PERKUSJA POST PERKUSJA 3.0 | 8-9.03.2025
Katedra Perkusji i Muzyki Współczesnej zaprasza na seminarium PERKUSJA POST PERKUSJA 3.0. – spotkanie z post-instrumentalnymi działaniami twórczymi i wykonawczymi, wykraczającymi poza archaiczny układ klasyczne-nieklasyczne.
Punktem wyjścia jest skierowanie się w stronę działań na pograniczach gatunków, z uwzględnieniem praktyk multimedialnych, multiinstrumentalnych i performatywnych, przesuwając oś w stronę spektaklu i instalacji. Celem jest inspirowanie do takich przedsięwzięć i poszerzenie spektrum możliwości rozwojowych poprzez prezentację zjawisk spoza środowisk akademickich.
Podczas dwóch pierwszych edycji gośćmi byli wspaniali Hubert Zemler, Miłosz Pękala, Wojtek Kurek, Paweł Romańczuk i Tomek Szczepaniak. Zaprezentowali, czym dla nich jest perkusja, jak ewoluowała ona w nich osobiście. Ogólnym założeniem seminarium jest spotkanie z tym, czym perkusja może się stawać, jak przenika granice, jak odsłania światy dla perkusistów, perkusistek i wszystkich, którzy mają chęć i odwagę wykroczyć poza tradycyjny instrument. Perkusja zawsze stanowiła awangardę, rozszczelniała i uaktualniała tradycje, poszerzała perspektywę.
W tegorocznej, trzeciej edycji głównym gościem seminarium jest amerykański perkusista stacjonujący w Niemczech – Jonathan Shapiro. Członek m.in. Decoder Ensemble, jednego z najważniejszych dla nowoczesnego wykonawstwa zespołów epoki „cyfrowych tubylców”, grupy przecierającej drogi multimedialnego instrumentalizmu. Podczas solowego recitalu zagra kultowy Laplace Tiger Alexa Schuberta na zestaw perkusyjny, sensory ruchu, live-electronics i live-video, swoją autorską muzykę oraz kompozycje napisane z jego współudziałem. Ponadto opowie o roli zestawu perkusyjnego w muzyce nowej i o znajdowaniu swojej indywidualnej ścieżki rozwoju.
Kolejnymi gośćmi seminarium w roli prelegentów będą polscy kompozytorzy Rafał Ryterski i Paweł Malinowski, którzy w sposób szczególny traktują perkusję i rolę perkusistów w procesach współtwórczych i wykonawczych. Zaprezentują swoją obszerną i niezwykle zróżnicowaną twórczość. Natomiast osobistą refleksję dotyczącą nowoczesnych odsłon perkusji zaprezentuje Krzysztof Pietraszewski – dyrektor festiwalu Sacrum Profanum i redaktor Radia Kraków. Wprowadzenie w zagadnienie nowatorskiego i eksperymentującego wykonawstwa pozostanie w rękach gospodarza Aleksandra Wnuka. Wydarzenie domknie koncert studentów AMKP, podczas którego prawykonany zostanie utwór Karola Augustyniaka Grand Theft Art, a ponadto perkusiści grać będą także na preparowanych gitarach elektrycznych, cewkach elektromagnetycznych i pilotach.
Wstęp wolny dla wszystkich zainteresowanych.
Organizacja i dyrekcja artystyczna: dr hab. Aleksander Wnuk
Patronat medialny:
sobota 8 marca 2025
Sala Kameralna AMKP
ul. św. Tomasza 43
PRELEKCJE
11:00 Aleksander Wnuk Tożsamość dzisiejszej perkusji. Wprowadzenie do seminarium
11:50 Jonathan Shapiro Drumset in Contemporary Music
12:40 Rafał Ryterski Mój HyperDrummer. P.E.R.C.S.-Genderfuck-Haphephobia
13:30 Paweł Malinowski Perkusja w koncepcji teatru instrumentalistów
14:20 Krzysztof Pietraszewski Spektrum perkusji solo
Sala Koncertowa AMKP
ul. św. Tomasza 43
19:00 KONCERT: Jonathan Shapiro SOLO
Alexander Schubert Laplace Tiger
Jonathan Shapiro SV2 – bol
Sarah Nemtsov Tür
Leopold Hurt Dissociated Press – Input 3
Jonathan Shapiro SV6 – Gjöll
Andrej Koroliov resist mix
niedziela 9 marca 2025
Sala Kameralna AMKP
ul. św. Tomasza 43
Prezentacja i warsztat
10:00-11:30 Jonathan Shapiro Finding your way
Sala Koncertowa AMKP
ul. św. Tomasza 43
19:00 KONCERT: Horyzont
Karol Augustyniak Grand Theft Art (2024) prawykonanie światowe
Hanna Pysz, flet
Nathan Scibiwolk perkusja
Michał Kisielewicz, perkusja
Igor Sikorski, live-electronics
Jasna Veličković Remote Me (2018)
Aleksander Wnuk, piloty / cewki elektromagnetyczne
Marko Ciciliani Black Horizon (2010)
Aleksander Ptak / Nathan Scibiwolk / Igor Sikorski / Piotr Ślęzak, gitary elektryczne