27. Dni Bachowskie | 28.03-1.04.2023
Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie oraz Katedra Muzyki Dawnej zapraszają wszystkich Państwa na 27. edycję Dni Bachowskich. Wydarzenie to, jak co roku, odbywa się w okolicy daty urodzin Jana Sebastiana Bacha, które przypadają 21 marca – tym razem zapraszamy od 28 marca do 1 kwietnia.
Na koncertach wystąpią studenci naszej Katedry, pedagodzy oraz zaproszeni goście. Odbywać się one będą w Auli Florianka, Sali Kameralnej AMKP, a także, rozszerzając zasięg wydarzenia, w kościele ewangelicko-augsburskim przy ul. Grodzkiej 56. W programie koncertów wykonane zostaną utwory patrona Dni Bachowskich – Johanna Sebastiana Bacha, jego synów oraz dzieła wielu innych kompozytorów epoki baroku. Na inauguracyjnym koncercie wystąpi Orkiestra Barokowa AMKP pod kierownictwem prof. dr hab. Teresy Kamińskiej, a solistą będzie prof. dr hab. Marek Toporowski.
Podczas tegorocznych Dni Bachowskich odbędzie się także konferencja naukowa – II Międzyuczelniane Forum Muzyki Dawnej.
Koordynacja projektu: dr hab. Zbigniew Pilch, prof. AMKP oraz dr Anna Swoboda.
wtorek 28 marca 2023, 19:00
|
|
Koncert inauguracyjny 27. Dni Bachowskich
środa 29 marca 2023, 19:00
Aula Florianka
Barokowe pot-pourri I
Johann Sebastian Bach (1675-1750) Adagio G-dur BWV 968
Klaudia Łoboda klawesyn
Przygotowanie: dr Aleksander Mocek
Johann Sebastian Bach VI Sonata G-dur na skrzypce i klawesyn obbligato BWV 1019a
Allegro – Largo – Cantabile – Adagio, Allegro
Dominika Garncarz skrzypce
Klaudia Łoboda klawesyn
Przygotowanie: dr hab. Zbigniew Pilch, prof. AMKP, dr Aleksander Mocek
Georg Philipp Telemann (1681-1767) Koncert B-dur na trzy oboje i twoje skrzypiec TWV 44:43
Allegro – Largo – Allegro
Urszula Pałka, Jakub Kornakiewicz, Maria Świgost oboje barokowe
Victoria Melik, Ana Novljan, Dominika Garncarz skrzypce barokowe
Karina Krychun viola da gamba
Dawid Nowak kontrabas
Klaudia Łoboda klawesyn
Przygotowanie: dr Katarzyna Pilipiuk
*
Antonio Vivaldi (1678-1741) Koncert h-moll na czworo skrzypiec RV 580
I. Allegro
II. Largo
III. Larghetto-Adagio-Largo-Allegro
Ana Novljan skrzypce I
Anna Mar Vidal Farion skrzypce II
Olena Kholodkova skrzypce III
Natalia Kierakowicz skrzypce IV
Giuseppe Valentini (1681-1753) Concerto grosso a-moll na czworo skrzypiec op. 7 nr 11
I. Largo
II. Allegro
III. Grave
IV. Allegro e solo
V. Presto
VI. Adagio
VII. Allegro assai
Agnieszka Świątkowska skrzypce I
Olena Kholodkova skrzypce II
Ana Novljan skrzypce III
Anna Mar Vidal Farion skrzypce IV
Antonio Vivaldi Koncert a-moll na dwoje skrzypiec RV 522
I. Allegro
II. Larghetto e spiritoso
III. Allegro
Anna Mar Vidal Farion skrzypce I
Natalia Kierakowicz skrzypce II
Agnieszka Świątkowska, Aleksandra Owczarek, Anna Hara-Pióro skrzypce
Jacek Dumanowski, Anna Hara-Pióro altówki
Konrad Górka wiolonczela
Justyna Grabowska klawesyn
Przygotowanie: dr hab. Agnieszka Świątkowska
czwartek 30 marca 2023, 17:00
Aula Florianka
ul. Sereno Fenn’a 15
Barokowe pot-pourri II
Georg Philip Telemann (1681-1767) Kantata „Ertrage nur das Joch der Mängel” TWV 1:479
Largo: „Ertrage nur das Joch der Mängel”
Recitativo: „Der schmale Trübsals weg fällt manchen schwer zu gehen”
Presto: „Im Höllenpfuhl, voll Feuer und Schwefel”
Piotr Windak tenor
Julie Kučerová flet prosty
Zsófia Sánta flet prosty
Piotr Michalik pozytyw
przygotowanie: prof. dr hab. Marcin Szelest
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Suita angielska g-moll BWV 808
Prélude Allemande – Courante – Sarabande – Gavotte I – Gavotte II ou Musette – Gigue
Ekaterina Matokh klawesyn
Przygotowanie: prof. dr hab. Elżbieta Stefańska
Johann David Heinichen (1683-1729) Trio c-moll na obój, violę da gamba i b.c. SeiH 254
Affettuoso – Allegro – Adagio-Grave-Adagio – Vivace
Urszula Pałka obój barokowy
Karina Krychun viola da gamba
Piotr Windak klawesyn
Przygotowanie: dr Katarzyna Pilipiuk
Johann Sebastian Bach 6 małych preludiów BWV 933-938
Klaudia Rogała klawesyn
Przygotowanie: prof. dr hab. Elżbieta Stefańska
Jacques-Martin Hotteterre (1674-1763) Suita G-dur op. 2 nr 2
Prélude – Allemande (L’Atalante) – Sarabande (La Fidelle) – Petit air tender – Gavotte en Rondea (La Maillebois) – 2e Gavotte – Rondeau (Le Baron)
Olivia Petryszak flet prosty
Weronika Hryniewicka klawesyn
przygotowanie: prof. dr hab. Marek Toporowski
Louis Antoine Lefebvre (1700-1763) Kantata „Androméde” na głos, 2 skrzypiec i basso continuo
Air Tendre – Recitatif – Tempête Andante – Ariette Amour
Karolina Augustyn sopran
Dominika Garncarz skrzypce
Aleksandra Owczarek skrzypce
Karina Krychun viola da gamba
Klaudia Łoboda klawesyn
Przygotowanie: dr Andrzej Zawisza
czwartek 30 marca 2023, 19:00
Aula Florianka
ul. Sereno Fenn’a 15
Konsort gambowy / Konsort lutniowy
Dowland vs Hume – historia pewnej kłótni
- The King of Denmark’s Galiard – J. Dowland
- The King of Denmark’s delight – T. Hume (1607)
- Death & Life – T. H. (1605)
- Semper Dowland semper dolens – J. D.
- Lachrimae Antiquae Novae – J. D.
- Lachryme – J. D., ar. R. Sumarte (Manchester Gamba Book, ok. 1660)
- Captaine Humes Lamentations – T. H. (1605)
- The Pashion of Musicke – T. H. (1607)
- The Earle of Essex Galiard – J. D.
- Mistresse Nicols Almand – J. D.
KRAKOWSKI KONSORT VIOL:
Agata Sanches-Martos viola sopranowa
Mateusz Kowalski viola tenorowa i basowa, kierownictwo artystyczne
Sylwia Heinrich viola basowa
Karina Krychun viola basowa
Rafał Gorczyński viola basowa
Wszystkie utwory Johna Dowlanda (poza nr 6) pochodzą ze zbioru Lachrimae or Seven Tears (London, 1605). Utwory Tobiasa Hume’a pochodzą ze zbioru The First Part of Ayres (London, 1605) oraz Captain Humes Poetical Musicke (London, 1607)
Przygotowanie: dr Mateusz Kowalski
Dietrich Buxtehude (1637-1707) Trio sonata g-moll op. 2 nr 3 BuxWV 261
Vivace-Lento – Allegro-Lento – Andante – Grave, Gigue
Olena Kholodkova skrzypce
Karina Krychun viola da gamba
Elżbieta Ziarnik klawesyn
Przygotowanie: dr hab. Ewa Mrowca
Ernst Gottlieb Baron (1696-1760) Concerto d-moll na lutnię i flet
Adagio – Allegro – Siciliana – Gigue
Alicja Żądło lutnia barokowa
Bozhena Hamar flet prosty
Przygotowanie: dr Joanna Kwinta-Zielińska, dr Anna Wiktoria Swoboda
Giovanni Girolamo Kapsberger (ok. 1580-1651) Sarabanda
Claudio Monteverdi (1567-1643) Laudate Dominum na bas i basso continuo
Anonim Aria di Firenze z rękopisu PL-Kj Mus. ms. 40591
Giulio Caccini (1551-1618) Fere selvaggie
Giovanni Girolamo Kapsberger / Alessandro Piccinini (1566-1638) Ciaccona
Przemysław Józef Bałka bas, teorba
Alicja Żądło lutnia
Adriana Kuźniar gitara barokowa
Anna Wiktoria Swoboda teorba
Przygotowanie: dr Anna Wiktoria Swoboda
piątek 31 marca 2023
Sala Senacka AMKP
ul. św. Tomasza 43
10:00-17:30 II Międzyuczelniane Forum Muzyki Dawnej
piątek 31 marca 2023, 19:00
|
|
Trochę Sacrum. Trochę Profanum.
Johann Heinrich Schmelzer (1620/3-1680) Sonata à 7 flauti
Antonio Bertali (1605-1669) Sonatella à 5 flauti
William Brade (1560-1630) Paduana & Galliard
KRAKOWSKI KONSORT FLETÓW PROSTYCH
Rodrigo Barata, Bozhena Hamar, Julie Kučerová, Marie Nezdařilová, Olivia Petryszak, Noga Rubanenko, Zsófia Sánta
Przygotowanie: prof. Erik Bosgraaf, mgr Katarzyna Czubek
John Loeillet (1680-1730) IV Sonata d-moll z XII Sonatas in three Parts:
Largo – Allegro – Adagio, Allegro
Olivia Petryszak flet prosty
Maria Świgost obój
Teresa Kamińska wiolonczela
Wiktor Chirowski klawesyn
Przygotowanie: prof. dr hab. Teresa Kamińska
Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644-1704)
Sonata F-dur C 140
Sonata Misteryjna „Ukrzyżowanie”
Sonata c-moll C 143
Aleksandra Owczarek skrzypce
Aleksandra Buczyńska-Kusak wiolonczela
Klaudia Łoboda klawesyn
sobota 1 kwietnia 2023, 11:00
Sala Kameralna AMKP
ul. św. Tomasza 43
Matinée Bach: nowa generacja
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Suita angielska a-moll BWV 807
Preludium – Allemande – Courante – Sarabande – Bourrée I – Bourrée II – Gigue
Carl Philipp Emmanuel Bach (1714-1788) Sonata c-moll Wq 65/31
Allegro assai ma pomposo – Andantino – Allegro
Johann Sebastian Bach Fantasia chromatica BWV 903
Carl Philipp Emmanuel Bach Rondo e minor „Abschied von meinem Silbermannischen Claviere” Wq 66
Maria Erdman, Szymon Paruzel klawikord
Carl Philipp Emanuel Bach Fantasia in C Wq. 59/6, H. 284
Petra Matějová fortepian historyczny
Wilhelm Friedemann Bach (1710-1784) 12 Polonaises, F. 12: nr 3 D-dur, nr 4 d-moll, nr 6 es-moll
Magdalena Smrokowska fortepian historyczny
Przygotowanie: Petra Matějová, Katarzyna Drogosz
Carl Philipp Emanuel Bach Rondo B-dur Wq. 58/5, H. 267
Jiayi Ge fortepian historyczny
Przygotowanie: Petra Matějová, Katarzyna Drogosz
Johann Christian Bach (1735-1782) Sonata c-moll op. 17 nr 2, W. A 8
Allegro, Andante, Prestissimo
Katarzyna Drogosz fortepian historyczny
sobota 1 kwietnia 2023, 19:00
Aula Florianka
ul. Sereno Fenn’a 15
Koncert finałowy
Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) Stabat mater (1736)
- Stabat Mater dolorosa
- Cujus animam gementem
- O quam tristis et afflicta
- Quae moerebat et dolebat
- Quis est homo qui non fleret
- Vidit suum dulcem natum
- Eja, Mater fons amois
- Fac, ut ardeat cor meum
- Sancta Mater, istud agas
- Fac, ut portem Christi moetem
- Inflammatus et accensus
- Quando corpus morietur
Samuela Łach sopran
Zuzanna Topolska alt
Rodrigo Barata flet prosty
Olena Kholodkova, Anna Mar Vidal Farion skrzypce
Dominika Garncarz altówka barokowa
Karina Krychun viola basowa
Elżbieta Ziarnik, Weronika Hryniewicka pozytyw
*
Georg Philipp Telemann (1681-1767) Sonata d-moll na flet prosty, wiolę sopranową i basso continuo TWV 42:d7
Andante – Vivace – Adagio – Allegro
Rodrigo Barata flet prosty
Agata Sanchez-Martos viola sopranowa
Elżbieta Ziarnik klawesyn
Johann Sebastian Bach (1735-1782) Aria „Quia respexit” z Magnificat BWV 243
Gabriela Sołtys sopran
Marek Toporowski klawesyn
Georg Friedrich Haendel (1685-1759) Aria „Let the bright Seraphim” z Oratorium „Samson” HWV 57
Karolina Augustyn sopran
Artur Kowalczuk trąbka
Marek Toporowski klawesyn
Johann Sebastian Bach Aria „Aus Liebe” z Pasji wg św. Mateusza BWV 244
Mariola Siepak sopran
Marek Toporowski klawesyn
Johann Sebastian Bach Aria „Jauchzet Gott” z Kantaty BWV 51
Elżbieta Pikoń sopran
Szymon Gwóźdź trąbka
Marek Toporowski klawesyn
Przygotowanie koncertu: prof. dr hab. Marek Toporowski