Wszystkie struny świata | 18-19.12.2023
Katedra Gitary i Harfy zaprasza na konferencję naukowo-artystyczną „Wszystkie struny świata” – muzyczną podróż w czasie i przestrzeni muzyki harfowej.
„Wszystkie” w znaczeniu różnych miejsc i różnorodnych stylów prezentowanych przez wykonawców. Od Sonaty C. Debussy’ego, czyli klasyki muzyki harfowej, przez improwizację jazzową harfy z saksofonem, aż po muzykę etniczną z Meksyku, Chin czy… polskich Beskidów.
Zapraszamy na muzyczny kalejdoskop!
Poniedziałek, 18 grudnia 2023, 15:00
ul. Potebni 7
Struny Dalekiego Wschodu
Lei Zhou i Mingije Yu – wykład Konghou i Guzheng. Historia i prezentacja instrumentów
Lei Zhou pochodzi z Xiamen w ChRL. Jest promotorką tradycyjnej kultury chińskiej I Konghou i wykładowczynią w Xiamen Yuandang Academy w Xiamen. Ukończyła studia magisterskie w klasie harfy dr Anny Scheller w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.
Mingjie Yu – artystka Guzheng, nauczycielka, kompozytorka. Związana z Instrumental Music Department, School of Music, Hebei Normal University. Studiuje w AMKP w klasie prof. Marii Pomianowskiej.
Claude Debussy (1862–1918) Sonata na flet, altówkę i harfę
1. Pastorale. Lento, dolce rubato
2. Interlude. Tempo di minuetto
3. Final. Allegro moderato ma risoluto
Jean Cras (1879–1932) Quintette
1. Assez animé
2. Animé
3. Lent
4. Très animé
Jean Absil (1893–1974) Concert à cinq op. 38
1. Introduction et Allegro
2. Andante
3. Finale (Scherzo)
Krakowski Kwintet Harfowy
Adrian Nowak harfa
Magdalena Di Blasi flet
Barbara Mglej skrzypce
Jan Czyżewski altówka
Paweł Czarakcziew wiolonczela
Krakowski Kwintet Harfowy to zespół złożony z absolwentów najlepszych europejskich uczelni muzycznych – flecistki Magdaleny Di Blasi, harfisty Adriana Nowaka, skrzypaczki Barbary Mglej, altowiolisty Jana Czyżewskiego i wiolonczelisty Pawła Czarakcziewa. Za sprawą wspólnej inicjatywy członkowie kwintetu dzielą się pasją, koncertując na scenach w Polsce i za granicą, osiągając również sukcesy na konkursach międzynarodowych (II nagroda na VII Iberian Contest of Chamber Music with Harp w Madrycie w 2019 r.). Krakowski Kwintet Harfowy jako jedyny w Polsce profesjonalny zespół kameralny o tym nietypowym składzie, promuje muzykę kameralną stworzoną dla legendarnego Quintette Instrumental de Paris. Formację charakteryzuje miękkość interpretacji francuskiej (wg Isabelle Perrin) oraz pełnia i różnorodność brzmienia dorównująca orkiestrze symfonicznej (wg Margit Anny Suss). Zasadniczą część repertuaru grupy stanowią utwory z końca XIX i pierwszej połowy XX wieku, w szczególności wywodzące się z francuskiego impresjonizmu. Oprócz kompozycji autorstwa m.in. Roussela, Crasa czy Tourniera, w ich programie pojawiają się dzieła polskich kompozytorów takich jak Aleksander Tansman. Artyści, nie ograniczając się do wykonawstwa muzyki impresjonistycznej, stale poszerzają repertuar o nowe pozycje, tworząc autorskie aranżacje utworów kameralnych i orkiestrowych oraz angażując się w projekty wykraczające poza ramy szeroko pojętej muzyki klasycznej. W maju 2022 roku ukazał się ich debiutancki album Hommage wydany przez wydawnictwo DUX.
„Wielka Improwizacja. Od klasyki do jazzu”
KRIMI DUO
Miroslava Stareychinska harfa
Kristof Dömötör saksofon
Kristof Dömötör studiował klarnet w Uniwersytecie Muzycznym w Koloni w klasie prof. Ralpha Manno. W tym samym czasie zajął się saksofonową muzyką kameralną, studiując pod opieką prof. Daniela Gauthiera, a następnie saksofon jazzowy w Folkwang University of the Arts w Essen (prof. Hugo Read i prof. Matthias Nadolny). Przez parę semestrów pracował jako wykładowca na uniwersytecie w Arnhem. Od roku 2020 jest saksofonistą tenorowym w Orkiestrze Wojskowej w Siegsburgu, uprzednio zajmując to samo stanowisko w Saarland Police Big Band. Jest częstym gościnnym solistą w wielu orkiestrach m.in.: WDR Funkhausorchester, orkiestr w Recklinghaus, Wuppertalu, Bochum, Dortmundzie, Essen, Hagen, Mönchengladbach, Münster, Osnabrücku, Solingen/Remscheid, Bonn, Gürzenich Orchestra Cologne i Kassel jak również Palast Orchestra (Max Raabe) i Kasalla. Jednak jego największą pasją jest muzyka kameralna. Gra w następujących zespołach: Sirocco Saxophone Quartet, Bad Neuenahrer QuAHRtett, the Schmuck clarinet trio oraz KriMi Duo. Zdobył wiele nagród na konkursach zarówno muzyki klasycznej jak i jazzowej.
Miroslava Stareychinska urodziła się w Bułgarii, w mieście Płowdiw, w rodzinie muzyków. Tam też rozpoczęła swoją edukację muzyczną. W roku 2000 ukończyła z wyróżnieniem Chicago High School (USA). W tym czasie uczyła się również pod okiem Deanne van Rooyan i Sarah Bullen (pierwsza harfistka Chicago Symphony Orchestra). W wieku 21 lat dostała angaż jako pierwsza harfistka w Orkietrze Symfonicznej i Operowej w Płowdiw. Uprzednio współpracowała z orkiestrami w Rousse, Warnie, Szumen, Wracy, Sofii i Płowdiw. W latach 2005–2010 studiowała harfę w klasie Francoise Friedrich (pierwsza harfistka Frankfurt Opera i Museum Orchestra) w the University of Music and Performing Arts w Frankfurcie nad Menem. Od roku 2009 Miroslava Stareychinska pozostawała pod artystyczną opieką prof. Margit-Anny Süß. Brała udział w licznych kursach prowadzonych przez Margit-Annę Süß, Elisabeth Fontan-Binoche, Marie-Pierre Langlamet, Erikę Waardenburg, Adelheid Blovsky-Miller, Isabelle Abscheidt i Marie-Claire Jamet. Obecnie współpracuje z orkiestrami: Berliner Philharmoniker, Frankfurt Opera, WDR Köln, SWR Stuttgart, HR-Bigband.
OD MÁRQUEZA PO HAJDUKA
Świat oddechem i struną malowany
Komorowska-Duda DUO
Małgorzata Komorowska harfa
Katarzyna Gacek-Duda flety
Zywieckie gronicki na kij ze strunom
Improwizacja na fujarę słowacką z harfą
Katarzyna Gacek-Duda Cichy wiatr na drewnianą piszczałkę beskidzką z harfą
Drama Köprüsü (tradycyjna pieśń turecka), opracowanie Katarzyna Gacek-Duda na flet Vitowski z harfą
Kwiat jaśminu (tradycyjna chińska melodia), opracowanie Katarzyna Gacek-Duda na drewniany flet chiński DiZi z harfą
Leonadro Velázquez (1935–2004) Egloga na flet etniczny i harfę
Arturo Márquez (*1950)
Son a Mara (harfa solo)
Máscaras – koncert na harfę i orkiestrę w transkrypcji Małgorzaty Komorowskiej na harfę i flet grendadillowy
I. Máscara Flor
II. Máscara Son
III. La pasión según San Juan de Letrán
IV. La pasión según Marcos
Katarzyna Gacek-Duda – flecistka, multiinstrumentalistka, podróżniczka, autorka miniatur etnicznych oraz utworów na flet, kompozytorka oraz twórca projektów artystycznych. Autorka projektów takich jak: Królestwo Beskidu, Kasia Gacek Duda i Dariush Rasouli Euroasian oraz projektu Kultury Fletowe Świata – Polish soul play melodies of Nations. Badaczka i pasjonatka flecistyki etnicznej świata, a w szczególności fletów karpackich. Autorka bezprecedensowych ornamentów etnicznych na flet poprzeczny współczesny w oparciu o szatę dźwiękową wybranych fletów etnicznych świata. Koncertuje w Polsce i na świecie. Jej największą miłością jest flet drewniany poprzeczny, który przenika przez świat muzyki klasycznej, równolegle cytując brzmienia fletowych kultur muzycznych. Obecnie pracuje nad swoją kolejną autorską płytą Euroasian, do której zaprosiła wybitnego perskiego ney’istę Dariusha Rasouliego. W 2023 rozpoczęła współpracę z Małgorzatą Komorowską, z którą w duecie harfowo-fletowym dokonują prawykonań muzyki Arturo Márqueza. Tytuł projektu to Harfa w Kolorach Meksyku. Ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach na wydziale instrumentalnym – specjalność flet poprzeczny. Odbyła roczne stypendium na Uniwersytecie Wiedeńskim w klasie Giseli Mashajekhi-Beer oraz Wolfganga Schulza. Ukończyła studia podyplomowe w mistrzowskiej klasie fletu Jadwigi Kotnowskiej w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Rozwijała swoje umiejętności podczas kursów mistrzowskich u następujących cenionych flecistów: Janosa Balinta, Petera Lukasa Grafa czy Aurele Nicolet. Laureatka nagród w dziedzinie muzyki klasycznej oraz etnicznej i tradycyjnej. Koncertowała jako muzyk orkiestrowy na całym świecie w różnych kolaboracjach orkiestrowych z następującymi dyrygentami: Marzeną Diakun, Wojciechem Rodkiem, Gabrielem Chmurą, Krzysztofem Pendereckim, Urošem Lajovicem. Oprócz własnych solowych projektów jest zapraszana do programów telewizyjnych oraz wielu innych wydarzeń kulturalnych jako solistka-improwizatorka. Zajmuje się propagowaniem flecistyki etnicznej świata. Podróżując spotyka osoby budujące flety etniczne, które następnie sprowadza do swej beskidzkiej pracowni. Obecnie jest doktorantką Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. W swojej kolekcji posiada około 120 aerofonów etnicznych, które przywiozła z krajów pochodzenia lub które sprowadzane są przez osoby zamieszkałe w danym rejonie świata. Oprócz działalności koncertowej i nagraniowej wspiera osoby, które chcą zgłębić kulturę gry na aerofonach etnicznych Polski i świata.
Małgorzata Komorowska – harfistka koncertująca solowo oraz z wybitnymi zespołami. Wszechstronny muzyk prowadzący wielokierunkowe działania artystyczne, wykładowca Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, pedagog, terapeuta muzyką, oligofrenopedagog. Artystka o doświadczeniu koncertowym zarówno klasycznym, jak i łącząca klasykę z jazzem, muzyką etniczną i rozrywkową. Absolwentka klasy harfy prof. Bogumiły Lutak-Modrinć krakowskiej Akademii Muzycznej i Katedry Interpretacji Muzyki Współczesnej (dyplom z wyróżnieniem – 1994). Studiowała również Psychologię na Uniwersytecie Warszawskim. Nauczyciel dyplomowany (2018). W latach 1998–2007 pozostawała pod artystyczną opieką prof. Ursuli Holliger (Perfezionamento e di Interpretazione Musicale di Sermoneta, Włochy). Doskonaliła swój warsztat także na kursach mistrzowskich u Susan Mildonian i Dawida Watkinsa. Stała współpraca harfistki z orkiestrą Sinfonia Varsovia (2000–2007) zaowocowała koncertami w najbardziej prestiżowych salach (Carnegie Hall, Théatre des Champs Elysées, Herkulessaal, Suntory Hall w Tokio), udziałem w renomowanych festiwalach (Salzburgu, Gstaad – Yehudi Menuhin Festival, La Folle Journée) oraz nagraniami CD/DVD (m.in. z Krzysztofem Pendereckim, Jerzym Maksymiukiem, Jackiem Kasprzykiem, José Curą, Krzesimirem Dębskim, Michałem Lorencem, Michelem Corbozem, Nigelem Kennedym – Polish Spirit (EMI Classics) nagroda – Echo Klassik 2008 oraz Fryderyk 2008 w kategorii Album Roku – Muzyka Symfoniczna i Koncertująca). Ma w swoim dorobku koncerty i nagrania dzieł literatury symfonicznej, operowej, musicalowej i filmowej we współpracy także z New European Orchestra, Filharmonią Narodową, Polską Orkiestrą Radiową, Filharmonią Poznańską, Capellą Bydgostiensis, Filharmonią Śląską, Filharmonią Wrocławską, orkiestrą NFM, Teatrem Roma, Filharmonią Częstochowską i Operą Bytomską. Wykonuje bogaty repertuar dzieł chóralnych, oryginalnie przeznaczonych na śpiew i harfę solową ze znakomitymi chórami: New English Singers, University Of Manitoba Singers, New European Singers, Schola Cantorum Bialostociensis, Pueri Cantant, Sine Nomine, Poznańskimi Słowikami, Izrael Kibbutz Choir. Zapraszana jako solistka na międzynarodowe festiwale (m.in.: Festival Pontino, Music Festival w Salzburgu, Usti nad Labem, Gaude Mater, Wielkie rocznice – Haendel 2009 pod batutą Paula Esswooda na Zamku Królewskim w Warszawie). Dokonuje autorskich aranżacji, kompozycji i improwizacji harfowych, koncertując i nagrywając regularnie w projektach Fusion, łączących klasykę z jazzem. Głos jej instrumentu brzmi w wielu projektach i rejestracjach m.in. Continentals Orchestra & Choir, M. Urbaniaka – Live in Holy City, Grzecha Piotrowskiego, Alchemika, Mate.O – „Zapominam o sobie” /Niepojęta łaska, „Accustic Room 47”, „Transitus” J. Mencla, Chopin na 5 kontynentach M. Pomianowskiej, Ann Hawkins – „Journey On”, Justyny Steczkowskiej, Joanny Lewandowskiej „Najwcześniej najpóźniej”, „Zimowych piosenkach” Piasecznego/Krajewskiego, Pawła Zareckiego, Janusza Stokłosy, Betlejem w Polsce, CD/DVD live z koncertów JSJD – projektów Marcina Pospieszalskiego, P. Goliński – Oratorium z harfą elektryczną. Współtworzy duety z fletem (Jadwiga Kotnowska), fletami etnicznymi (Katarzyna Gacek-Duda), piłą sopranową (Jolanta Sosnowska), sopranem (Barbara Abramowicz). Różnorodne stylistycznie programy prezentuje z zespołami kwartetu smyczkowego (Kwartet Pomorski, Fair Play Quartet), kwartetu dętego (A quatro), Cracow Brass Quintet i na nagraniach płytowych, m.in. Gloria Hosanna, z A Ceromony of Carolls B. Brittena (na chór i harfę, 1995), Metafrazy na flet i harfę (1998), Rajski ptak na sopran i harfę (2000), Water Spirit (na harfę celtycką solo, 2007), Una Impresion para el Serrucho y Arpa (na piłę sopranową i harfę celtycką, 2009). Interdyscyplinarność artystyczna Małgorzaty Komorowskiej ma swój wyraz w licznych koncertach połączonych z wernisażami, wykładami, muzykoterapią oraz w tworzeniu projektów literacko-muzycznych z najwybitniejszymi aktorami (Brigittą Assheuer, Jarosławem Gajewskim, Jerzym Łazewskim, Olgierdem Łukaszewiczem, Zofią Kucówną, Wojciechem Malajkatem, Małgorzatą Niemirską, Ewą Segedą, Magdaleną Warzechą, Jerzym Zelnikiem) oraz wykonywaniu autorskiej muzyki do spektakli teatralnych. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego za rok 2022. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Harfowego oraz Christian Art Centre z siedzibą w Rotterdamie.