Marta Mołodyńska-Wheeler: Pieśni na głos i fortepian do słów Juliana Tuwima i Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej | 9.01.2025
Serdecznie zapraszamy na I sesję z cyklu: Spotkania naukowe – Współczesna polska liryka wokalna, która odbędzie się w Auli Florianka w dniu 26 stycznia 2025 roku.
Sesja poświęcona będzie twórczości wokalno-fortepianowej Marty Mołodyńskiej-Wheeler, której pieśni zaprezentowane zostaną w programie Koncertu monograficznego z udziałem znakomitych polskich śpiewaków oraz kompozytorki (g. 19.00). Koncert poprzedzi cykl wykładów na temat warsztatu kompozytorskiego, zagadnień z dziedziny wykonawstwa liryki wokalnej Marty Mołodyńskiej oraz fenomenu pierwszego wykonania dzieła muzycznego (g. 17.30-19.00).
Kierownictwo merytoryczne: prof. dr hab. Katarzyna Suska-Zagórska
niedziela 26 stycznia 2025
Aula Florianka
ul. Sereno Fenn’a 15
17:30 dr hab. Marta Mołodyńska-Wheeler (AMKP Kraków)
O moim procesie twórczym – spotkanie autorskie
18:00 prof. dr hab. Katarzyna Oleś-Blacha (AMKP Kraków)
Pieśni Marty Mołodyńskiej-Wheeler w aspekcie wykonawczym
18:30 prof. dr hab. Katarzyna Suska-Zagórska (AMKP Kraków)
Fenomen pierwszego wykonania dzieła wokalnego: wzorzec czy propozycja?
19:00 KONCERT
Marta Mołodyńska-Wheeler (*1980) Pieśni na głos i fortepian do słów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (2023)
- Gdy pochylisz
- Zanurzcie mnie w niego
- Zapomniane pocałunki
- O cioci, co się otruła
- Kukułka i zakochani
- Berceuse
Katarzyna Oleś-Blacha sopran
Marta Mołodyńska-Wheeler fortepian
Marta Mołodyńska-Wheeler Pieśni na głos i fortepian do słów Juliana Tuwima (2022)
- Jeszcze mi nazbyt
- A jeżeli nic
- Jesteś znowu…
Adrian Domarecki tenor
Marta Mołodyńska-Wheeler fortepian
- Wszystko
- Ty
- Wspomnienie
Paweł Trojak baryton
Marta Mołodyńska-Wheeler fortepian
Katarzyna Suska prowadzenie koncertu
Pianistka, kameralistka, kompozytorka i synestetyczka, która z wyróżnieniem ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie fortepianu doc. Marka Koziaka oraz Akademię Muzyczną w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie Kompozycji i Aranżacji pod kierunkiem prof. Andrzeja Zubka. Ponadto absolwentka studiów na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem prof. Katarzyny Oleś-Blacha. Ukończyła również z wyróżnieniem studia na wydziale Filologii Angielskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Teacher Training College w Krakowie. W roku 2017 otrzymała tytuł doktora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych, dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka, a praca została uhonorowana wyróżnieniem. Ponadto, w tym samym roku uzyskała stopień nauczyciela dyplomowanego (w specjalności fortepian). W latach 2020 i 2022 otrzymała Stypendia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W roku 2023 została uhonorowana Medalem Komisji Edukacji Narodowej, a w roku 2024 otrzymała tytuł doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk muzycznych.
Jest autorem licznych kompozycji na fortepian solo, na 4 i 6 rąk, utworów rozrywkowych na big band oraz orkiestrę smyczkową. Jako pianistka uczestniczy w wielu festiwalach muzycznych na terenie całego kraju i za granicą. Obecnie jest wykładowcą w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz nauczycielem gry na fortepianie i improwizacji fortepianowej w Szkole Muzycznej II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie. Współpracuje też z Operą Krakowską i kilkoma zespołami muzyki kameralnej, jak również z Vadimem Brodskim. Co więcej, współtworzy kilka zespołów rozrywkowych grających zarówno muzykę autorską, jak i covery, w których nie tylko gra, ale również zajmuje się aranżacją. Prowadzi również kursy improwizacji fortepianowej dla uczniów i nauczycieli.
Występowała między innymi z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie, Orkiestrą Opery Krakowskiej oraz Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia. Dokonała też wielu nagrań, m.in. z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, utworów na 4 ręce (Na cztery dziecięce ręce, PWM, Kraków 2018) oraz swoich własnych: Pandemony, Improwizje, Mołodyjki, Poligrajki, Nuciaki, Lili Laj – kolędy na 4 ręce), Pieśni do słów Juliana Tuwima oraz Pieśni do słów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej na głos i fortepian. Co więcej, jest regularnie zapraszana do wielu nagrań płytowych zarówno przez muzyków klasycznych, jak i rozrywkowych. W lipcu 2022 roku w Londynie miała miejsce międzynarodowa prapremiera jej Walca na 4 ręce, w listopadzie 2022 w Tallinnie międzynarodowa prapremiera utworu Softisono na 6 rąk, a w kwietniu 2024 w Londynie premiera Bossafino na 4 ręce. W roku 2024 otrzymała wspólnie z innymi wykonawcami nagrodę muzyczną Fryderyk za nagranie płyty Władysław Żeleński Pieśni wszystkie (SPMK, 2023)
Opublikowała swoje utwory na 4 ręce – Kalejdoskop (SMPK, 2019), Pandemony (PWM, 2020), Poligrajki (PWM, 2022), Lili laj – kolędy na 4 ręce (PWM, 2022), zbiór utworów na fortepian solo Mołodyjki (PWM, 2023), Improwizje (PWM, 2023) cykl miniatur fortepianowych na cztery ręce z elementami improwizacji, Nuciaki na fortepian solo (PWM, 2024), Pieśni na głos i fortepian do słów Juliana Tuwima (SPMK, 2024), Pieśni na głos i fortepian do słów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (SPMK, 2024), Tryptyk na 6 rąk (PWM, 2024) jak również artykuły: Podstawy improwizacji w kształceniu artystycznym („Konteksty kultury, konteksty edukacji, SPMK 2017) oraz Synestezja – implikacje praktyczne w pracy muzyka i anglisty („Synestezja a sztuka”, Aureus 2016).
W sferze języka angielskiego, przez wiele lat była wykładowcą na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz prowadziła kursy językowe dla dzieci i dorosłych.