prof. dr hab. Tomasz Sobaniec
Urodzony w 1969 r. w Wadowicach. Ukończył z wyróżnieniem Liceum Muzyczne w Bielsku-Białej, w klasie perkusji mgra L. Sojki. W roku 1994 ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie, w klasie perkusji dra S. Welanyka. Jako recital dyplomowy wykonał wraz z towarzyszeniem orkiestry Filharmonii Krakowskiej, „Concertino” for marimba and orchestra – P. Creston’a (pierwsze wykonanie w Krakowie).
Jako kameralista uczestniczył w znaczących festiwalach muzyki współczesnej. W latach 1990-2000 współpracował z Krakowską Grupą Perkusyjną (Festiwale muzyki współczesnej: Kraków – Dni Kompozytorów Krakowskich, Opole – Dni Muzyki Perkusyjnej, Poznań – Międzynarodowy Festiwal „Poznańska Wiosna Muzyczna”, Warszawa – Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Bratysława – Festiwal „Melos-Etos”, Praga – New Music Marathon ,Berlin – Inventionen).
Jako członek zespołu jazzowego „Overtime” zdobył II nagrodę na Festiwalu Jazz Juniors w Krakowie (1990). Uczestniczył w Międzynarodowych Warsztatach Perkusyjnych w Bydgoszczy (1989, 1991) i pracował pod okiem wybitnych artystów takich jak: J. Beck, S. Schick, A. Otte, N.J. Živković, J. M. Collet, K. Szymanowski czy J. Pomianowski. Przez wiele lat współpracował z zespołem muzyki współczesnej MW2.
Od roku 1992 jest członkiem orkiestry kameralnej Capella Cracoviensis. Jest współzałożycielem i członkiem zespołów kameralnych: Barock Tune oraz Alta Cappella (historyczne instrumenty dęte i perkusyjne).
Tomasz Sobaniec współpracuje z zespołami muzyki dawnej: Wrocławska Orkiestra Barokowa, Arte Dei Suonatori, {oh!} Orkiestra Historyczna, La Tempesta, Estravaganza Consort, Diletto, Harmonia Sacra, Consortium Sedinum, Trondheim Barokk, Concerto de Bassus, Musica Aeterna Bratislava, Musica Florea Praha, Il Giardino D’Amore, Capella di Ospedale Della Pieta Venezia.
Współpracuje z orkiestrami Filharmonii Krakowskiej, Akademii Beethovenowskiej a także orkiestrą Sinfonietta Cracovia. Występował pod batutą wybitnych dyrygentów polskich , wśród nich m.in.: J. Maksymiuk, J. Krenz, K. Kord, J. Kaspszyk, T. Strugała, G. Chmura, A. Wit, G. Nowak, W. Michniewski, T. Wojciechowski, W. Rajski, M. Pijarowski, M.J. Błaszczyk, S. Krawczyński, M. Dworzyński, M. Nesterowicz oraz zagranicznych: H. Rilling, A. Parrott , P. McCreesh, P. Goodwin, Ch. Rousset, V. Dumestre, A. Spering, P. Esswood, F. Bonizzoni, M. Gester, A. Moccia, F. Hauk, H. Max, Ch. Eschenbach, J. N. Axelrod, K. Zehnder, M. Valdes, L. Wicki, M. Caldi, V. Ponkin, M. Zilm, P. D. Ponelle, Ch. O. Munroe, E. G. Jensen , E.Pidò.
Tomasz Sobaniec dokonał licznych prawykonań, także utworów pisanych dla niego. Swoje kompozycje dedykowali mu: M. Mengjiqi, D. Eddleman, N. Housni, H. Ayanbod, K. Kruk, J. Płonka oraz P. Sarnecki. Wśród prawykonań znajdują się utwory kompozytorów polskich: K. Moszumańskiej-Nazar, K. Pendereckiego, M. Stachowskiego, B. Schaeffera, K. Meyera, Z. Bujarskiego, A. Kaczyńskiego, H. J. Botora, M. Jabłońskiego, Sz. Tesarowicza, A. Dudzińskiej, M. Pomianowskiej oraz zagranicznych: N. van De Vate, K. Lamont, K. Y. Chin. Brał udział w premierowych nagraniach utworów: K. Moszumańskiej-Nazar, K. Pendereckiego, A. Walacińskiego, Ł. Farcinkiewicza, B. Hobson’a, T. Bräm’a, H.G.F. Pflüger’a, J. Bartley, S. Kmotorki, B. Frost’a & D. Bjarnason’a, G. Donizettieg’o, A. Bendy, A. Melaniego.
Koncertował w większości krajów europejskich a także w USA, Japonii, Korei Południowej, Chinach i na Tajwanie. W roku 2000 wystąpił na Festiwalu Kultury Azjatyckiej w Niigata, wraz ze światowej sławy wiolonczelistą Yo-Yo Ma oraz Marią Pomianowską i Michałem Kulentym w projekcie „Silk Road”.
Był dwukrotnie nominowany do nagrody Fryderyk za nagrania kompozycji: O. A. Ivanschiz – {oh!} Orkiestra Historyczna w 2017 roku oraz M. Gomółka – Opera Omnia vols 3&4 – Chór Polskiego Radia w 2020 roku. Ma na swoim koncie kilkadziesiąt nagrań dla wytwórni płytowych: Polskie Radio, DUX, Musicon, CD Accord, Dalmafon, MTJ, Angelus Silesius, Channel Classics, Naxos, Vienna Modern Masters, Arion, Enchiriadis, Cadenza, Avi-music, Bedroom Community, Ëvoe Records, Equinox Music, IMC Music Publisher czy SACEM.
Od 1995 roku pracuje na Akademii Muzycznej w Krakowie w Katedrze Muzyki Współczesnej, Jazzu i Perkusji. W 2011 roku jego praca naukowa pt.” Perkusja znakiem rozpoznawczym muzyki Krystyny Moszumańskiej-Nazar” została wydana przez macierzystą uczelnię.
Był wykładowcą podczas Międzynarodowych Mistrzowskich Kursów Perkusyjnych „Cross Drumming nad Nilem” w Kolbuszowej w 2012 i 2013 roku, Letniej Manufaktury Sztuki – Niepołomice 2017 oraz Seminariów Perkusyjnych organizowanych przez Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w 2014 i 2017 roku. Zasiadał w jury konkursów perkusyjnych a także przesłuchań organizowanych przez CEA.
Wielokrotnie był recenzentem prac doktorskich i habilitacyjnych w dziedzinie perkusji i perkusji jazzowej.
Tomasz Sobaniec angażuje się także w działania społeczne na polu kultury. Jest współzałożycielem i członkiem zarządu Stowarzyszenia Małopolska Manufaktura Sztuki powstałego w 2013 roku . Uczestniczy także w pracach organizatorskich cyklu „MOSTY”, który odbywa się corocznie na AM w Krakowie. Od roku 2020 jest dyrektorem artystycznym projektu „Hebdowskie Spotkania ze Sztuką”.
Za dotychczasową pracę został uhonorowany: Medalem Komisji Edukacji Narodowej, odznaką Honoris Gratia (Prezydenta Miasta Krakowa) oraz nagrodą Rektora Akademii Muzycznej w Krakowie.
W roku 2020 otrzymał tytuł Profesora Sztuk Muzycznych.
Artysta gra na polskiej marimbie firmy MIDO, szwajcarskich talerzach i gongach firmy PAISTE oraz używa amerykańskich pałek Pro·Mark.