficzny obejmujący ponad 15 albumów. W 2014 r. nakładem wydawnictwa Akademii Muzycznej w Krakowie ukazała się debiutancka płyta artystki z utworami na skrzypce i fortepian Luciena Durosoira (przy fortepianie Sławomir Cierpik), zaś rok 2017 zaowocował albumem „Philipp Scharwenka. Music for violin and piano” wydanym nakładem wydawnictwa Acte Prealable (przy fortepianie Sławomir Cierpik). Oriana nagrywała także dla Wydawnictwa DUX (Komplet Kwartetów smyczkowych S. Laksa w wykonaniu Messages Quartet oraz album „Messages”), SOLITON czy Wydawnictwa UMFC. W 2021 roku nakładem wydawnictwa DUX ukazały się dwa albumy: „Parallels” (przy fortepianie Justyna Danczowska) oraz nominowany do nagród Akademii Fonograficznej Fryderyk „Bacewicz/Tansman – Piano Quintets” (Julia Kociuban i Messages Quartet). W roku 2023 nakładem wydawnictwa DUX ukazał się album zawierający polskie kwintety klarnetowe (Piotr Lato i Messages Quartet).
Jako animatorka życia muzycznego ma na koncie blisko 30 zrealizowanych przedsięwzięć (koncertów, sesji naukowo-artystycznych, inicjatyw kulturalnych). Jest pomysłodawczynią i organizatorką cyklu „Muzyczne interwencje” oraz „Przedwiośnie młodych”, konferencji „Oblicza skrzypiec”, festiwalu „A due” oraz wielu pojedynczych wydarzeń. Regularnie publikuje w „Ruchu Muzycznym”. Swoją działalność badawczą skupia wokół mniej znanej muzyki polskiej oraz krakowskiej tradycji wiolinistycznej. W 2024 roku otrzymała prestiżowy grant naukowy w programie Sonata Bis Narodowego Centrum Nauki.
Oriana Masternak od 2024 r. pełni funkcję Kierownika Katedry Skrzypiec i Altówki w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, gdzie prowadzi swoją klasę skrzypiec. Była także jurorką Makroregionalnych Przesłuchań Kameralnych Szkół II st. w Gdańsku, Międzynarodowego Konkursu Interpretacji Muzycznej w Krasiczynie, Międzynarodowego Konkursu Muzycznego „OPUS”, Międzyuczelnianego Konkursu Skrzypcowego im. J. Staniendy w Warszawie, Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego „Janko Muzykant” w Sochaczewie oraz Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Instrumentalistów w Jaśle. Prowadziła kursy mistrzowskie w Polsce i za granicą (m.in. w Hiszpanii, Gruzji i Brazylii). Od kilku lat jest wykładowcą Małopolskiej Akademii Talentów w Łącku, a także Letniej Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Kursów „Jak Wieniawski” w Kazimierzu.
Artystka gra na instrumencie Sebastiana Langa z 1788 r.
oriana.masternak@amuz.krakow.pl