Pokaż więcej opcji Schowaj więcej opcji

dr hab. Teresa Piech – skrzypce barokowe


fot. Dominika Grzybek

Ukończyła krakowską Akademię Muzyczną w klasie skrzypiec Ewy Szubry-Jargoń (1993), następnie uzupełniała swoje wykształcenie w Sweelinck Conservatorium w Amsterdamie w klasie skrzypiec barokowych Lucy van Dael. Swoje umiejętności doskonaliła również podczas licznych kursów mistrzowskich w kraju i za granicą (m.in. Dartington International Summer School, Internationale Sommerakademie für Alte Musik Innsbruck) prowadzonych przez m.in. Sigiswalda Kuijkena, Micaelę Comberti, Monicę Huggett i Pavlo Beznosiuka. Brała udział w licznych projektach kameralnych i orkiestrowych pod dyrekcją m.in. Anthony’ego Rooleya, Paula Goodwina, Bartholda Kuijkena i innych.

Stypendystka holenderskiej organizacji Nuffic i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Regularnie koncertuje w kraju i za granicą; współpracuje z wieloma zespołami muzyki dawnej, jak: Concerto ‘91, Concerto Polacco, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Harmonia Sacra czy Capella Cracoviensis. Była członkiem European Union Baroque Orchestra, koncertując z wieloma wybitnymi muzykami, m.in. Larsem Ulrikiem Mortensenem, Roy’em Goodmanem i Joshuą Rifkinem. Dokonała licznych nagrań płytowych dla wytwórni DUX, Musicon i in., m.in. z European Union Baroque Orchestra, Concerto Polacco i Kapelą Jasnogórską. Z wiodącymi polskimi zespołami muzyki dawnej dokonała wielu prawykonań unikalnych muzykaliów z archiwum klasztoru na Jasnej Górze. Kilka z tych realizacji fonograficznych otrzymało nagrodę Fryderyka.

Od ponad 20 lat specjalizuje się w wykonywaniu muzyki XVII wieku, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej. Ma na swoim koncie liczne współczesne prawykonania na nowo odkrytych lub zrekonstruowanych utworów muzyki polskiej. Prowadzi badania archiwalne, publikuje wyniki badań w czasopismach i monografiach naukowych. Jest uznanym redaktorem tekstów naukowych.

Teresa Piech angażuje się również w działalność społeczną mającą na celu popularyzowanie wiedzy o muzyce dawnej oraz upowszechnianie jej w autentycznym brzmieniu z zastosowaniem historycznych instrumentów i technik wykonawczych. Jest wiceprezesem Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej oraz członkiem-założycielem Stowarzyszenia na Rzecz Historycznych Organów Hansa Hummla w Olkuszu.

Od 1991 roku prowadzi działalność pedagogiczną (ZSM im. M. Karłowicza w Krakowie, PSM II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie – klasy skrzypiec; PSM II st. im. R. Bukowskiego we Wrocławiu – klasa skrzypiec barokowych). Współpracowała z Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie jako ekspert – recenzent podstaw programowych.

Od 2012 roku jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym Katedry Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie prowadzi klasę skrzypiec barokowych oraz naucza przedmiotów teoretycznych. W latach 2012/2013 i 2015/2016 prowadziła zajęcia ze skrzypiec barokowych w Katedrze Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej w Akademii Muzycznej w Łodzi.

W roku 2013 w Akademii Muzycznej w Krakowie uzyskała stopień doktora sztuki, zaś swoją dysertację doktorską poświęciła zagadnieniom wykonawczym siedemnastowiecznych koncertów kościelnych.

W roku 2020 habilitowała się w Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie na podstawie płyty „di chiesa e di camera”. Muzyka skrzypcowa na polskim dworze Wazów.

Teresa Piech gra na zabytkowym instrumencie z roku 1668, pochodzącym ze słynnej pracowni Antonia Marianiego z Pesaro.

teresa.piech@amuz.krakow.pl