Obój historyczny: sesja naukowa, kurs mistrzowski i koncert
Sesja naukowa „Obój historyczny: stan badań, współczesna praktyka oraz perspektywy” ma na celu zwrócenie uwagi na szerokie spektrum zagadnień związanych z historycznie poinformowanym wykonawstwem muzyki XVII i XVIII w na kopiach instrumentów z epoki oraz poruszenie szeregu frapujących tematów dotyczących instrumentarium. Podczas wydarzenia zaprezentowane zostaną najnowsze wyniki badań dotyczących historii oboju oraz wiedzy o repertuarze.
PRELEGENCI
prof. Alfredo Bernardini (Universität Mozarteum, Salzburg)
prof. Paolo Grazzi (Conservatorio Conservatorio Di Musica E.F. Dall’Abaco, Verona)
mgr Marek Niewiedział (Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu)
dr Katarzyna Pilipiuk (Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie)
Istotnym elementem wydarzenia będzie kurs mistrzowski, prowadzony przez prof. Alfredo Bernardiniego, obecnie najbardziej cenionego na świecie wykonawcy oraz pedagoga oboju historycznego. Podczas kursu planowana jest zarówno praca nad repertuarem solowym, jak i – przede wszystkim – zespołowym. Zwieńczeniem kursu będzie niedzielny koncert w Auli Florianka, podczas którego wystąpią Alfredo Bernardini oraz uczestnicy kursu.
PROGRAM
31.03.2022, Sala Koncertowa
9:00-13:00; 17:00-21:30 Kurs mistrzowski
1.04.2022, Sala Koncertowa
9:00-13:00; 17:00-21:30 Kurs mistrzowski
2.04.2020, Sala Kameralna
10:00 Sesja naukowa „Obój historyczny: stan badań, współczesna praktyka oraz perspektywy”
- prof. Alfredo Bernardini (Universität Mozarteum w Salzburgu ) „From Baroque to Classical: the Evolution of the Two-Keyed Oboe”
- mgr Marek Niewiedział (Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu) „Banda dęcistów czyli fenomen Harmoniemusik w XVIII-wiecznej Europie”
- prof. Paolo Grazzi (Conservatorio E.F. Dall’Abaco w Weronie) „Hautbois d’amour: a German instrument with a French name”
- dr Katarzyna Pilipiuk (Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie) „Barokowy rożek angielski. Zaginione ogniwo ewolucji oboju tenorowego”
- Panel dyskusyjny „Obój historyczny dziś: stan badań, współczesna praktyka oraz perspektywy”
16:30-21:30 Kurs mistrzowski
3.04.2022, Aula Florianka
9:00-16:00 Kurs mistrzowski
18:00 Koncert finałowy z udziałem uczestników kursu oraz prof. Alfreda Bernardiniego
Na wydarzenia wstęp wolny.
Alfredo Bernardini to obecnie najwybitniejszy wirtuoz oboju barokowego. Urodzony we Włoszech, swoją drogę artystyczną rozpoczął podczas studiów w Holandii, m.in. u Bruce’a Haynesa oraz Ku Ebbinge. W 1987 roku uzyskał dyplom solisty Królewskiego Konserwatorium w Hadze. Występował w całej Europie, a ponadto w Rosji, USA, Kanadzie, Japonii, Chinach, Korei, Malezji, Egipcie, Izraelu, Ameryce Południowej i Australii, często jako członek najlepszych zespołów muzyki dawnej takich jak Hesperion XX, Le Concert des Nations, La Petite Bande, The Amsterdam Baroque Orchestra, Das Freiburger Barockorchester, The English Concert, Bach Collegium Japan, Balthasar Neumann Ensemble. Ma na koncie ponad sto nagrań płytowych. Jest jednym z założycieli Ensemble Zefiro oraz Quartetto Bernardini. Przez wiele lat wykładał w Conservatorium van Amsterdam, obecnie w Universität Mozarteum w Salzburgu.
Alfredo Bernardini jest także znanym badaczem historii instrumentów muzycznych oraz niekwestionowanym autorytetem w dziedzinie obojów XVIII-wiecznych. Jego artykuły pojawiały się w wielu prestiżowych czasopismach i stanowią ważne źródło dla innych badaczy.
Paolo Grazzi po uzyskaniu dyplomu w grze na oboju w Konserwatorium w Parmie, podjął studia w grze na oboju barokowym najpierw samodzielnie, następnie w klasie Paula Dombrechta w Konserwatorium Królewskim w Brukseli. W 1981 roku uzyskał “Premier Prix” z wyróżnieniem zarówno w klasie oboju, jak i oboju barokowego i wkrótce został autorytetem w dziedzinie gry na tych instrumentach. Był wykładowcą oboju barokowego w Civica Scuola di Musica w Mediolanie. Obecnie wykłada w Conservatorio E.F. Dall’Abaco w Weronie. Jako wykonawca współpracuje z najlepszymi zespołami muzyki dawnej, takimi jak Il Giardino Armonico, czy Concert des Nations. W 1989 roku ze swoim bratem, fagocistą Alberto Grazzim, oraz z oboistą Alfredo Bernardinim założyli Ensemble Zefiro, zespół należący obecnie do czołowych grup interpretujących muzykę dawną.
Obok bardzo intensywnej działalności koncertowej, Paolo Grazzi poświęcił się działalności badawczej, dotyczącej historii oboju od XVIII wieku. Wykonuje kopie instrumentów, a także zajmuje się ożywioną działalnością pedagogiczną w Conservatorio E.F. Dall’Abaco w Weronie, gdzie organizuje również kursy mistrzowskie.
Marek Niewiedział to jeden z pierwszych oboistów w Polsce profesjonalnie zajmujący się grą na historycznych obojach. Koncertujący solista, kameralista, muzyk orkiestrowy oraz aktywny propagator muzyki dawnej, a także organizator rozmaitych działań artystycznych. Absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie oboju prof. Mieczysława Koczorowskiego, Królewskiego Konserwatorium w Hadze w klasie oboju barokowego i klasycznego Ku Ebbinge oraz Hochschule für Musik und Theater w Lipsku w klasie Wolfganga Kubego. W 1996 roku został wyróżniony Nagrodą Radnych Miasta Poznania za osiągnięcia artystyczne, a w 2002 Nagrodą im. Zofii Rayzacherowej dla największej indywidualności artystycznej w dziedzinie muzyki dawnej. Od 1998 roku na stałe współpracuje z Warszawską Operą Kameralną. W roku 2019 założył zespół Warsaw Harmony, z którym prezentuje XVIII i XIX-wieczne dzieła przeznaczone na instrumenty dęte. Ponadto współpracuje z większością orkiestr i zespołów muzyki dawnej w Polsce. Z formacji zagranicznych warto wymienić: Akademie für Alte Musik z Berlina, Collegium Marianum z Pragi, Ensemble Inegal z Pragi.
Jest dyrektorem artystycznym festiwalu Varmia Musica oraz warsztatów muzycznych Varmia Musica Academia w Lidzbarku Warmińskim. Prowadzi klasę oboju barokowego w Akademii Muzycznej w Poznaniu.