Katedra Kompozycji
Geneza – Historia – Współczesność
Początki nauczania kompozycji w Krakowie
Do II wojny światowej w życiu muzycznym Krakowa zaznaczyły się m.in. następujące postaci absolwentów Konserwatorium: Bolesław Wallek – Walewski (który jako jedyny pedagog Konserwatorium miał w latach 1930-33 klasę kompozycji), Jerzy Gablenz, Henryk Opieński, O. Bernardino Rizzi Franciszek Konior, Kazimierz Garbusiński; w latach trzydziestych, niewiele przed wybuchem wojny zaistnieli jako utalentowani, młodzi kompozytorzy: Artur Malawski, Mieczysław Drobner, Franciszek Skołyszewski, Włodzimierz Poźniak…
Krakowska szkoła kompozytorska
W latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych kadrę pedagogiczną Katedry zasiliło nowe pokolenie kompozytorów – absolwentów krakowskiej PWSM: Tadeusz Machl (1965-72 kierownik Katedry Kompozycji), Krystyna Moszumańska – Nazar, Bogusław Schaeffer, Krzysztof Penderecki, Zbigniew Bujarski, Marek Stachowski, Krzysztof Meyer i Adam Walaciński.
W kolejnych dwóch dekadach (lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte) zaznaczyła swą obecność nowa generacja twórców wykształconych w Katedrze Kompozycji PWSM – od 1979 Akademii Muzycznej w Krakowie: Józef Rychlik, Anna Zawadzka – Gołosz, Marek Chołoniewski, Magdalena Długosz, Barbara Zawadzka, tworzący dziś trzon kadry naukowej i dydaktycznej Katedry. Na przełomie stuleci dołączyło do nich następne pokolenie: Marcel Chyrzyński, Wojciech Widłak, Maciej Jabłoński, Wojciech Z. Zych i Michał Pawełek, wszyscy będący absolwentami klasy kompozycji Marka Stachowskiego. Ci ostatni aktywnie współtworzą dziś nowy obraz Katedry, otwartej na różnorodność współczesnych nurtów twórczości muzycznej.
Era Pendereckiego
Realizację wyznaczonych przez Pendereckiego celów kontynuowali jego bliscy współpracownicy: Krystyna Moszumańska – Nazar (w latach 1974-75 kierownik Katedry Kompozycji, 1987-93 rektor Akademii Muzycznej w Krakowie, która pozyskała dla Uczelni obecną siedzibę przy ul. Św. Tomasza; zm. 2008) oraz najwybitniejszy absolwent jego klasy kompozycji, znakomity pedagog – Marek Stachowski (w latach 1975-2004 kierownik Katedry Kompozycji, 1993-99 i 2002-04 rektor Akademii Muzycznej w Krakowie, zm. 2004). Ich działalność zaowocowała rozwojem kadry naukowej i dydaktycznej (nowe pokolenia kompozytorów działających w Katedrze Kompozycji), podniesieniem poziomu i unowocześnieniem metod nauczania oraz silnym zaznaczeniem obecności krakowskiego środowiska kompozytorskiego w skali krajowej i międzynarodowej.
Pedagodzy Katedry
Pracownicy samodzielni
(uprawnieni do pełnienia funkcji promotora w doktoratach):
- prof. dr hab. Marek Chołoniewski, kierownik Studia Muzyki Elektroakustycznej (muzyka komputerowa i elektroakustyczna, eksperyment dźwiękowy);
- prof. dr hab. Józef Rychlik (kompozycja – studia I, II i III stopnia);
- prof. dr hab. Marcel Chyrzyński (kompozycja – studia I, II i III stopnia);
- prof. dr hab. Wojciech Widłak (kompozycja – studia I, II i III stopnia);
- prof. dr hab. Anna Zawadzka – Gołosz (kompozycja – studia I, II i III stopnia; harmonia);
- dr hab. Mateusz Bień, prof. AMKP (kompozycja algorytmiczna, muzyka elektroakustyczna i komputerowa, muzyka w filmie);
- dr hab. Magdalena Długosz, prof. AMKP (kompozycja, kompozycja elektroakustyczna – studia II i III stopnia; współczesne techniki kompozytorskie, komputerowe kształcenie słuchu);
- dr hab. Maciej Jabłoński – (kompozycja – studia I, II i III stopnia, współczesne techniki kompozytorskie; instrumentacja, kontrapunkt);
- dr hab. Michał Pawełek (muzyka elektroakustyczna i komputerowa, komputerowe kształcenie słuchu, fuga, wykonawstwo muzyki nowej);
- dr hab. Wojciech Ziemowit Zych, prof. AMKP (instrumentacja, kontrapunkt XX i XXI wieku).
Pracownicy niesamodzielni:
- dr Michał Gronowicz (kontrapunkt, fuga, literatura muzyczna baroku i klasycyzmu);
- dr Karol Nepelski (muzyka teatralna, instrumentacja, komputerowa edycja nutowa);
- dr Piotr Peszat (muzyka elektroakustyczna, komputerowa, multimedia, współczesne techniki kompozytorskie);
- dr Jarosław Płonka, opiekun Koła naukowego studentów kompozycji (współczesne techniki kompozytorskie, wstęp do kompozycji);
W latach 2000’ w gronie profesorów Katedry Kompozycji znaleźli się też m.in.:
- prof. dr hab. Zbigniew Bargielski – wybitny kompozytor i pedagog działający w Polsce i Austrii, ceniony jako artysta za niezależną postawę i oryginalne koncepcje muzyczne;
- prof. Krzysztof Meyer – kompozytor i teoretyk muzyki, autor wybitnych dzieł wielu gatunków oraz znanych na całym świecie publikacji książkowych;
- dr hab. Krzysztof Knittel – kompozytor wielu różnych gatunków i stylów muzyki, improwizator, prezes Polskiej Rady Muzycznej, zasłużony dla polskiej kultury muzycznej.
Oferta edukacyjna
studia I stopnia stacjonarne na kierunku kompozycja i teoria muzyki w specjalności kompozycja
studia II stopnia stacjonarne na kierunku kompozycja i teoria muzyki w specjalności kompozycja
– profil główny
– specjalizacja kompozycja elektroakustyczna
– specjalizacja muzyka teatralna, filmowa i użytkowa
studia III stopnia (doktoranckie) w dyscyplinie artystycznej kompozycja i teoria muzyki w specjalności kompozycja
Bogata oferta edukacyjna prowadzonej w Katedrze Kompozycji specjalności obejmuje przedmioty wchodzące w odwieczny kanon nauczania warsztatu kompozytorskiego (przedmiot główny – kompozycja, instrumentacja, kontrapunkt i fuga, harmonia), oraz najnowsze zdobycze w dziedzinie kształcenia: współczesne techniki kompozytorskie, muzykę elektroakustyczną i komputerową, teatralną i filmową.
W ostatnich latach w ramach studiów II stopnia na kierunku kompozycja i teoria muzyki w specjalności kompozycja uruchomiono studia w specjalizacjach: kompozycja elektroakustyczna oraz muzyka teatralna, filmowa i użytkowa. Istotą obu tych profili studiów jest wyposażenie absolwentów studiów kompozytorskich – w pełni wykształconych, profesjonalnych kompozytorów – w podstawowe narzędzia i umiejętności właściwe dla danej specjalizacji. Program tych studiów obejmuje zatem kanon przedmiotów właściwy dla studiów II stopnia w specjalności kompozycja uzupełniony o przedmioty fachowe i kursy specjalistyczne. Co roku w ramach koncertów dyplomowych studentów dyrygentury mają miejsce wykonania wybranych utworów dyplomowych studentów kompozycji (studia II stopnia).
Uzupełnienie bogatej oferty edukacyjnej Katedry Kompozycji stanowią seminaria i warsztaty naukowe poświęcone wybranym zagadnieniom muzyki współczesnej, w których udział biorą wybitni kompozytorzy z różnych stron świata, zapraszani w ramach projektów naukowych realizowanych w Katedrze. W ostatnich latach w Katedrze Kompozycji gościli z wykładami m.in.: Per Nørgård, Bent Sørensen, Peter-Jan Wagemans, Marta Ptaszyńska, Martin Smolka, Tadeusz Wielecki, Rytis Mažulis, Wu Wei, Yinam Leef, Agata Zubel, Hanna Kulenty, Paweł Mykietyn,Douglas Knehans, François Sarhan, Richard Causton, a także wybitni twórcy muzyki filmowej: Tan Dun, Richard Bellis (wykładowca gościnny specjalizacji muzyka teatralna, filmowa, użytkowa).
Współpraca międzynarodowa
Aktywność studentów
Studenci kompozycji współpracują ze swoimi kolegami z innych uczelni muzycznych w Polsce, organizując wspólne koncerty i przedsięwzięcia artystyczne. Korzystają także z życzliwości i otwarcia instytucji kultury, mając możliwość prezentacji własnej twórczości także na forum pozaakademickim.
Studio Muzyki Elektroakustycznej (SME)
Promocja muzyki nowej
KIEROWNICY KATEDRY KOMPOZYCJI
Bolesław Woytowicz 1963-65
Tadeusz Machl 1965-72
Krzysztof Penderecki 1972-74
Krystyna Moszumańska – Nazar 1974-75
Marek Stachowski 1975-2004
Wojciech Widłak od 2005-2020
Mateusz Bień od 2020
oprac. Wojciech Widłak, Mateusz Bień