dr hab. Henryk Jan Botor, prof. AMKP
Kompozytor, organista. Naukę gry na fortepianie pobierał najpierw prywatnie pod kierunkiem Ewy Szymiczek-Tuszyńskiej, później w szkołach muzycznych w Tychach i Bielsku-Białej pod kierunkiem Barbary Bock, Aleksandry Dębnickiej oraz Marii Świerczek-Niedziela.
Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie z następującymi dyplomami: Wychowania Muzycznego (1984), kompozycji w klasie prof. Marka Stachowskiego (1989) oraz organów w klasie prof. Mirosławy Semeniuk-Podrazy ( z wyróżnieniem, 1989). W 1988 r. pobierał naukę improwizacji u Jana Jongepiera w Holandii oraz w Letniej Akademii Organowej w Haarlem pod kierunkiem Hansa Haselböcka i Andersa Bondemana.
W 1997 roku zdobył I nagrodę na konkursie kompozytorskim „Vox Basilicae Calisiensis” w Kaliszu za utwór na chór a capella. Również w 2002 roku zdobył I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim w Mikołowie za Koncert na organy, orkiestrę smyczkową, dwie trąbki i perkusję. W 2004 roku zdobył III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Muzyka Ogrodowa” w Krakowie.
W swym dorobku kompozytorskim posiada utwory symfoniczne, kameralne, fortepianowe, organowe, chóralne oraz pieśni., w tym pieśni liturgicznych wykonywanych w Rzymie z okazji urodzin i 25-cio lecia Pontyfikatu Ojca Świętego Jana Pawła II przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia z Katowic i Chór Polskiego Radia z Krakowa. Komponował muzykę liturgiczną oraz opracowywał pieśni na chór i orkiestrę symfoniczną na Ingres Arcybiskupi Kardynała Stanisława Dziwisza oraz na wizytę Ojca Świętego Benedykta XVI w Polsce w 2006 roku (Msza Święta na Błoniach w Krakowie). W 2016 roku napisał MISSA JOANNIS PAULI SECUNDI na chór i orkiestrę symfoniczną na Światowe Dni Młodzieży w Krakowie.
Dedykował swoje utwory takim osobom, jak: św. Jan Paweł II, Ojciec Święty Benedykt XVI, Ks. Kardynał Stanisław Dziwisz, aktor i reżyser Mel Gibson, Krzysztof Penderecki, Jan Jongepier, Kaja Danczowska, Anna Górecka, Julian Gembalski i in.
Utwory jego były wykonywane na różnych festiwalach, min.: Festiwalu Prawykonań oraz Śląskich Dniach Muzyki Współczesnej w Katowicach, Dniach Muzyki Kompozytorów Krakowskich w Krakowie, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki PAX ET BONUM PER MUSICAM, jak również w tak prestiżowych miejscach, jak katedra Notre-Dame w Paryżu.
Jego pieśń-hymn Misericordias Domini napisany na zamówienie Międzynarodowej Federacji XXXIV Kongresu PUERI CANTORES zdobył wielką popularność i jest śpiewany przez chóry w Europie, Ameryce, Afryce i Azji. Podobnie pieśń Deus Caritas est napisana na zamówienie tejże federacji.
Szczególnie interesuje go orkiestra symfoniczna z jej niewykorzystaną jeszcze kolorystyką przy konwencjonalnym użyciu instrumentów. Jego zainteresowania obejmują również muzykę filmową. Wykorzystano jego muzykę w filmach dokumentalnych Jerzego Ridana pt. Imię moje Kinga, Pielgrzymi oraz Moje miasto. Ponadto w 2010 r napisał muzykę do filmu dokumentalnego o Słudze Bożym Jerzym Ciesielskim pt. Konstrukcja nośna – rzecz o Jerzym Ciesielskim w reżyserii Izabeli Drobotowicz-Orkisz. W 2010 roku uzyskał tytuł doktora w Akademii Muzycznej w Krakowie. Tematem pracy doktorskiej był jego własny utwór Koncert Fortepianowy Pieśni wód, który w tymże roku prawykonał jako solista wraz z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Pawła Przytockiego. W 2014 roku z okazji kanonizacji Jana Pawła II dwie kompozycje chóralne Botora znalazły się na płycie pt. PRÓG NADZIEI W HOŁDZIE JANOWI PAWŁOWI II wykonywane przez Chór Polskiego Radia. Jego koncert na skrzypce i orkiestrę symfoniczną dedykowany został legendarnej polskiej skrzypaczce Kaji Danczowskiej. W 2014 roku został uhonorowany nagrodą Prezydenta Miasta Tychy w Dziedzinie Kultury. W 2016 roku został laureatem XLIII Edycji Śląskiej Nagrody im. Juliusza Ligonia oraz otrzymał brązowy Medal Komisji Edukacji Narodowej. Natomiast w 2017 r został odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi oraz złotą odznaką honorową za Zasługi Dla Województwa Śląskiego. Jest adiunktem w Akademii Muzycznej w Krakowie.
Koncertował w Polsce, Holandii, Niemczech i Meksyku, wykonując również własne kompozycje i improwizacje.
Wśród jego recitali znalazły się również koncerty złożone z samych improwizacji na zadane tematy. Brał również udział w nagraniach płytowych swoich kompozycji i improwizacji.