Perkusja Post Perkusja 2.0
Katedra Perkusji i Muzyki Współczesnej zaprasza na Seminarium PERKUSJA POST PERKUSJA 2.0 – drugą odsłonę seminarium Perkusja Post Perkusja.
Zaczęliśmy w poprzednim roku i goście byli naprawdę wspaniali – Hubert Zemler, Miłosz Pękala i Wojtek Kurek. Pokazali, czym dla nich jest perkusja, jak ewoluowała ona w nich osobiście. Ogólnym założeniem seminarium jest spotkanie z tym, czym perkusja może się stawać, jak przenika granice, jak odsłania światy dla perkusistów, perkusistek i wszystkich, którzy mają chęć i odwagę wykroczyć poza tradycyjny instrument. Perkusja zawsze stanowiła awangardę, rozszczelniała i uaktualniała tradycje, poszerzała perspektywę. Aktualnie robi to z potrojoną (!) energią i pomysłowością nowoczesnych perkusistów i perkusistek. Perkusja może być osobista i może wyjść niemal zupełnie poza samą siebie, być tym, czym wydaje się, że nie jest.
W tym roku gośćmi seminarium będą kolejni artyści jedyni w swoich rodzajach. Paweł Romańczuk to czołowy polski eksperymentator zajmujący się konstrukcją instrumentów i instalacji oraz tworzeniem i wykonywaniem muzyki na nich. Założyciel Małych Instrumentów zaprezentuje mechaniczne bębny strunowe, kamienie obrotowe, daxylophone, daxophone, obiekty amplifikowane i kto wie, co jeszcze. Wprowadzi również w tajniki konstruowania mikrofonów i w ich praktyczne zastosowanie.
Tomek Szczepaniak, eksperymentator i kameralista, współtwórca wielu projektów w Polsce i w Europie m.in. tria UnPercussioned (z Miłoszem Pękalą i Aleksandrem Wnukiem), zagra post-instrumentalny koncert, łącząc materię dźwiękowa i świetlną, dekonstruując akordeon do nożnych pompek i traktując ryk lwa jako instrument solowy. Opowie o tym, co jego zdaniem jest „po perkusji?”.
Perkusja Post Perkusja to spotkanie z post-instrumentalnymi działaniami twórczymi i wykonawczymi, wykraczającymi poza archaiczny układ klasyczne-nieklasyczne. Punktem zaczepnym jest skierowanie się w stronę działań na pograniczach gatunków, z uwzględnieniem praktyk multimedialnych, multiinstrumentalnych i performatywnych, przesuwając oś w stronę spektaklu i instalacji. Celem jest inspirowanie do takich przedsięwzięć i poszerzenie spektrum możliwości rozwojowych poprzez prezentację zjawisk spoza środowisk akademickich.
Wydarzenie jest otwarte dla wszystkich zainteresowanych. Wstęp wolny.
Organizacja i opieka artystyczna: dr Aleksander Wnuk
HARMONOGRAM
sobota 2 MARCA 2024
10:00 prezentacja + workshop: Paweł Romańczuk Samoróbka i amplifikacja; sala koncertowa
14:00 spotkanie z Tomkiem Szczepaniakiem; sala 028
19:00 koncert: Paweł Romańczuk; sala koncertowa
Przygotowana struktura wydarzeń dźwiękowych będzie scenariuszem dla wykonawcy poruszającego się w autorskim środowisku instrumentalnym. Składać się ono będzie z instrumentów obsługiwanych manualnie i mechanicznie, w tym instrumentów gotowych oraz budowanych własnoręcznie we wrocławskiej pracowni Małych Instrumentów. Wykorzystane zostaną również dźwiękowe obiekty bez cech instrumentu muzycznego, poddane prostym procesom amplifikacji.
niedziela 3 MARCA 2024
10:00 prezentacja + workshop: Tomek Szczepaniak Po perkusji?; sala koncertowa
14:00 spotkanie z Pawłem Romańczukiem; sala 028
19:00 koncert: Tomek Szczepaniak; sala koncertowa
Mads Emil Dreyer (ur. 1986) Lys 3 (2020) na krotale oraz światła
Pablo Galaz (ur. 1983) Roren (2018) na Ryk Lwa oraz elektronikę
Jasna Veličković (ur. 1974) sUn (2014) na Velicon
Simon Steen-Andersen (ur. 1976) Asthma (2017) na akordeon oraz video (aranżacja Tomek Szczepaniak)
PAWEŁ ROMAŃCZUK
Wykonawca i autor muzyki, od 2006 roku rozwija poszukiwania w dziedzinie nietypowych źródeł dźwięku. Założyciel wrocławskiej grupy Małe Instrumenty, w ramach której realizuje własne potrzeby artystyczne. Jest autorem muzyki do filmów, spektakli teatralnych. Buduje własne instrumenty, konstrukcje grające, tworzy instalacje dźwiękowe. W 2010 roku opublikował pierwsze opracowanie historii toy piano. W 2013 napisał podręcznik „Domowe eksperymenty z instrumentami muzycznymi” wydany wraz z albumem Małych Instrumentów Samoróbka, poświęcony edukacji w zakresie własnoręcznego budowania eksperymentalnych instrumentów muzycznych. Od 2024 prowadzi autorską Galerię Toy Piano we Wrocławiu. Prowadzi warsztaty, prezentacje, wykłady i wystawy związane z instrumentami i eksperymentami dźwiękowymi.
TOMEK SZCZEPANIAK
Muzyk i perkusista. Studiował w Akademii Muzycznej im. Ignacego Paderewskiego w Poznaniu, Królewskim Konserwatorium w Hadze oraz Królewskiej Duńskiej Akademii Muzycznej w Kopenhadze. W tej ostatniej otrzymał tytuł magistra, a następnie w 2019 roku ukończył prestiżowe studia podyplomowe Advanced Postgraduate Diploma: Soloist Class Współpracuje z duńskim marimbafonistą Andersem Kannem Eltenem, tworząc Phantom Duo. Współzałożyciel zespołu MONOC z Mediolanu łączącego muzykę oraz sztuki wizualne. Członek amsterdamskiego Ensemble Resilience skupiającego się na łączeniu muzyki akustycznej z elektroniczną. Współpracuje z Pawłem Romańczukiem oraz zespołem Małe Instrumenty Grał ze znanymi zespołami specjalizującymi się w muzyce współczesnej, takimi jak: Slagwerk den Haag, Ensemble Modern, Athelas Sinfonietta, Scenatet, Eccozone, Aarhus Sinfonietta czy Bang On A Can. Obecnie pracuje nad projektowaniem i budową własnych instrumentów, które wykorzystywane są zarówno do nowych zamówień kompozytorskich, ale także do aranżacji muzyki minionych epok.