Pokaż więcej opcji Schowaj więcej opcji

mgr Malwina Tkaczyk


fot. Bartek Barczyk

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie altówki prof. Piotra Szumieła oraz studiów podyplomowych w klasie kameralistyki prof. dr hab. Arkadiusza Kubicy i asyst. Marka Mosia.

Kilkukrotnie występowała jako solistka, m.in. z towarzyszeniem Filharmonii Śląskiej – w 2011 r. pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka oraz w 2016 r. pod batutą Massimiliano Caldiego. W listopadzie 2014 r., w ramach cyklu Środa Młodych, wykonała recital z towarzyszeniem fortepianu w Sali Kameralnej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Dwa lata później ponownie wystąpiła na tej samej scenie prezentując repertuar kameralny Sofii Gubajduliny.

Jest laureatką wielu przesłuchań i konkursów, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych. Do jej najważniejszych osiągnięć należą m.in.: II nagroda na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Klas Skrzypiec i Altówki w Warszawie (2010), II nagroda oraz nagroda specjalna „Musica Arvensis” na XIV Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Bohdana Warchala w Dolnym Kubinie (Słowacja, 2010), I nagroda na II Ogólnopolskim Konkursie Instrumentów Smyczkowych w Elblągu (2011), I nagroda na XVI Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Bohdana Warchala w Dolnym Kubinie (Słowacja, 2012), II nagroda na XV Międzynarodowym Przeglądzie Zespołów Kameralnych w Jaworze, 2013, I nagroda na 15th Valsesia Musica Juniores International Competition Monterosa – Kawai Prize w Varallo Sesia (Włochy, 2014), I nagroda na X Międzynarodowym Konkursie Musica Insieme w Musile di Piave (Włochy, 2015), tytuł Finalisty II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie (2021).

Za swoje osiągnięcia otrzymała liczne nagrody i stypendia, w tym m.in. Stypendium Otwartej Filharmonii Agrafki Muzycznej (2008-2009, 2010-2011), Stypendium Prezydenta Miasta Świętochłowice (2009-2017), JM Rektora Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (2012-2016), Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2012-2014), Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014) oraz Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Młoda Polska 2020”.

Od 2019 r. współtworzy kwartet Airis String Quartet, który jest laureatem prestiżowego programu dla 38 kwartetów smyczkowych z całej Europy MERITA Project 2023–2025. Zespół aktywnie koncertuje, występując na wielu uznanych festiwalach, takich jak 36. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów (2024, prawykonanie utworu Macieja Jabłońskiego „Festina lente. Hommage à Érasme de Rotterdam na dwa akordeony i kwartet smyczkowy”), 137. Śląska Trybuna Kompozytorów (Katowice, 2023, prawykonanie kompozycji „Miłość bez jutra” Adama Potery i „Es gab stille satze” Bartosza Witkowskiego), 8. Festiwal Muzyczny Trzy-Czte-Ry. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje. (Warszawa, 2023, prawykonanie utworu Anny Ignatowicz-Glińskiej „Suita na klarnet i kwartet smyczkowy” z klarnecistą Krzysztofem Zbijowskim), Labirynt twórcy – Krzysztof Penderecki in memoriam w ramach Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego w Warszawie (2023), 40. Międzynarodowy Festiwal Przemyska Jesień Muzyczna (2023, prawykonanie utworu Przemysława Schellera „Sensation of an Elusive Observation”), koncerty z cyklu „HEAR, SEE, FEEL, EXPRESS – mindfullness journey” w ramach programu MERITA 2023-2025 (m.in. Megchelen, Holandia; Festiwal QuartetissimoFehérvárcsurgó, Węgry), 34. Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych w Katowicach (2022), XXXII Festiwal im. Adama Didura w Sanoku (2022, prawykonanie kompozycji „Obłoki” Jakuba Borodziuka z mezzosopranistką Magdą Niedbałą-Solarz), 11. Festiwal EMANACJE (2022), Festiwal KaTonacje 2022, 44. Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem (2021), Festiwal Opera Rara (2021), 7. Krakowska Jesień Muzyczna (2020), XX Międzynarodowy Festiwal Salezjańskie Lato w Przemyślu (2020), XXIX Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych (Zakopane 2019, prawykonanie „Mistic Circles” Miłosza Bembinowa z saksofonistą Bartłomiejem Dusiem).

Kwartet posiada różnorodny dorobek fonograficzny. Współtworzy m.in. płytę „Déjà vu”, na której znalazły się kompozycje Ludvig van/Ludvig Fun Renāte Stivriņy oraz Koncert organowy „Hommage à Haendel” Henryka Jana Botora (organy – Daniel Prajzner). W 2022 r. kwartet zrealizował nagranie dzieła Andersa Koppela „Koncert na mandolinę i kwartet smyczkowy” z mandolinistą Alonem Sarielem, a także współpracował z artystą przy tworzeniu płyty doktorskiej Clarka Nicholsa, zawierającej kompozycję Invocation and Verses na kwartet smyczkowy i mandolinę (2022). Wraz z duetem akordeonowym duoAccosphere zespół nagrał również utwór Wojciecha Ziemowita Zycha „The Ray of Ultimate Whiteness”, który znalazł się na płycie „Accosphere – new accordion chamber music” (2022).

malwina.tkaczyk@amuz.krakow.pl