28. Międzynarodowe Sympozjum „Beethoven i wielka poezja” | 7-8.04.2025


W dniach 7-8 kwietnia 2025 Katedra Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego AMKP organizuje 28. Międzynarodowe Sympozjum Muzykologiczne towarzyszące 29. Wielkanocnemu Festiwalowi Ludwiga van Beethovena. Temat tegorocznej edycji brzmi: „Beethoven i wielka poezja”.

Głównym punktem zainteresowania badaczy będzie muzyka Ludwiga van Beethovena, ale także dzieła wielkich twórców europejskich, dla których poetyckie słowo było albo źródłem inspiracji, albo wręcz zostało zestrojone z muzyką. Oprócz tematów stricte beethovenowskich pojawią się referaty podejmujące rozważania nad tematyką pokrewną, m.in. nad związkami zachodzącymi między poezją a muzyką, między słowem a dźwiękiem, nad poezją niemiecką, europejską i polską. Pojawią się także referaty na temat muzyki polskiej XX wieku.

Pomysłodawczyni i kierownik naukowy projektu: prof. dr hab. Teresa Malecka
Sekretarz naukowy i koordynacja projektu: Magdalena Chrenkoff

 

Program 28. Międzynarodowego Sympozjum
 Beethoven i wielka poezja

Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
Warszawa, Plac Małachowskiego 3
7‒8 kwietnia 2025

 

Poniedziałek 7 kwietnia 2025
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
Warszawa, Plac Małachowskiego 3

10:00 Powitanie gości

  • Elżbieta Penderecka – dyrektor generalna Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena
  • Dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. AMKP – kierownik Katedry Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego AMKP w Krakowie
  • Agnieszka Pindera – dyrektorka „Zachęty”

10:30-11:50 Prowadzenie: dr hab. Agnieszka Draus, prof. AMKP

Robert Hatten (The University of Texas in Austin)

Beethovenowska interpretacja wersetów Schillera w finale IX Symfonii: egzemplifikacja, ucieleśnienie i realizacja poetyckiego zamysłu / Beethoven’s Interpretation of Schiller’s Verses for the Ninth Symphony Finale: The Exemplification, Embodiment, and Enactment of a Poetic Conceit

Małgorzata Janicka-Słysz (AMKP)

Imperatyw słowa. O idei BildungDziewiątej symfonii Ludwiga van Beethovena / The Imperative of the Word. On the Idea of Bildung in Ludwig van Beethoven’s Ninth Symphony

Helmut Loos (Universität Leipzig)

Przytłoczenie muzyki przez literaturę i filozofię. Beethoven i konsekwencje / The Overwhelming of Music by Literature and Philosophy. Beethoven and the Consequences

11:50-12:10 Przerwa

12:10-13:30 Prowadzenie: prof. Helmut Loos

Michael Spitzer (University of Liverpool)

Beethoven i trzej poeci: Hölderlin, Wordsworth, T.S. Eliot / Beethoven and Three Poets: Hölderlin, Wordsworth, T.S. Eliot

Nils Holger Petersen (University of Copenhagen)

Beethoven i poeci skandynawscy / Beethoven and Scandinavian Poets

Katarzyna Szymańska-Stułka (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie)

Topos burzy u Beethovena i Szekspira / Beethoven and Shakespeare – the Topos of Tempest

13:30–13:50 Przerwa

13:50–14:50 Prowadzenie: dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. AMKP

Małgorzata Grajter (Uniwersytet Muzyczny im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi)

Beethoven, Schubert i inni. Ballada Erlkönig Johanna Wolfganga Goethego w opracowaniach kompozytorów klasycznych i wczesnoromantycznych / Beethoven, Schubert and Others: Erlkönig by Johann Wolfgang Goethe in the Musical Settings by Classical and Early Romantic Composers

Roman Ivanovitch (Indiana University, Bloomington)

Ave verum corpus Mozarta: Czasowość i technika kryzysu / Mozart’s Ave verum corpus: The Temporality and Technique of Crisis

 

Wtorek 8 kwietnia 2025
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
Warszawa, Plac Małachowskiego 3

10:00-11:00 Prowadzenie: prof. Michael Spitzer

Michael Heinemann (Hochschule Karl Maria von Weber Dresden)

Stracone złudzenia. Beethoven w powieściach Tomasza Manna / Lost Illusions. Beethoven in the Novels of Thomas Mann

Joan Grimalt (Escola Superior de Música de Catalunya)

Poezja i analiza hermeneutyczna. Fidelio: drugi finał / Poetry and Hermeneutic Analysis. Fidelio: Second Finale

11:00-11:20 Przerwa

11:20-12:40 Prowadzenie: prof. Robert Hatten

Iwona Sowińska-Fruhtrunk (AMKP)

Księga wiszących ogrodów Schoenberga jako ostatni wielki cykl pieśni do poezji Stefana Georgego / Schoenberg’s Book of the Hanging Gardens as the Last Great Song Cycle for Stefan Georgie’s Poetry

Marcin Trzęsiok (Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach)

Knoxville, Summer of 1915 Samuela Barbera. O wzniosłości w epoce demokratycznej / Samuel Barber’s Knoxville, Summer of 1915. On the Sublime in the Democratic Era

Susana Zapke (Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien)

Muzyka jest największym nonsensem ze wszystkich. Pieśni Elfriede Jelinek, 1965-1966 / Music is the greatest non-sense of all. Elfriede Jelinek’s Lieder, 1965-1966

12:40-13:00 Przerwa

13:00-14:20 Prowadzenie: prof. dr hab. Teresa Malecka

Ilona Iwańska (AMKP)

„Głos prawdziwej pieśni”. Poezja R.M. Rilkego w polskiej liryce wokalnej po II wojnie światowej / “The Voice of True Song.” R.M. Rilke’s Poetry in Polish Vocal Lyric after World War II

Agnieszka Draus (AMKP)

„Świadkowie spraw ducha“ – Rilke, Stachowski, Penderecki / ‘Witnesses to matters of the spirit’. Rilke, Stachowski, Penderecki

DYSKUSJA