XXV Międzynarodowe Sympozjum „Beethoven – ojciec wielkiego symfonizmu”, 4-5.04.2022
Katedra Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego Akademii Muzycznej w Krakowie zaprasza do wzięcia udziału w XXV Międzynarodowym Sympozjum „Beethoven – ojciec wielkiego symfonizmu” w ramach XXVI Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, które odbędzie się w Warszawie w dniach
4-5 kwietnia 2022.
Miejsce obrad: Narodowa Galeria Sztuki “Zachęta”, Warszawa, Plac Małachowskiego 3
PROGRAM
Poniedziałek, 4 kwietnia 2022
10.00 Powitanie gości
(E. Penderecka, Kierownik Katedry Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, Dyrektor “Zachęty”)
10.30 – 12.00
Christine Siegert (BEETHOVEN-HAUS BONN)
Wielka symfonia na zredukowaną obsadę: „Eroica” Beethovena w aranżacji na kwartet
Susanne Cox (BEETHOVEN-HAUS BONN)
Wczesne szkice Beethovena do IX Symfonii
Michael Ladenburger (BEETHOVEN-HAUS BONN)
Tzw. X Symfonia Beethovena i jej tzw. prawykonanie w Bonn w październiku 2021 – czy jest tam cokolwiek z samego Beethovena? Sztuczna inteligencja versus ludzka pomysłowość
12.00 – 12.30 P r z e r w a
12.30 – 14.30
Renata Skupin (AKADEMIA MUZYCZNA IM. STANISŁAWA MONIUSZKI W GDAŃSKU)
Turcyzmy w IX Symfonii Beethovena: niepokojąca egzotyka i niespełnione symbole
Helmut Loos (UNIVERSITÄT LEIPZIG)
Nieco inny Beethovenowski wizerunek Ludwiga Bischoffa i jego Rheinische i Niederrheinische Musik-Zeitung
Susana Zapke (MUSIK UND KUNST PRIVATUNIVERSITÄT DER STADT WIEN)
Beethoven w kulturze wizualnej: Symfonia jako imaginarium
Ewa Schreiber (UNIWERSYTET IM. ADAMA MICKIEWICZA W POZNANIU)
Dziecięca mowa orkiestry. Wokół Speakings (2007-2008) Jonathana Harveya
Wtorek, 5 kwietnia 2022
10.00 – 12.00
Daniel Golianek (UNIWERSYTET IM. ADAMA MICKIEWICZA W POZNANIU)
Mehr Ausdruck der Empfindung als Malerei? Symfonie pastoralne Beethovena, Berlioza i Mahlera
Małgorzata Grajter (AKADEMIA MUZYCZNA IM. GRAŻYNY I KIEJSTUTA BACEWICZÓW W ŁODZI)
Malarstwo dźwiękowe w różnych barwach: reprezentacje natury w kameralnych i
fortepianowych wersjach Symfonii pastoralnej Beethovena
Michael Heinemann (HOCHSCHULE FÜR MUSIK CARL MARIA VON WEBER DRESDEN)
Dźwięki natury. Pastoralna Beethovena i Nowa Muzyka
Marta Szoka (AKADEMIA MUZYCZNA IM. GRAŻYNY I KIEJSTUTA BACEWICZÓW W ŁODZI)
„Symfoniczna” muzyka organowa – metafora czy odrębny styl?
12.00 – 12.30 P r z e r w a
12.30 – 15. 00
Teresa Malecka (AKADEMIA MUZYCZNA IM. KRZYSZTOFA PENDERECKIEGO W KRAKOWIE)
„Przeminą wszystkie tradycje, a Beethoven będzie”. Góreckiego droga do IV Symfonii
„Tansman Epizody”
Agnieszka Draus (AKADEMIA MUZYCZNA IM. KRZYSZTOFA PENDERECKIEGO W KRAKOWIE)
Muzyka symfoniczna I i II, Plenitudo temporis oraz Ich und Du – peryferie symfonizmu w twórczości Józefa Rychlika
Katarzyna Szymańska-Stułka (UNIWERSYTET MUZYCZNY FRYDERYKA CHOPINA)
Symfoniczny portret „zniknionego” – Ignacy Zalewski. Symfonia nr 2 pamięci Dominika Połońskiego
DYSKUSJA KOŃCOWA